Deel dit artikel
-

Uitgeverij van gratis ebooks nu ook zakelijke titels

BookBooN, de online Deense uitgever, die sinds 2006 al gratis studieboeken aanbiedt, richt zich nu ook op de Nederlandse markt met ebooktitels voor de zakelijke lezer. De ebooks brengen geldt in het laatje dankzij de verkoop van advertenties.

De zakelijke titels worden geschreven door organisaties zoals bijvoorbeeld het management training bedrijf MTD uit het Verenigd Koninkrijk. "Zij geven cursussen aan professionals en gebruiken daar trainingsmiddelen voor. Wij hebben ze gevraagd of ze een boek voor ons wilden schrijven", aldus Johan van den Bos van BookBooN.

Inmiddels zijn er bijna 100 zakelijke titels gratis te downloaden, een aanbod dat elke maand wordt uitgebreid met 4 of 5 nieuwe titels. "We hopen ook op meer Nederlandse titels, nu is het grootste gedeelte nog Engelstalig."

Adverteerders

Nederlandse adverteerders kunnen nu ook in de zakelijke boeken adverteren. Voorheen was dit mogelijk in studie– en reisboeken. BookBooN verkoopt de advertenties, de auteurs krijgen een percentage van de opbrengsten, gebaseerd op het aantal downloads. Adverteerder betalen voor een vastgesteld aantal downloads in een bepaalde periode en kunnen gesegmenteerd adverteren op doelgroep.

Het vanuit Denemarken opererende bedrijf is in Europa en Amerika actief. Vorig jaar werden er in Nederland 700.000 gratis ebooks gedownload. Dat aantal moet dit jaar oplopen naar 1 miljoen.

BookBooN is net begonnen met de verkoop voor advertenties in de zakelijke titels, een adverteerder is nog niet gevonden. Voor de overige titels in de andere segmenten loopt het wel goed. Zo is Accentura terug te vinden in studieboeken.

PDF

De ebooks worden uitgegeven in PDF. "Dat is het meest toegankelijk voor onze lezers. Daar kun je een groot publiek mee bereiken. De iPad en de meeste ereaders ondersteunen deze vorm. Voor de toekomst kijken we of we ook epub aan kunnen bieden. We wachten nog even de ontwikkeling af", aldus Van den Bos.

Dat de huidige ebooks ‘zo duur’ zijn, dat wil er bij Van den Bos niet in. Volgens Selexyz is aan een ebook niet veel meer geld te verdienen dan aan een regulier boek. De marges zouden niet breder zijn. Selexyz verklaart de ebookprijs door de kosten die worden gemaakt met het omzetten in een ander formaat. Zelfs al zijn er geen drukkosten. Het verschil in kosten dat er wel is, gaat in de prijs zitten. De e-books bij Selexyz zijn 20 procent goedkoper dan folioboeken. Zodra de overheid besluit de BTW voor ebooks te verlagen, zal dit de prijs wellicht verder ten goede komen.

Kosten

Van den Bos kan zich voorstellen dat de BTW een probleem is voor uitgevers. "Maar het kan veel goedkoper dan nu gebeurt. Als je het eenmaal hebt omgezet in epub-formaat, kan je het daarna gewoon kopiëren. Een folioboek moet je iedere keer opnieuw drukken, binden en vervoeren. Wij hebben ook kosten, maar kunnen op deze manier goed rondkomen van gratis ebooks."

Omdat de boeken van BookBooN makkelijk te verkrijgen zijn – gratis – is er minder snel sprake van illegale verspreiding. "Soms duiken ze wel eens op een site op, maar dan vragen we de mensen direct te linken naar onze site, zodat wij kunnen meten hoe vaan een boek gedownload wordt."

"In het begin waren we een vreemde eend in de bijt, een website waarop gratis boeken werden aangeboden. Maar het begint nu normaal te worden, digitaal lezen", aldus Van den Bos. Hij denkt ook dat het normaler gaat worden dat er advertenties in ebooks komen te staan. Öp welke schaal, dat kan ik nog lastig inschatten."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond