Uitgevers hanteren ander prijsbeleid per app-winkel

Ontwikkelaars die mobiele applicaties uitgeven, hanteren in de verschillende downloadwinkels aparte prijzen. BlackBerry-gebruikers zijn over het gemiddeld genomen duurder uit dan iPhone-bellers.
Dezelfde applicaties krijgen in de BlackBerry App World een hoger prijskaartje dan in Apple’s App Store. De prijzen voor de applicaties in Google’s Android Market zijn minder duur dan de tegenhanger bij de BlackBerry, maar duurder dan dezelfde applicatie in de App Store.
Dat blijkt uit een maandelijks onderzoeksrapport van Distimo over de mobiele downlaodmarkt.
De mobiele softwareprogrammaatjes in BlackBerry’s downloadwinkel moeten minimaal 2,99 dollar kosten. Toch is de hogere prijs niet alleen aan deze voorwaarde te danken.
Gekeken naar verschillende voorbeelden blijkt dat dezelfde applicaties in verschillende downloadwinkels vaak andere prijzen meekrijgen. Het grootste verschil is te zien bij IM+ voor Skype van SHAPE Services. In de App Store kost deze applicatie 4,99 dollar, in de App World 29,99 dollar.
De gemiddelde prijs van de 100 hoogst genoteerde applicaties per dag kwam de afgelopen maand uit op 5,33 voor de BlackBerry en 2,50 dollar voor de iPhone. Voor Google Android was dit 3,26 dollar.
De prijzen van alle applicaties in de winkel van BlackBerry zijn sinds half oktober met 9,6 procent gestegen van gemiddeld 5,11 naar 5,60 dollar. Prijzen in de downloadwinkels van Apple en Android bleven nagenoeg gelijk.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond