Deel dit artikel
-

Uitsluitend online verkoop ‘web-versie’ Subaru

Auto-importeur Subaru Nederland verkoopt een speciale versie van de Subaru Impreza uitsluitend via het web. Verdere afhandeling van de transactie gebeurt echter via de reguliere kanalen, in verband met een "veilige afwikkeling" en omdat de online only verkoop "een eerste probeersel is", aldus Ank Kea van het secretariaat Subaru Nederland.

Potentiële kopers kunnen geen proefrit maken met de aangeboden auto. Het is ook al niet mogelijk om een gebruikte auto in te ruilen of om af te wijken van de specificaties, bijvoorbeeld door om een andere kleur bekleding te vragen. Volgens woordvoerster Kea is dat allemaal zo omdat het bedrijf "een keuze heeft gemaakt". Daarnaast wordt benadrukt dat het een experiment is "om te kijken wat het gaat doen."
Subaru had al kunnen leren van de concurrentie. General Motors bijvoorbeeld laat consumenten hun eigen lak en bekleding kiezen via haar autosite .

Betaling van de auto dient op de traditionele manier te gebeuren. Volgens Subaru is daarvoor gekozen om "een veilige afwikkeling te kunnen garanderen." Dat moet niet worden opgevat als een gebrek aan vertrouwen in bestaande online betaalmogelijkheden. Deze mogelijkheden zijn wel onderzocht, aldus Kea, maar "er is niet voor gekozen."

Subaru meldt dat er van het betreffende model auto slechts een beperkte voorraad is. De woordvoerster meldt dat dit er "hooguit honderd" zijn. Het bedrijf verwacht tussen de twintig en honderd exemplaren van de 'web-versie' van de Impreza te gaan verkopen.
Kopers moeten rekenen op een levertijd van maximaal 1 maand, wat iets sneller dan gebruikelijk is; afhankelijk van het model en de voorraad kan levering van een Subaru 6 weken of langer duren.

De verkoop van een auto via internet is voor Subaru nadrukkelijk een experiment. Kea kan niet vertellen hoe succesvol de proef moet zijn alvorens het een vervolg krijgt. Er moet blijken "of de hele onderneming haalbaar is" en of het "attractief" is voor de klant.

Subaru komt binnenkort met een nieuw model auto uit. Is dat misschien de reden voor deze web-actie? Kea: "Nee, absoluut niet. Het is eerder een afsluiter."

Deel dit bericht

6 Reacties

Frank Leeman

Een unieke afsluiting! Pioniers op dit gebied (in Nederland. Ben wel benieuwd of iemand zo'n ding koopt!

Charlie

Een aanbieding met als motto 'Take it or leave it', of 'What you see is what you get'. Rechttoe, rechtaan dus. Prima. Precies wat internet moet bieden. Leuk initiatief van een klein merk dat als een van de eerste eindelijk eens nieuwe paden durft te bewandelen. Charlie. 

Riccardo Marchi

Eindelijk! Een goed initiatief die hopelijk navolging krijgt van andere (grotere?) merken. De Nederlandse automarkt is helaas nog steeds afwachtend als het gaat om de inzet en integratie van internet in hun marktbenadering.Geweldig idee, ik hoop dat het Subaru lukt en dat ze op dezelfde voet door durven te gaan. Ik zou dan wel streven naar een gereduceerde levertijd, een maand is te lang.

Xavier

Beste Charlie, Ik ben het helemaal met je eens, behalve het stukje "Leuk initiatief van een klein merk". Subaru is onderdeel van Fuji Heavy Industries Ltd. uit Japan, en is niet echt een klein merk. Misschien wel "klein" in ons land, maar zodra je in gebieden in Europa komt waar vrij veel sneeuw ligt zul je zien dat Subaru vrij veel AWD auto's verkoopt. Last but not least denk ik dat het de perfect manier is om zo'n auto te verkopen. Er zijn er maar een paar beschikbaar, de doelgroep voor deze auto, lijkt me, op een hand te tellen. Kortom, het geen zin om dure campages voor deze auto te voeren. Deze auto verkoopt zichzelf.Indien er een over is, ik weet wel een koper ;) Xavier 

Gosse E. Adsera de Boer

Volgens mijn beste weten het eerste initiatief in Nederland. Proficiat! Veel andere importeurs hebben plannen in dezelfde richting. Plannen, plannen en nog eens plannen. En daar blijft het dan bij….. Marktkauf in Duitsland verkoopt Daewoo, de Casino groep in Frankrijk deed dat in 1999. Tot grote ontsteltenis van het merk. Een Vauxhall (UK voor Opel) experiment mislukte (?) door de bijzonder hoge kosten per verkochte auto. Ducati (It) verkocht van een speciaal model van +/-DFL 40.000,- binnen een paar dagen 2000 stuks. Langzamerhand sijpelt het door. Naar mijn mening kan de web-verkoop van auto's nog voor veel verrassingen in het distributie kanaal zorgen. Zeker na 2002, als de exclusieve distributie van auto's wordt opgeheven door de EU. Eindelijk! De auto is in de afgelopen 75 jaar heel wat veranderd. De distributie niet. Je gaat naar een dealer toe die een bod doet op je auto en je een (onderhandelbare) korting geeft. Thuis gekomen denkt menigeen: "Wellicht had ik er ook 12 % korting kunnen uithalen in plaats van 10%". Op feestjes en partijen is dit een dankbaar gespreksonderwerp. Ook een van de meest concervatieve bedrijfstakken zal er aan moeten geloven…..

Martijn van Well

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat Subaru niks nieuws doet. De auto wordt niet alleen online verkocht, er wordt slechts alleen online reclame voor gemaakt. (de verkoop vindt offline plaats).Want laten we eerlijk zijn, deze subaru impreza zal echt niet anders rijden dan de subaru's die -straks- in de showroom staan. Hoogstens de uitstraling is anders en die kun je inderdaad testen op het net. (de consument zal dus offline beslissen en kopen en zich online laten informeren). En in de opmerking dat dit aanbod van Subaru nu echt iets voor het net is kan ik mij niet niet vinden. Mijn idee van het net is dat de consument haar wensen kenbaar kan maken en de producenten daar actie op ondernemen. Dat dit bij auto's niet geheel doorgevoerd kan worden is mij duidelijk maar een zo afgebakend aanbod is volgens mij juist een uiting van productiegericht denken.Andere automerken bieden al langer de gelegenheid om een auto samen te stellen en de "configuratie" verder offline af te wikkelen (bv. Volvo) Kortom Subaru is geen trendsetter maar een voorzichtige trendvolger. Met vriendelijke groet, Martijn van Well

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond