Deel dit artikel
-

UPC hekelt Dronten op glas

De strijd om breedband verhardt zich. Kabelaar UPC heeft bij de Stichting Reclame Code een klacht ingediend over een bewonersinitiatiefgroep in Dronten die klanten voor glasvezel aan het werven is.

BIGDOG, de Bewoners Initiatief Groep Dronten op Glasvezel, probeert klanten te werven voor glasvezel in de gemeente. Glashart (Reggefiber) wil glasvezel aanleggen als er voldoende animo is. Zo’n veertig procent van de bewoners moet dan tekenen. De internettoegang zal worden verzorgd door een concurrent van UPC, Solcon. Voorzitter van BIGDOG Henk Bosboom is zelf al jaren "tevreden klant van UPC", maar wil nu glasvezel.

BIGDOG stelde onder meer dat consumenten bij UPC meer moet betalen voor telefonie en internet. Dat schoot bij UPC in het verkeerde keelgat. De nieuwsbrieven van de bewonersgroep bevatten volgens de kabelaar "ernstige feitelijke onjuistheden".

Zo had UPC onder meer bezwaar tegen de opmerking dat "voor echte HDTV de kabel onvoldoende capaciteit biedt". Ook had UPC problemen met de belofte van hogere snelheden, zo blijkt uit de nog niet gepubliceerde uitspraak. UPC biedt in Dronten een Fiber power abonnement met snelheden tot 120 Mbit/s. Solcon gaat – voorlopig althans – slechts tot 50 Mbit/s.

De Reclame Code Commissie heeft met name geconcludeerd dat de prijsvergelijkingen onjuist zijn. De groep suggereerde dat gebruikers bij UPC duurder uit zijn. Maar UPC zegt al een all-in-abonnement te hebben voor 36,37 euro. Voorzitter Bosboom zegt dat hij om de oren is getikt door een kolos. Bosboom vermoedt dat UPC vooral BIGDOG-partners Solcon en Glashart) wil aanpakken, hoewel UPC dat nadrukkelijk tegenspreekt. "We wilden niet in een David versus Goliath situatie komen met de Drontense bewonersinitatiefgroep voor glasvezel," zegt UPC voorlichter Ronald van der Aart. "Juist daarom hebben we enkele malen contact gezocht, maar dat leidde niet tot vrijwillige aanpassing van de informatie."

Inmiddels heeft de kabelbranche bij monde van Rob van Esch van NLKabel grote bezwaren gemaakt tegen de rol die KPN bij de aanleg bij glasvezel gaat vervullen. "De verzameling infrastructuren van KPN wordt, met de zegen van de overheid, wéér groter. Toen het in het begin van deze eeuw moeilijk ging, kwam de overheid al te hulp met een miljarden euro’s grote kapitaalinjectie. KPN kreeg daarna ook nog de DVB-T-infrastructuur gratis in de schoot geworpen. Nog voordat de officiële toestemming van de NMa voor de overname van Reggefiber verscheen, meldde KPN al dat nog lang niet besloten is dat er in heel Nederland wordt geïnvesteerd in modernisering van het netwerk. Daarmee krijgt ook de overname van Reggefiber een defensief smaakje".

Volgens Van Esch heeft KPN systematisch alle aanbieders die via het KPN-net actief waren opgekocht. Daardoor is driekwart van alle huishoudens die via ADSL internetten, ‘gewoon’ weer klant bij KPN. "Dus na tien jaar ‘openheid’ zijn we bijna terug bij af. Het beleid is simpelweg mislukt."

 

 

 

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Ted

UPC klaagt dus zijn eigen (potentiele) klanten aan, logisch dat de mensen dan weglopen.

THnx

Helaas, meneer Van Esch toont voor de zoveelste keer maar weer eens aan dat er ook ezels zijn die zich vaker dan 2 keer aan een steen kunnen stoten, wederom spreekt hier negatieve emotie en geen feiten! En dat noemt zich een spreekbuis voor de kabelaars 🙁 Ik zou me als kabelbranche toch echt eens achter de oren krabben. 2 feiten:1) Lees het NMA rapport! KPN neemt Reggefiber niet over, maar een minderheidsaandeel (41%). Maw het is niet KPN die het Reggefiber beleid bepaalt. En los van het feit dat KPN dit wellicht als defensieve stap zet, het staat/stond de kabelaars vrij om ook contact te leggen met Reggefiber. Kortom strategisch denken van KPN; if you can't beat them… Behalve van CaiW en UPC zie ik van de andere kabelaars maar weinig re-actie op het Reggefiber offensief, misschien zou de kabelbranche eens in de eigen keuken moeten kijken!2) KPN heeft, mede door de kabelaars, verplicht miljoenen moeten investeren in MDF access (open netwerk) en het feit dat (bijna) alle DSL ISP's door KPN zijn overgenomen, is een gevolg van de markt en wederom heel slim van KPN.  En even for the record: ik werk NIET bij KPN (moet er niet aan denken :-))

Ron

Uit vele gesprekken tijdens werving bleek dat mensen toch duurder uit zijn met al hun losse abonnementen. Heel veel mensen (50%+) kwamen goedkoper uit door over te gaan. Natuurlijk mag dat bij een andere Triple Play provider, maar het bod in Dronten is simpelweg goed. Een Triple voor ?36 is leuk, maar ook hier is het niet te vergelijken, dus wat UPC vertelt bij de RCC is leuk, maar ook misleidend dus.

dj

ik vindt dat upc niet moet zeuren zijn niet baas over internet de klant moet zelf kunen kiezen wat ze wilen voren internet, jammer voor upc dat zo zielig is moeten zelf maar is laat zien dat goedkoper zijn. groete dj

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond