Deel dit artikel
-

USA Interactive schuift overnames op de lange baan

Het plan om voor 4,5 miljard dollar in aandelen belangen te nemen in drie internetbedrijven, waaronder Expedia.com, is door USA Interactive op de lange baan geschoven. Aandeelhouders zien niets in de overname en lieten dit duidelijk blijken. Momenteel voert USA Interactive overleg over een hernieuwde opzet voor het bedrijf Homeshopping Europe, dat ook actief is in Nederland.

Begin deze week kwam USA Interactive met het plan om zijn belangen in Expedia.com , Hotels.com en Ticketmaster.com uit te breiden. Het bedrijf heeft al een meerderheidsbelang, maar wil volledige zeggenschap over de bedrijven. De stap past binnen het streven van CEO Barry Diller om de bedrijfsopzet te vereenvoudigen. Eerder werden om die reden de kabelactiviteiten verkocht aan Vivendi Universal.

Aandeelhouders gaven echter aan weinig te zien in de overname en de prijs van 4,5 miljard dollar die ervoor gereserveerd was. "Onze aandeelhouders vertelden ons: Waarom willen jullie met ondergewaardeerde aandelen veel gaan betalen voor bedrijven die duidelijk overgewaardeerd worden", aldus Barry Diller tegenover de Wall Street Journal. "Ondertussen zeggen de andere aandeelhouders (van Expedia, Hotels en TicketMaster, JH) dat we hen beledigen met ons aanbod."

USA Interactive bood een premie van 7,5 procent bovenop de koers van de drie bedrijven. Het aanbod was niet uitermate aanlokkelijk voor de aandeelhouders van Expedia, Hotels.com en Ticketmaster.com. Ze zouden worden betaald in aandelen en de verhouding op basis waarvan dit zou gebeuren was gezien de huidige koers van USA Interactive niet erg voordelig. Een aandeelhouder Ticketmaster zou bij verkoop en omwisseling nu twee dollar per aandeel verliezen.

Helemaal van de baan zijn de plannen om tot een overname te komen niet. USA Interactive kondigt aan in de toekomst wederom een overnamebod te doen. "Maar het zal niet in de nabije toekomst zijn", aldus Diller.

In Europa is USA Interactive betrokken bij Homeshopping Europe , dat in acht Europese landen aan teleshopping en e-commerce doet. Het bedrijf is voor 46,6 procent in handen van Home Shopping Network, dat weer eigendom is van USA Interactive. De overige aandelen zijn verdeeld over Thomas Kirch (26,67 procent) en Georg Kofter.

Vanwege het faillissement van Kirch Media wordt nu besproken in welke opzet Homeshopping Europe moet voortgaan. Een woordvoerder van Homeshopping Europe zegt dat "stopzetten van de activiteit niet aan de orde is". Eind vorige week was er "een belangrijke vergadering", zegt hij, maar een definitief besluit over de opzet waarin Homeshopping Europe verder gaat is nog niet genomen.

Home Shopping zegt dat het vorig jaar 51 miljoen huishoudens in acht Europese landen kon bereiken. Dit jaar verwacht het een uitbreiding naar 61 miljoen. De laatste omzetcijfers dateren van 2000, toen bedroeg de omzet 243,6 miljoen euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond