Deel dit artikel
-

VanHaren droomt zich rijk met clickbricks

Schoenretailer VanHaren heeft met zijn online winkel een groei van circa 60 procent  gerealiseerd, ondanks forse concurrentie. Minstens zo belangrijk: de fysieke winkels draaiden beter dan ooit.

De groep draaide vorig jaar 7,5 procent meer omzet: 132,6 miljoen euro tegen 123,4 miljoen een jaar eerder. Terwijl de omzet in de gehele branche met vier procent daalde, gingen er bij vanHaren zo’n 6,01 miljoen paar schoenen over de toonbank. Dat zijn circa 275.000 paar, oftewel 4,8 procent, meer dan in 2011. Met 139 filialen in het hele land (2011: 136) en een online shop is de onderneming, gemeten naar omzet in schoenen, momenteel de grootste schoenenretailer in Nederland.

In 2012 opende vanHaren vijf nieuwe winkels. Twee minder aantrekkelijke locaties werden gesloten, twaalf andere gemoderniseerd. Dit jaar staat de opening van vier nieuwe filialen gepland en een modernisering van 21 bestaande filialen. De nieuwe winkels komen in Amersfoort, Gorinchem, Nieuwegein en in Amsterdam aan de Kalverstraat opent vanHaren een flagshipstore van 600zeshonderd vierkante meter.

De combinatie van de online shop en een nationaal netwerk aan filialen komt bij de klanten goed aan, stelt het bedrijf. Sinds november biedt VanHaren een mobiele shopvariant aan. Afgelopen jaar ging het bedrijf ook van start met mobiele coupons via Scoupy. Klanten die zich voor die app hebben aangemeld, krijgen bij vanHaren speciale kortingen. Intussen heeft de schoenwinkel meer dan 34.000 fans op Facebook, meer dan welke andere schoenenretailer in Nederland dan ook.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Bos

Succes zit nooit in één onderdeel. Van Haren haalt marktaandeel weg bij anderen omdat zij simpelweg hun zaken beter op order hebben: frisse winkels, zéér goed assortiment, en natuurlijk de digitale kanalen ingeschakeld. Maar spreken van omni-channel aanpak, dat is nog niet het geval. De winkels en online zijn nog geen goed geïntegreerde kanalen waarbij vanuit de winkel online besteld kan worden in de centrale voorraad of bij andere winkels. Hier kan Van Haren dus nog verder groeien en de klantbeleving optimaliseren en nee-verkopen verminderen. Absoluut petje af voor dit bedrijf.

Roy

Zoals Jeroen al zegt, VanHaren heeft haar zaakjes beter op orde. Natuurlijk heeft het ook een concurrent minder sinds de Schoenenreus failliet is gegaan. Toch zijn er nog genoeg mogelijkheden. Het zal online dan wel de strijd aan moeten gaan met een Zalando.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond