Veel onlineretailers overwegen stenen winkel
Ruim twee derde van de webwinkels heeft interesse in een stenen winkel. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek naar de vestigingsbehoeften van webwinkels uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel.
Ruim twintig procent van de ondervraagde webwinkels heeft al (eens) de stap gezet van verkoop via internet (pure player) naar de combinatie van online en offline verkoop (multi-channel retailer). Vooral een eigen winkel is populair (vijftien procent). Maar ook een winkel in een winkel (shop-in-shop; acht procent) en een tijdelijke winkel (pop-up-store; één procent) komen voor. Voor ongeveer een derde van de webwinkels is en blijft internet het enige verkoopkanaal. Zij hebben geen interesse in het openen van een ‘stenen’ winkel.
Webwinkels die nog geen stenen winkel hebben, zijn het meest geïnteresseerd in een shop-in-shop (43 procent). Een eigen fysieke winkel is voor 38 procent van de webwinkels interessant en 35 procent ziet mogelijkheden in een pop-up store. Van de webwinkels zonder stenen winkel heeft een kwart ooit serieus overwogen om een bepaald soort winkel te openen.
Webwinkels hebben vooral interesse in locaties buiten de hoofdwinkelstraten, waar de leegstand doorgaans groter is. Daarbij zoeken ze overwegend naar de wat kleinere panden (tot honderd m2). Vooral winkelstraten met een eigen gezicht, worden gewaardeerd door webondernemers. Flexibiliteit in huurcontracten en -voorwaarden is een belangrijke voorwaarde om deze ondernemers te verleiden om leegstaande panden in te vullen.
Eind maart 2014 verschijnt een rapport met daarin de resultaten van het onderzoek onder ruim 350 webwinkels. De definitieve resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens het seminar ‘Vestigingsvoorkeuren van Webwinkels’ dat plaatsvindt op 27 maart 2014 bij de Hogeschool van Amsterdam.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Freek
Erg positieve wending. Krijg deze vraag ook heel te horen van klanten
Edwin Winter
Heb zelf deze stap ook gezet, klant wil in mijn geval toch ook vaak zien en voelen (met name kunstgras). En het voelt gewoon vertrouwder, vind het wel een logische en positieve ontwikkeling!
Arno Naafs
Vind ik opvallend, maar waarom willen ze dit? Louter brand-exposure?
Marc Hoeberechts
Sluit mooi aan bij een initiatief waar ik mee bezig ben en waar meerdere online partijen kunnen participeren in een Bricks formule! Versterkt elkaar gewoon.
Patrice Fleurquin
@arno
We zien dezelfde sterke trend in Nederland en België maar er zit veel variatie in de reden waarom ze het willen doen. Exposure is daar zeker bij maar niet als enige reden.
Op Spacified.com/nl matchen we vragen van ondernemers met panden en kunnen ondernemers tijdelijk een pand huren. Daar zien we dat de motivatie van webshops om een tijdelijke fysieke winkel te openen divers is:
* als uitbreiding van hun bestaande business: meestal de grotere webshops die overwegen ook een fysieke winkel toe te voegen om meer omzet te halen (eerst als test, maar later ook structureel!)
* de starters: webshop is in de lucht maar verkeer valt tegen en ze gaan op zoek naar exposure
* de testers: product en webshop zijn klaar en ze willen lanceren en testen met een tijdelijke winkel
* de strategen: tijdelijke winkels voor een specifieke doelstelling van hun webshop zoals het lanceren van een nieuwe collectie of product
* de grote online spelers: een tijdelijke winkel als onderdeel van hun marketingplan of campagne
Daarnaast is deze trend misschien ooit wel gestart vanuit leegstand en beschikbare panden maar de vragen gaan nu ook over panden met een zeer goede ligging die vaak niet leegstaan en dus veel moeilijker te vinden zijn. Het wordt een strategische activiteit waarbij de waarde van een goede locatie mee ingeschat wordt.
Ongetwijfeld het begin van meer dynamiek in de retaillmarkt en de winkel als podium?
Belangrijk
Het is helaas niet zo een fysieke winkel toevoegen een automatische succesformule is
Gijs Vroom
@Patrice Dit lijkt op Appear Here, zie http://www.appearhere.co.uk. Zij waren op Emerce eRetail Europe onlangs voor een presentatie.
Arno Naafs
@Patrice Dank voor je heldere toevoegingen! Het is me nu in ieder geval al een stuk duidelijker wat de beweegredenen zijn! Dank.