Deel dit artikel
-

Veel potentieel voor cross border e-commerce, maar nog geen VOC 2.0

Met de juiste ambitie kan Nederland in 2020 een grensoverschrijdende e-commerceomzet bereiken van meer dan 5 miljard euro. Een factor acht ten opzichte van de magere 0,6 miljard die nu door buitenlandse consumenten bij Nederlandse online retailers wordt gekocht. Dat is de conclusie van de Cross Border (e)Commerce-expertgroep van Shopping2020, geleid door McKinsey & Company. McKinsey presenteerde vandaag in Almere de voorlopige resultaten van de expertgroep.

De Nederlandse consument koopt in vergelijking met consumenten uit andere Europese landen op dit moment het meest online. Maar liefst 74 procent van alle Nederlandse consumenten heeft in 2012 een online aankoop gedaan tegenover een Europees gemiddelde van 53 procent. De Nederlandse retailer loopt ook voorop, ruim 71 procent verkoopt producten en diensten online, tegenover een gemiddelde van 51 procent in Europa. Nederlandse retailers verkopen zelfs relatief meer online dan de grote landen om ons heen, waaronder Frankrijk en Duitsland. Echter, er valt nog veel te winnen binnen de landsgrenzen: de online bestedingen per persoon per jaar blijven nog achter bij landen als het Verenigd Koninkrijk.

Het volledige onderzoek is hier op te vragen.

De Europese online consument wordt steeds internationaler. Vijftien procent van de Europese consumenten heeft afgelopen jaar buiten het eigen land producten en/of diensten online gekocht. Een groei van vijftig procent ten opzichte van het jaar ervoor. Acht procent van de Europese consumenten koopt zelfs buiten Europa, een groei van 25 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Internationaal valt er voor Nederland veel te winnen. Zo koopt slechts zes procent van de Europese online consumenten wel eens een product of dienst in Nederland. Dit zijn met name Belgen en Duitsers. De leiders op cross border e-commercegebied zijn Duitsland (27 procent) en het VK (24). Ook Frankrijk verkoopt meer aan andere Europese landen dan Nederland.

Momenteel verkopen Nederlandse online retailers circa 0,6 miljard euro over de grens, nagenoeg geheel binnen Europa. Indien er geen stimuleringsmaatregelen worden genomen zal dit bedrag groeien naar meer dan één miljard in 2020. Echter, met de juiste ambitie kan Nederland in 2020 volgens de expertgroep een crossborderomzet bereiken van meer dan vijf miljard euro, binnen en buiten Europa. Een factor acht ten opzichte van de huidige omzet maar nog altijd slechts vijftien procent van de totale e-commercemarkt in Nederland.

De totale omvang van de markt is uiteindelijk afhankelijk van twee onzekerheden: de mate van convergentie van online en offline en de mate waarin landsgrenzen blijven bestaan. Volgens de Cross Border (e)Commerce-expertgroep van Shopping2020 is een ‘VOC 2.0’ mogelijk ongeacht de uitkomst van beide onzekerheden. Daarvoor zijn dan wel een aantal veranderingen essentieel. Zo moet online shopping binnen Nederland niet alleen qua penetratie maar ook qua bestedingen per persoon de benchmark halen. Daarnaast kan het ecosysteem worden verbeterd. Nederland haalt momenteel niet de top tien van de Ease of Internet Entrepreneurship Index waar landen als Denemarken, Canada en Nieuw-Zeeland de lijst aanvoeren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond