Deel dit artikel
-

‘Veertien procent display-reclame is voor branding’

Adverteerders gaan online display-reclame steeds meer inzetten om hun merken meer bekendheid te geven. Veertien procent van de Engelse reclame-euro’s ging eind 2010 naar branding-campagnes.

Zo rekende Tim Dunn van IAB Engeland afgelopen week voor aan de bezoekers van het IAB-congres Interact in Barcelona.

De online mediabranche mag graag vertellen dat steeds meer grote adverteerders uit de offline wereld hun geld gaan uitgeven bij online media. Die reclames zijn niet bedoeld om spullen te verkopen, maar om merken bekender te maken of een specifieke emotionele lading te geven. Het is echter niet bekend hoeveel die adverteerders gezamenlijk besteden aan het bouwen en laden van merken (branding).

Op basis van aannames en vergelijkingen concludeert Dunn voor de Engelse markt dat 13,5 procent van de reclamebestedingen voor brandingdoeleinden is. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van vijf procent over 2008.

Dunn: “Geen enkel ander IAB-land in Europa heeft dit soort cijfers. Enkel Duitsland heeft besloten vorig jaar een aanzet te doen.”

Zijn berekening in beeld:

Foto: VFS Digital Design (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Beoordelingen.nl

Volgens mij is dit onbewust veel meer. Met name de Vs loopt hierin voorop.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond