Deel dit artikel
-

Vergelijk.nl streeft naar een derde groei 2012

Vergelijk.nl wil dit jaar een kleine vijf goed tien procent meer bezoeken van zijn site krijgen, maar wel dertig procent meer leads aanbrengen bij webwinkels.

Afgelopen jaar verwerkte Vergelijk.nl 37 miljoen bezoeken van twintig miljoen unieke bezoekers die zich oriënteerden op een aankoop. Dat leidde uiteindelijk tot negen miljoen click outs. Dat houdt in, dat een kwart van de sitebezoekers doorklikte naar een webwinkel. Of het daar tot een aankoop kwam, kan de site niet generiek onderzoeken.

Voor het komende jaar legt bedrijfsleider Levi van Wijngaarden de lat hoog voor zijn team. Het aantal leads moet toenemen van negen naar twaalf miljoen, terwijl het aantal bezoeken groeit van 37 naar 42 miljoen.

‘Deze toename wordt gedeeltelijk verwacht naar aanleiding van mediacampagne, en zeker ook door de nieuwe mogelijkheid om direct op de vergelijkingssite een order te plaatsen. De eerste cijfers van januari laten zien dat deze voorspelling juist is. Met vier miljoen bezoekers is de toon voor 2012 gezet.‘

De marktaandelen onder de prijsvergelijkers zijn grotendeels uitgekristalliseerd. Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl zijn de twee meestgebruikte sites, aldus een recent onderzoek van IMnetworks en GfK. De groei moet komen uit extra informatie en diensten op en rondom de site. De noodzaak daartoe zal verder toenemen wanneer het jaar oude Google Shopping zich een prominentere positie verwerft onder Nederlandse webzoekers.

Vergelijk.nl nam vier maanden geleden een dienst in gebruik waarbij shoppers niet eens de vergelijkingssite hoeven te verlaten om een online aankoop te doen. Met die optie hoopt de vergelijker mensen aan zich te binden die onbekend zijn met online winkelen. De eerste ervaringen zijn volgens Van Wijngaarden positief en naar verwachting.

“De status momenteel is dat er in 75 van de 700 categorieen direct bij Vergelijk.nl een bestelling geplaatst kan worden. Dit zijn voornamelijk categorieen in CE, Mobile, Hardware en Games. Dat betekent dat ook niet alle shops van deze functie gebruik kunnen maken. In totaal ongeveer 200 van de 600 shops. Hiervan hebben we 50 webshops inmiddels geactiveerd voor directe bestellingen. Deze shops krijgen afhankelijk van hun assortiment enkele tot tientallen bestellingen van ons doorgestuurd.”

Gedetailleerde financiële cijfers maakt de Nederlandse vestiging van Compare Group niet bekend. Van Wijngaarden geeft wel richting: “We hebben een gezonde groei van dertien procent laten zien.”

Foto: Roger Price (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Michiel

Goed dat vergelijk nu een campagne begint om te laten zien dat je direct via een vergelijker ook kunt afsluiten. Het percentage in NL is nog heel laag vergeleken met landen als de UK waar de vergelijkers eigenlijk een warenhuis zijn geworden.

Steven van Vessum

Mooie doelstellingen. Succes!
Vergelijk Shopping is erg interessant. Benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen!

Andrea

Wil de consument juist niet weten waar hij koopt en daarom naar de shop zelf geleid worden?

Brenda Schipper

Beste Andrea,
Wat ons betreft ligt de keuze geheel bij de klant. Wij geven de klant absoluut de vrijheid om ook naar de webshop te gaan om te bestellen als hij dat wil. Zelfs tijdens het bestelproces wordt duidelijk vermeld dat het product door webshop “x” geleverd wordt. We maken het de klant echter ook gemakkelijk om de bestelling bij ons achter te laten. Op deze manier bieden we gebruiksgemak aan de consument en maximaliseren we ook de totale conversie voor de bij ons aangesloten webshops.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond