Deel dit artikel
-

Verkiezing?!

Een ICT-prijs winnen is best makkelijk, als er geen tegenstand is.

De jury had het niet makkelijk." Dat is toch het meest voorkomende cliché bij een prijsuitreiking. Zoniet bij de eerste uitgave van de 'ict-personality' van het jaar; Ton Risseeuw, voorheen ceo van Getronics en mede-oprichter van branche-vereniging Fenit, was de enige genomineerde.

En wat zegt de jury dan? "De Nederlandse ict-sector heeft aan de inzet en betrokkenheid van Ton Risseeuw, vanaf zijn Getronics-periode tot heden, zeer veel te danken. Deze ict-Award moet dan ook gezien worden als een oeuvre-prijs, voor een man die ontegenzeggelijk als de eminance grise van onze sector mag worden gezien."

Maandblad Computable, de organisatie van The Internetworking Event en, jawel, de brancheorganisatie Fenit/Vereniging ict Nederland vinden dat de sector positiever in beeld moet komen, en daarvoor zijn drie nieuwe prijzen ingesteld. Risseeuw is dus de 'ict-personality', Tryllian en i3 zijn respectievelijk ict-bedrijf en start-up van het jaar.

Volgens de jury is i3 (niet te verwarren met investeerder 3i) een belofte, aangezien er in enkele maanden al tien miljoen gulden omzet werd gedraaid met haar opslagsystemen. Ondermeer de Belastingdienst en de ING-groep werken met de starters.

En waarom Tryllian? Het bedrijf wist in een paar jaar tijd te groeien tot 75 werknemers, en heeft veelbelovende agent-technologie. De markt moet nog kennis maken met deze agents, maar, zegt de jury: "De naam en de producten van Tryllian zijn tot over de grenzen bekend, hetgeen een positieve uitstraling heeft op de totale Nederlandse ict-sector."

Deel dit bericht

2 Reacties

t.d.

Dit is gewoon niet meer serieus te nemen. Tryllian is een bedrijf dat nagenoeg geen klanten heeft, een onduidelijk produkt en waarvan de vraag groot is of ze volgend jaar nog bestaan. De groei is voornamelijk betaald met uw en mijn belastinggeld zonder daar een serieuze prestatie tegenover te zetten. Hun demo-zoek programma is ronduit om te huilen en is niet een een concurrent voor een programma als copernic (www.copernic.com) Dit gegeven maakt de bruikbaarheid van agent technologie dubieus.Een bedrijf dat een gebrek aan markt en dus bestaansrecht heeft, bedrijf van het jaar maken, is schadelijk voor de branche. De kans dat Tryllian bij een volgende financieringsronde nog een financier vind is gering en faillissement lijkt onvermijdelijk. Wat ict PR zullen de beginnende bedrijven met wel een markt hier zeker veel schade van ondervinden. De toewijzing van de prijs lijkt op doorgestoken kaart, vooral EZ en Twinning hebben er belang bij dat Tryllian blijft bestaan (Dit is het twinning parade paardje) Uit de toekenning van de prijs aan tryllian blijkt dat de jury alle realiteitszin verloren heeft. Voor bedijven die wel produkten maken voor een BESTAANDE markt is het te hopen dat deze poppenkast snel over is. P.S. Vreemd dat het IDC rapport op de site van Tryllian niet te vinden is op de site van IDC. Vriendelijke Groeten T.D.

Aki Motos

Geweldig weer, die jury. Men wil het imago van de branche opvijzelen. Dat gaan we vervolgens dus doen met argumenten als: "aangezien er in enkele maanden al tien miljoen gulden omzet werd gedraaid met haar opslagsystemen. " Fantastisch … Wat hebben we aan dit soort informatie? Boo.com en een groot deel van die titanics die daarna kwamen draaiden ook miljoenen omzet. Wanneer leren we het nu eens een keer: omzet is pas interessant als daar blauwe cijfers (op termijn) tegenover staan. Kijk, daar is bij deze club in hun business plan en dus ook in het volledige jury rapport geen sprake van. Tragisch!Dan natuurlijk het pareltje van Twinning dat als opper titanic een prijsje van de moeder moet krijgen. Nou leuk hoor. Het bedrijf groeide in korte tijd uit tot een club van 75 mensen. Wat een argument. 99% van alle reeds failliet gegane nieuwe economie bedrijven groeiden als kool, zonder dat er goede cijfers tegenover stonden. Tryllian is geen ander. Het heeft – zoals de vorige spreker ook TERECHT zegt – geen software, geen markt en dus geen toekomst. Wanneer gaan we nu eens echt serieus naar de branche kijken? Wanneer gaan we eerlijk worden? Als de branche iets nodig heeft, dan is het eerlijkheid. Zoek als journalist nou ook eens een keer iets uit en schrijf niet blind al die sales talk van die commerciële jongens over. Hou toch eens een keer op!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond