Deel dit artikel
-

Vijf procent orders webshops naar afhaalpunt

Een kleine vijf procent van de bestellingen bij webwinkels wordt niet thuis of op kantoor afgeleverd, maar klaargelegd bij een afhaalpunt. Nog eens zo’n aantal gaat naar een afhaalpunt omdat de koper zijn pakketje niet kan aannemen.

Dat blijkt uit cijfers van logistiekspecialist Paazl. Het bedrijf beschikt over deze data omdat het technologie levert waarmee webwinkels hun klanten laten kiezen hoe ze hun orders willen ontvangen.

Het aantal verzendingen vanuit een shop direct naar een afhaalpunt is met bijna de helft gegroeid ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015 (3,2 procent tegenover 4,6 procent).

“Opvallend zijn de pieken in de zomer en winter: net voor vakanties en feestdagen is afhalen extra in trek. Kijken we naar de 50 grootste ‘e-commercesteden’ in Nederland dan zien we dat afhalen het populairst is in Groningen, Nijmegen en Leiden. Meer dan 5 procent van alle pakketjes wordt in deze steden direct naar een afhaalpunt gestuurd. De top 3 bestaat uit typische studentensteden. “

De afhaalpunten verwerkten, wanneer ook retourzendingen wordt meegerekend, in totaal 29,3 miljoen pakketten in 2015. Omgerekend is dat iets meer dan vijfduizend zendingen per pakketpunt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond