Deel dit artikel
-

Vinden.nl onder vuur door meerdere partijen

Zoekmachine Vinden.nl , en daarmee eigenaar Jan Willem Tusveld, krijgt verschillende klachten over zich heen. Ten eerste willen de collega-zoekers van Altavista voor de rechter horen dat de restyling van Vinden.nl teveel lijkt op hun site, ten tweede klaagt Ilse over een radioreclame van Vinden.nl. Dubieuze domeinnamen heeft Tusveld inmiddels afgestoten.

De radiospot van Vinden.nl, waarin een dame nogal ordinair de woorden "hai, ik ben Ilse" uitspreekt, is bij Ilse in het verkeerde keelgat geschoten. Na die woorden besluit een man "toch maar naar Vinden.nl te gaan." Ilse ziet de spot waarschijnlijk als reactie op de introductie van het meisje Ilse, dat in reclamespots moet helpen het imago van Ilse aan te passen. Om die reden heeft het bedrijf een klacht ingediend bij de reclame code commissie.
Vinden.nl ziet het probleem niet zo. Pr-man voor de site, Dimitri Berkhout, zegt dat het nooit de bedoeling is geweest iemand belachelijk te maken met de commercial. Overigens is de commercial niet meer in de lucht; radiostations weigerden na opmerkingen van Ilse het spotje nog langer te draaien.

De aanklacht van AltaVista valt volgens Tusveld onder de noemer 'complete onzin.' Als er eventuele overeenkomsten zijn, berust dat op puur toeval. Restylingen van grote sites zijn overigens vaker de inzet van copyright-geschillen. Op deze site wordt de nieuwe layout ondermeer een aftreksel van de site Goudlinkje genoemd.

Ook de registratie van een zestal domeinnamen zoals wwwplanet.nl, wwwstartpagina.nl ? dus zonder de punt ertussen ? schiet bij sommigen in het verkeerde keelgat. De sites staan allen doorgelinkt naar Vinden.nl, waardoor de site door het aantal surfers dat een domeinnaam slordig intikt een flink aantal bannerviews genereert. Tusveld heeft de domeinnamen inmiddels teruggegeven aan de bewuste partijen. Volgens hem leverden de domeinen nauwelijks extra verkeer op, bovendien eisten de partijen de namen op. "Alleen wwwstartpagina.nl is nog in ons bezit, maar die wordt binnenkort ook overgedragen."
Bij controle blijkt dat wwwworldonline ook nog steeds naar Vinden.nl verwijst. Volgens Tusveld heeft die actie "niet meer dan vier bezoekers opgeleverd."

Een partij die onbekend wenste te blijven, wilde Tusveld hier voor de rechter op aanspreken, onder de noemer "een cowboy-vrij Internet.". Ook het bedrijf Name Space moet binnenkort verantwoording afleggen over de registratie van een vijftigtal namen uit het bedrijfsleven. Dit bedrijf registreerde de namen met de bedoeling ze voor een flinke duit te verkopen, maar de gedupeerden spannen samen een kortgeding aan.

Deel dit bericht

9 Reacties

Laurens

Sinds kort ben ik een enthousiast gebruiker van vinden.nl (hiervoor gebruikte ik altijd Alta Vista of Ilse). vinden.nl is zeker voor nederland de beste zoekmachine op het internet. Bijna altijd vind ik tussen de eerste 10 resultaten de site die ik zocht. Perfect! Volgens mij zijn Alta Vista en Ilse bang voor de concurrentie en terecht want vinden.nl is op dit moment duidelijk de beste. 

Roelf Sluman

In tegenstelling tot wat in het artikel staat vermeld, is er GEEN sprake van een aanklacht tegen vinden.nl door AltaVista. We inventariseren wel degelijk de juridische mogelijkheden (hun nieuwe site lijkt qua "look and feel" inderdaad sprekend op die van ons), maar van een "aanklacht" of een "gang naar de rechter" zoals Emerce schrijft, is geen sprake. Roelf SlumanManaging Director, AltaVista Benelux 

dirkiii

Vinden is niet alleen een bijna letterlijk kopie van altavista, het is ook nog eens een belediging van het concept.Op altavista is een duidelijk hierarchie zichtbaar: links de actieve kolom, het midden de rauwe informatie en rechts hun service. De verschillende koppen vormen qua kleur een afgewogen geheel.Op vinden is vrijwel geen hierarchie, er is nauwelijks onderscheid tussen de verschillende koppen. Bovendien doet de kleurencombinatie blauw en oranje pijn aan je ogen. Wie kan het verzinnen.Tenslotte, het gebruiken van iemands naam in een spotje is uiterst riskant. Dat vinden.nl dit niet lijkt te weten is wel erg onprofessioneel. Het zou beter zijn als vinden een imago probeert te kweken zoals ilse. Vinden klinkt erg suf. Een klein meisje trekt aandacht bij een overwegend mannelijk internet.

Maarten

Ik wil hier nog iets aan toevoegen. Het staat niet in uw artikel maar wwwlycos.nl verwijst ook naar vinden.nl.En ook wwwzoek.nl gaat naar vinden.nl. Erg grappig bezig, maar als commercieel bedrijf kan je toch niet doorgaan met dit soort praktijken. Ik hoop dat wwwlycos.nl of wwwzoek.nl, ik bedoel vinden.nl hier iets van te horen krijgt. Maarten

Clif

Even een reactie van mijn kant. Het is toch opmerkelijk te zien hoe mensen van altavista en ilse zich zo fel uiten tegen vinden.nl.Denkt men nou echt dat men patent heeft op de lay-out van een webpagina? Alle hoofdpaginas van bekende zoekmachines lijken op elkaar en men neemt onderdelen van de lay-out over. Zelfs altavista! Zo kan elke zoekmachine zoals yahoo en excite aanklachten gaan indienen tegen altavista voor het overnemen van het driedelig-kolommen blok concept welke deze sites gebruik van maken, en de bottom-block lay-out onderaan de websites waar er in kleine letters nog een aantal links staan. Die overeenkomsten zijn duidelijk niet per toeval tot stand gekomen. Daarom is het dus hypocriet om zelf een succesformule over te nemen van grote zoekmachines, en dan met de vinger gaan staan zwaaien naar andere concurerende zoekmachines die precies hetzelfde doen.In plaats van elkaar te zitten zwartmaken met zwakke nutteloze argumenten als kleuren combinaties die pijn doen in de ogen, kolommen hierarchie en dergelijke, zoals eerder vermeld in de reacties, kan men beter meer aandacht gaan besteden aan hetgeen waar de zoekmachines er tenslotte voor zijn; de functionaliteit en effectiviteit van de zoekmachines! En daarbij kan ik simpel concluderen dat vinden.nl duidelijk betere en effectievere zoekresultaten genereerd voor zoekend nederland.Zou er daarom sprake zijn van lichte misplaatste concurrentie irritatie bij de tegenpartij?

E. Borst

Een korte reactie op die prachtige, schitterende en komische steek-reclame van vinden.nl.Waarom blijven oersterke bedrijven zoals Pepsi en Coca-Cola die elkaar al jaren letterlijk afbakenen in hun reclamebeleid juist op de been? Precies. Survival of the fitest! De consumentenwereld vindt het prachtig, en mede daardoor kiest men ook doelbewuster voor het product. Daar mag ilse wel wat van leren in plaats van zo een "kinderlijke" kwetsbare houding aan te nemen ten opzichte van een simpele doch snijdende reclame.Het past echter wel bij het "kind" imago van ilse.

Erik

Iedereen mag dan wel kankeren op vinden.nl maar feit is dat z'n portal gewoon goed is!!!!Een geldwolf is hij ook niet, wel een slimme zakenman. Iedereen vergeet namelijk dat hij gratis de site http://www.liefdadigheid.nl host.

Zeeman

Of http://www.vinden.nl nu een goede zoekdienst is of niet weet ik niet, maar de manier waarop ze aan bezoekers proberen te komen is mietig . . .

Fokke Zandbergen

En laten we http://wwwworldonline.nl/ niet vergeten!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond