Deel dit artikel
-

Vlakke groei aantal Tele2 tv-klanten

Telecombedrijf Tele2 schreef afgelopen kwartaal 16.000 nieuwe tv-klanten bij, wat het totaal op 164.000 brengt. Het eerdere groeitempo van 30.000 klanten per kwartaal haalt Tele2 niet meer. De omzet steeg afgelopen jaar met 75 procent tot 182 miljoen euro, maar het bedrijf schrijft nog rode cijfers.

Een half miljoen televisiekijkers bedienen KPN en Tele2 nu met hun respectievelijke netwerken. Het merendeel van de KPN-kijkers kijkt digitale televisie via de ether bij Tele2 zit het merendeel van de tv-klanten op het snelle ADSL2+netwerk. Waar KPN afgelopen kwartaal een groei van 41.000 tv-klanten zag, lag dat aantal bij Tele2 op bijna eenderde daarvan. De nieuwe aanwas bedroeg 16.000 klanten.

Hoeveel abonnees er via de satelliet kijken, rapporteert Tele2 niet meer. Dat aantal lag afgelopen kwartalen stabiel op 12.000.

Sinds april van dit jaar maakt Tele2 een onderscheid tussen een 'Basic'- en 'Premium'-vorm van digitale televisie. Het instapabonnement is goedkoper, biedt geen internet en telefonie maar enkel 25 televisiezenders. De doorgifte hiervan loopt via het Digitenne-netwerk van KPN. De duurdere ADSL-abonnementen bevatten wel internettoegang en telefonie, aangevuld met een assortiment interactieve tv-zenders dat oploopt tot 70.

Gisterenochtend presenteerde Tele2 zijn financiële cijfers over het tweede kwartaal van 2007. Het bedrijf bedient 266.000 huishoudens met ADSL, een groei van 11.700, van wie het merendeel op het snelle ADSL2+-netwerk zit. Daar kunnen de downloadsnelheden oplopen tot 20 megabit per seconde.

In de periode tot 30 juni boekte Tele2 een omzet van 182 miljoen euro, 30 procent meer dan vorig kwartaal en 75 procent meer dan een jaar geleden. De telecomaanbieder zag het nettoverlies in een jaar tijd dalen van 35 miljoen naar 23 miljoen euro.

Tele2 heeft 589.000 mobiele belklanten, een aantal dat afgelopen kwartaal stabiel bleef. Daarnaast bedient het bedrijf 550.000 vaste belklanten (carrier preselect). Dat klantenbestand kromp in drie maanden met 77.000.

Het bedrijf gaf in de drie maanden tot 30 juni 18,7 miljoen euro uit aan marketingactiviteiten.

Uit recente peilingen blijk dat een derde van de Nederlandse huishoudens reeds digitale televisie kijkt. Nog eens een derde zou overwegen om volgende jaar de analoge stekkers er uit te trekken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond