Deel dit artikel
-

VNU en Randstad stoppen met Newmonday.com

Uitgever VNU en Randstad Holding stoppen per 1 november met Newmonday.com. VNU zal een deel van de activiteiten van de carrièresite overhevelen naar VNU Business Publications, uitgever van vakbladen als Intermediair en Computable. Van de honderdveertig banen verdwijnen er tenminste honderd.

Als reden noemt VNU dat er weinig perspectief was voor de site omdat de omzet achterbleef bij de verwachtingen. Dit als gevolg van "sterk gewijzigde omstandigheden op de arbeidsmarkt". De carrièresite is actief in Nederland, Groot-Brittannië, België, Frankrijk, Italië en Spanje. Met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en Nederland trekt VNU zich volledig terug uit deze markten. Volgens woordvoerder Maarten Schikker draaide Newmonday in Nederland break-even, terwijl in het Verenigd Koninkrijk nog "een klein verlies" werd gerealiseerd.

VNU acht het Newmonday.com onder deze omstandigheden niet kansrijk, ze ziet meer in een combinatie met andere media (print, elektronisch, beurzen). Schikker geeft toe dat het uitgangspunt hiermee 180 graden is gedraaid. Een jaar geleden werd Newmonday losgekoppeld van Intermediair.nl omdat dit de advertentieverkoop ten goede zou komen. "Dat hebben we verkeerd gezien", geeft Schikker toe. "Gaandeweg zijn we er toch achtergekomen dat een op zich staande internetsite minder kans van slagen heeft. Daarom brengen we deze juist weer dichter bij de titels".

Het is nog onduidelijk hoe deze nieuwe situatie eruit zal zien. Volgens Schikker zal de naam Newmonday nog geruime tijd na 1 november behouden blijven. Hij kon niet zeggen welke sites uiteindelijk de functionaliteiten van Newmonday zullen overnemen. VNU Business Publications geeft in Nederland ondermeer Intermediair en Computable uit. In Engeland hebben de bladen Computing en Accounting Age volgens VNU "leidende posities" in het segment arbeidsmarkt.

Wel is zeker dat de jointventure met Randstad wordt opgeheven. Randstad Holding stak intertijd 68 miljoen euro in de samenwerking met VNU. Volgens Schikker neemt de uitzendorganisatie nu "een lager bedrag" mee terug. Bij Newmonday werken in totaal honderdveertig mensen, er verdwijnen honderd banen. In Nederland zijn ongeveer 40 mensen werkzaam bij Newmonday. Volgens Schikker gaat ruim de helft mee naar VNU Business Publications, voor de rest wordt nog "een andere arbeidsplaats gezocht".

Deel dit bericht

21 Reacties

Steven Pieneman

Zeer jammer dat NewMonday als apart merk stop wordt gezet. Mogelijkerwijs hadden de internationale sites, die worden stopgezet, een toegevoegde waarde kunnen leveren aan de onderzoeksgegevens van Nielsen Netratings. En met de overname van de beursorganisator van de Utrechtse Jaarbeurs had misschien nog een nieuwe draai gegeven kunnen worden NewMonday.com. Er zijn erg veel banenbeurzen, maar weinig met een bekende merknaam. Tevens had men hierdoor terug kunnen gaan naar het welbekende "clicks & bricks".

Mark-Jan Harte

140 man? Allemachtig, wat doen die allemaal? Met zo'n burnrate is het toch onmogelijk om winst te maken, ook al heb je de best lopende vacaturesite van Europa. Kan Newmonday echt niet draaien op een mannetje of 20?

Wouter Goede

Bijzonder teleurstellend dat VNU en Randstad besluiten om de activiteiten van hun carrieresite NewMonday te staken. Dit is na Banennet (vnu) en Clickwork (pcm) al de derde carrieresite op een rij. Wij, JobbingMall.nl vinden het een grote teleurstelling dat zowel VNU als Randstad met deze beslissing hun hoofd in het zand steken voor de mogelijkheden van Internet. Immers deze belissing geeft aan dat deze directies het geheel als bedreiging zien van hun huidige activiteiten, terwijl zij zouden moeten doorzetten en de mogelijkheden van beide media – lees Print en WEB – zouden moeten combineren.Wij wensen de medewerkers van NewMonday veel succes met het vinden van een nieuwe uitdaging.

E. H.

Het veranderen van de naam intermediair in Newmonday was het begin van het einde, bovendien besloot jobnews destijd heel juist om Europa niet in te gaan, Newmonday zette door met het bekende resultaat. Met 40 mensen kun je een prima carrièresite in de lucht houden: intermediair.nl. Laat Europa maar over aan Jobpilot en Monster die daar reeds de scepter zwaaien. Vreemd overigens dat gewoon de stekker eruit is getrokken, blijkbaar was newmonday toch te onaantrekkelijk voor een eventuele koper?

Danny

Ik kan mij helemaal vinden in een van de eerdere reacties. Wat doet 140 man achter een site? Wij, van boerenverstand.nl, begrijpen dat niet zo goed. Daarmee kun je uiteraard het hoofd niet boven water houden. Overigens vond ik NewMonday wel degelijk een goed initiatief, met goede naamsbekendheid en een mooie overzichtelijke site. Jammer. Overigens wel frappant dat de concurrentie zich in dit soort artikelen als eerste meldt en het per definitie beter weet http://www.eigenlijkzijnwijdevolgende.com succes gewenst!

Dave

140 man? Zoals gezegd in vorige reacties: Wat doen die allemaal, of liever gezegd wat deden zij? Ik vond spott.nl met geloof ik 30 werknemers al bespottelijk. Misschien moet men eens gaan kijken naar Emerce of webwereld. Gewoon het aantal mensen in dienst dat echt nodig is.Als buitenstaander zou je denken dat 140 man in dienst zowiezo niet rendabel is. Weet iemand hoeveel mensen monsterboard in dienst heeft? Ik heb de indruk dat dat daar beter is geregeld.Het jammer dat men weer moet vaststellen dat de uitgevers in Nederland weinig kaas hebben gegeten van internet. IDG als een van de weinige uitzonderingen. (nee ik heb geen belangen of banden met concurentie)

Vera

Ho,ho,ho, laten we geen overhaaste conclusies trekken. Die 140 man werkten natuurlijk niet allemaal in Nederland maar hielden met z'n allen sites in NL, Groot-Brittannie, Belgie, Frankrijk, Italie en Spanje in de lucht. In NL werkt zo'n 40 man en deze site draait break-even.

Suzanne

"Wij, JobbingMall.nl vinden het een grote teleurstelling dat zowel VNU als Randstad met deze beslissing hun hoofd in het zand steken voor de mogelijkheden van Internet." Sorry meneer Goede, maar mag ik even heel hard lachen.U bent natuurlijk bijzonder verheugd Newmonday te zien verdwijnen en probeert er zelfs garen bij te spinnen door harde uitspraken te doen als "dit jaar gaat het licht ook uit bij stepstone en jobpilot" (volkskrant)om zo de aandacht te vestigen op jobbingmall. De markt van online recruitment is hard en ik wens de overblijvers erg veel sterkte, de markt is groot genoeg en partijen als monster, stepstone en jobpilot zijn de ware kwalitatieve carrièresites met potentiëel voor de toekomst. Ik wens hen dan ook veel sterkte en waardeer het bijzonder dat zij niet zoals jobbingmall garen proberen te spinnen bij de verdwijning van Newmonday.

Jacques Brel

{Gevonden; http://www.studenten.net/STG_vacature2.asp?soort=100490&maintypeid=67&starttypeid=43 } op Studenten.net en misschien een beetje te laat?

Ernst Snijder

Beste Suzanne, In geen enkel geval is onze intentie geweest garen te willen spinnen via citaten verzorgd door de redactie van de Volkskrant. Het nieuws omtrent New Monday betekent een verlies van vertrouwen in Internet als medium voor arbeidsmarktcommunicatie. De gevolgen zullen voor ieder van ons merkbaar zijn. De uitspraken van de heer Goede hebben wellicht een diepere boodschap. Onder andere het samenwerkingsverband waar New Monday deel van uitmaakte, heeft diensten aangeboden vanuit een businessmodel dat koerste op een hoge burn rate. The return of investment bleef achter bij de dure verwachtingen. Dit speelt tevens bij de carrièresites die jij aanhaalt. Een zich wijzigende markt noodzaakt ons ons rekenschap te geven van de vraagzijde van de markt. Niet langer is aan de orde het duur adverteren of bijvoorbeeld het afnemen van gequoteerde 'clicks' om cv's te kunnen raadplegen. Bedrijven of werving en selectiebureaus horen zelf de touwtjes in handen te krijgen via een facilitor die arbeidsmarktcommunicatie en -promotie zo weet te combineren dat de partijen zelf beter in de gelegeheid komen hun diensten via Internet aan te bieden. Uiteindelijk zullen de carrièresites zichzelf 'opheffen'. Dit betekent dat het betalen van bedragen die nog steeds gebaseerd zijn op print niet langer meer aan de orde is. Trends en ontwikkelingen herdefiniëren momenteel de rol van carrièresites als facilitator. Vanuit het asp-model levert Jobbingmall onder andere de technologie en know-how om toepassingen te integreren in de eigen website (arbeidscommunicatie) en tegelijkteijd aangesloten te zijn op een totaalplatform (arbeidspromotie). Het delen van technologie ten bate van het bedrijfsleven geeft een andere kijk op prijs-kwaliteitverhoudingen. De shake-out dwingt ons allen een 'partner in business' te zijn voor human resource en inkopers van personeel. En dat het liefst tegen normale bedragen. Ernst SnijderDirecteur marketing

internet geek

Hoe komt het toch dat er zoveel jobsites stranden? zit het probleem bij de directie of wordt er gewoon niet hard gewerkt? Je zou toch verwachten dat online content niet zoveel moet kosten met de juiste lui en natuurlijk tools. Wie zal het zeggen?

De Vries

Grappig de reactie van de marketing manager van Jobbingmall, ook al is het een klein beetje reclame over het "mooie" asp model. Maar hij heeft het beter begrepen dan zijn collega bij Newmonday, want nu komen er weer allerlei berichten dat Newmonday belgië en nederland wel blijven bestaan, terecht dat de marketing manager aldaar de trofee voor {blunder van de week; http://www.hyped.nl/hyped/archives/00000064.htm } krijgt uitgereikt.

Danny

Beste Ernst, JobbingMall is het leukste bedrijf van Nederland, dat moet haast wel, want iedere keer als jullie, van JobbingMall.nl reageren lach ik me welhaast dood. Roomser dan de paus en bloedserieus draaien jullie, van blablayattayatta.nl om de hete brei heen. Als je stelt dat je geen garen heb willen spinnen bij de citaten van de Volkskrant dan zal ik je het voordeel van de twijfel geven (al doet m'n buik zeer van het lachen). Maar dat je geen voordeel heb willen behalen uit de eerste ophef rond New Monday is klinklare onzin. Niet alleen is je knechtje Goede er als de kippen bij om hier te reageren, diepere bedoelingen ten spijt (ik kom niet meer bij). Maar tevens vind je het nodig je, natuurlijk perfecte, business model uit de doeken te doen (hou op, ik pies in m'n broek). "Rekenschap te geven van de vraagzijde van de markt" klinkt er-rug mooi, maar dat doet men op de Albert Cuyp ook."Bedrijven of werving en selectiebureaus horen zelf de touwtjes blablayattayattayatta" Open deur…"Uiteindelijk zullen de carrièresites zichzelf 'opheffen'." 'Knuppeltje', het lijkt verdorie Youp wel…Maar welke ik echt moet onthouden voor de kroeg: "Trends en ontwikkelingen blablayattayatta totaalplatform (arbeidspromotie)." Volgens mij doen ze dat al bij de 2e handsautohandel, is het niet? Kortom, ik begrijp dat vriendje Goede voor z'n beurt sprak en jij er alles aan doet om dat recht te breien, en passant even een leuk wollig commercieel praatje eraan vast plakt. Leuk geprobeerd, maar niet doen bij deze site. Om Youp te citeren: "Ik heb nog nooit zo'n trommel met lulkoek open horen gaan."

De Vries

Misschien nog een opmerking: wij hebben zelf van Newmonday gebruik gemaakt, maar hebben vaak ervaren dat newmonday zich erg richt op individuele personen, om zo een zo groot mogelijk database te creëren. Op zich is dat goed, maar er werd heel weinig aandacht geschonken aan de bedrijven die fors betaalden voor de abonnementen. Het verbaast me niet dat ze als reden aangeven dat er te weinig bedrijven abonnementen afsloten. Bedrijven betalen, de werkzoekenden niet.

Elbert

Ernst: Hahahaha. Jokkebrok. Internet geek: De reden is heel simpel. Men heeft de met de kosten van corporate ondernemingen als Randstad en VNU een startende onderneming met de inkomsten van YourNews of IEX willen bouwen. En dat kan niet. Als beginnend ondernemer moet je bereid zijn voor f 50 per uur te werken. Na 3 jaar 60 uur per week mag je dan blij zijn als je f 50 per uur verdient. Pas daarna komt de beloning. Dure consultants van CapGemini a f 300 per uur inhuren om je startende website te bouwen is een denkfout. Dat moet je zelf doen, sappelend in de avonduren. Dan lukt het wel. Kijk maar naar Dirk van Startpagina. Die is nu f 50 miljoen waard. De Vries: het rendement van vacaturesites valt me sowieso tegen. Ik heb nu diverse malen geadverteerd voor programmeurs in vaste dienst, maar het enige effect is dat ik ongevraagd gespamd wordt door detacheerders. Via andere, goekopere (web)kanalen kun je die programmeurs wel vinden. Wat is dan de toegevoegde waarde van de Stepstones en Monsterboards?

Eric Bremer

Jawel Jobingmall wat een goedkoop gebeuren bij jullie.De supermarkt met geen inhoud! Gelukkig blijven er nog wel wat over. Monster succes.

Albert Prinsen

Het blijft merkwaardig allemaal. Ik heb toch de indruk dat deze discussie over het relaas van NewMonday zou moeten gaan, maar niets is minder waar. Schijnbaar is de misplaatste reactie van de heer Goede interessanter dan het vallen en opstaan van een groot merk… als we dan toch dit soort slechte berichtgeving willen aanpakken, dan doe ik er graag aan mee. Ik denk namelijk dat meneer Goede het echt heel jammer vindt dat NewMonday stopt. De markt was namelijk keurig verdeeld door 4 grote partijen; StepStone, Monsterborad, Jobnews, NewMonday. Dat elk van deze sites diepe dalen hebben (gehad) is geen nieuws, dat lezen we overal. Ook dat meneer Goede en zijn Jobbingmall hier niet aan kan tippen is ook bekend, dus rest hem niets dan tevreden te zijn met een inferieure positie in de markt en daarmee kan hij slechts hopen dat hij de kruimels van de grote jongens mag hebben. Als een goede volger betaamt, doet hij dat ook en naar eigen zeggen met succes. Nu valt een van die grote partijen voorlopig (het schijnt dat ze weer terugkomen in de oude, vertrouwde Intermediair-formule) weg. Dat betekent dat meneer Goede dus minder kruimels kan krijgen en dat vindt hij oprecht erg. Ook het signaal wat hierdoor wordt gegeven vindt hij heel erg, namelijk dat de markt het moeilijk heeft en dat werven via het net niet zou werken. Dit schrikt potentiele klanten af en dus gaan er minder kruimels naar Goede en zijn vriendjes. Voorheen waren het de 4 grote die lawaai maakten, die de markt maakten en dat dreigt weg te vallen. StepStone moet evn rustiger aandoen, de budgetten van Monster liggen even in de vrieskist, Jobnews heeft zichzelf aardig pijn gedaan, NewMonday is bekend.Ja meneer Goede, nu is de beurt aan u! Aan de woorden van uw zogenaamde Marketingmanager te zien, hebben jullie het wel bij het goede eind en dus zou het zo moeten zijn dat jullie nu de markt kunnen maken, meneer Goede. Alle pijlen staan in de goede richting: Concurrentie weg, goede propositie, veel ontevreden klanten van de andere partijen die u zo kan binnenfietsen…. of weet u het misschien gewoon ook niet?Blijkt nu dan al dat ook u niet meer kan bevatten dan moddergooien en nieuws maken door de fouten van anderen. Als u nou eens de stap voorwaarts maakt en op eigen kracht laat zien waar u zo goed in zou moeten zijn, dan heeft u weer een recht van spreken, meneer Goede. Tot die tijd, terug in je hok en er pas weer uitkomen als u wel wat te vertellen hebt. Maakt u het nieuws nou zelfs eens een keer…

Leo

Ik heb vele reacties gelezen en ben geschrokken van de vele onvolwassen reacties.In het bijzonder stoor ik me aan de kinderachtige reacties van Suzanne (ik neem aan van Monster "bored" ) en Erik Bremer. Wat ik ook niet begrijp is dat deze Suzanne onder een hotmailadres reageert en niet gewoon zegt wie ze is. Slap hoor. Hoe dan ook het is een discussie geworden van niets. En als ik lees hoe het allemaal begonnen is…… Nu blijkt dat inderdaad JobPilot en Stepstone het moeilijk gekregen hebben. Nou is het wachten op Monsterboard

Gerard sanders

Wat een lulkoek na de eerste reacties. Die Snijder geeft wel 5 bruggetjes om een inhoudelijke discussie aan te snijden. Maar men vervalt in oppervlakkig affectief gezwets. Wat te verliezen mijn jongens…? Wat overigens opvalt is dat de grote spelers, Stepstone en Monsterboard behoorlijk aan het rommelen zijn geslagen als het gaat om het functioneel gebruik van hun website. Nieuwe plannen voor de toekomst? Het aantal vacatures op Stepstone zijn behoorlijk aan het kelderen en ontslagen bij Monsterboard? Wie het hardste en het meeste schreeuwt vervlakt!

Leo

Beste Suzanne, Er heerst bij Stepstone zeker een Freudiaanse verwarring als ik op persberichten.com lees: "StepStone trekt nieuw kapitaal aanReorganisatie en investeringen moeten StepStone Nederland cash positive maken Leiden, 15 november 2001 – StepStone, Online Carrière & HR Service, trekt nieuw kapitaal aan om het bedrijf, waaronder ook de Nederlandse vestiging, definitief in de zwarte cijfers te krijgen. Het gaat om een bedrag van e 25-35 miljoen, waarvan e 25 miljoen via een rechtstreekse aandelenemissie en e 10 miljoen via een daaropvolgende claimemissie. Momenteel hebben reeds verschillende aandeelhouders zich bindend gecommitteerd voor totaal e 21,8 miljoen." Het is toch de bedoeling StepStone *uit* de zwarte cijfers te krijgen? Zijn ze onbewust wel zeker van hun zaak?

henry

Een alleraardigst berichtje kwam ik tegen in de Spits van 14 maart jl. over de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van de toonaangevende carrièresites: " "AMSTERDAM – Onduidelijke navigatiestructuren en lange formulieren maken veel vacaturesites niet-gebruiksvriendelijk. (…) Dit zijn enkele uitkomsten van een onderzoek naar negen grote vacaturesites in Nederland dat door BuyWays Internet Strategie en Technologie is uitgevoerd. Als minst goede vacaturesite kwam Clickwork uit de bus. De beste sites naar de maatstaven van het onderzoek is JobbingMall, gevolgd door Intermediair" Toch leuk dat Intermediair de draad heeft weten op te pikken en dat JobbingMall haar steentje bijdraagt aan professioneel recruteren via het web. Proficiat aan beide partijen. Eindelijk eens wat duidelijkheid.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond