Deel dit artikel
-

Voorraden Nike, Levi’s, Puma, Sony via 42HrsClub

Bekende merken moeten na afloop van seizoenen van hun gedateerd rakende collecties worden verlost. Drie Nederlandse ondernemers zetten daartoe een winkel om consumenten 42 uur online te laten ‘graaien’ in een soort van ‘3 dwaze dagen’ concept.

Op 42Hoursclub.com staat het aanbod voor consumenten in al zijn eenvoud: verkoop van merkartikelen ‘zonder de chaos van omver getrokken kledingrekken en dringen voor de spiegels. Leden van 42HrsClub krijgen exclusief de mogelijkheid om online topitems te kopen met vaak meer dan 50 procent korting. Iedere Sample Sale duurt 42 uur en is exclusief toegankelijk voor leden."

‘Exclusief’ betekent hier voor iedere ingezetene van Europa, want in heel Europa bezorgt 42HrsClub, vertelt medeoprichter Jeroen Nas. Zijn naam is voorgoed gevestigd eind vorige eeuw als gezicht van het toen zo geavanceerde internetbankieren van Rabobank. Hij was ook enkele jaren verbonden aan ING en Postbank Zakelijk, maar dat was minder spannend waarop hij ondermeer naar Mexico toog alvorens hier als investeerder en ‘intrapreneur’ aan de slag te gaan.

In oktober 2008 lanceerde hij 42HrsClub met de zakelijke partner in transactiebedrijf Bridgetools Karen Beun en retaildeskundige Ingmar Creutzburg (onder meer ex-Nike). "Op het juiste moment was er een vonk die de machine deed lopen. Al snel vertaalden we problemen in oplossingen die kansen boden."

Dat probleem is dat veel kledingmerken blijven zitten met voorraden terwijl ook webwinkels met voorraadproblemen kampen. Dat verhoogt de kosten en drukt de winsten. "Vanuit dat vertrekpunt hebben we een proces en een concept neergezet waarbij zowel klanten als merken precies weten waar ze aan toe zijn: sterk verlaagde prijzen. Elke klant wordt lid van de club. 42HrsClub is ondergeschikt als merk omdat de merken die we verkopen voorop staan en toch hebben veel leden een heel hoge betrokkenheid met ons. We communiceren intensief met ze, en krijgen daardoor enorm veel feedback en mond-tot-mond reclame."

‘Web based marketing walhalla’

In een paar maanden tijd zijn er al verkoopacties geweest met Nike, Miss Sixty, Energie, Puma en Sony, maar ook met sterk opkomende merken zoals Kuyichi, Zippa en Etnies. Nas: "We gaan de komende maanden nog veel meer doen: Levi’s, Converse en Protest staan zeer binnenkort op de agenda, maar ook kleinere merken met kwaliteit gaan we aan onze leden laten zien. Nu we aan een aantal grote merken hebben laten zien dat we dit kunnen en resultaten boeken, komen ze graag terug."

Een ‘geheim’ van 42HrsClub is volgens Nas de informatieverschaffing aan de verkopende merken: "Onze Vietnamese superprogrammeur Thao Nguyen heeft een web based marketing walhalla gecreëerd waarmee we real-time alle processen en ontwikkelingen kunnen managen. Ook vanaf de mobiel terwijl we onderweg zijn naar het volgende merk."

Het aantal geregistreerde klanten wil Nas niet noemen. De reden is, beweert hij, dat 42HrsClub zich in een financieringsronde bevindt en data gegeven cruciaal is voor de waardering.

"Er zijn dagen dat er 300 tot 400 nieuwe leden per dag bij komen. En dat zonder dat we ook maar iets aan marketing hebben gedaan. We hopen tenminste elk kwartaal minimaal te verdubbelen, maar tot nu toe gaat dat een stuk harder. Ongeveer 40 procent van de bezoekers op onze site registreert zich ook meteen, dus men komt heel gericht en geïnformeerd binnen en dat is buitengewoon in het versnipperde aanbod dat er op dit gebied is.

Merken kunnen hun voorraden letterlijk en figuurlijk dumpen, want ze hebben ook geen omkijken meer naar de logistiek. Met Desk Services in Margraten in Zuid-Limburg heeft 42HrsClub een logistieke partner gevonden gespecialiseerd in de afhandeling van promoties met bezorging in heel Europa bedient. Nas: "Je kunt dat wel zelf gaan zitten doen, maar het is een vak apart dat heel nauw luistert. Retouren afhandelen, tracken&tracen en verdwenen pakketten opsporen; je krijgt er allemaal mee te maken, en dat moet je overlaten aan de experts."

Frans en Duits

Volgens Nas komen er nu al veel kopers uit België maar ook uit Duitsland op de Nederlandstalige site af. Binnen enkele weken komen de Duits- en de Franstalige site online, inclusief de customer service. "Veel huidige merken willen al met ons mee, en we hebben ook al contact met merken die vooral in Duitsland een grote hit zijn. We zijn nu met ze aan het plannen. Ze willen allemaal eerst, en zijn toch voorzichtig, dus het is een hoop geregel voor we de finale data prikken."

Juridisch blijkt 42HrsClub een LLC te zijn, een Amerikaanse rechtspersoon met beperkte aansprakelijkheid, met de Panamalaan in Amsterdam als vestigingsadres. Een eigen ‘Panama-route’? Nas: "Dat toeval is natuurlijk grappig. Die plek achter Amsterdam CS is een goed uitvalspunt om zowel het centrum van Amsterdam in te kunnen als uit de stad te gaan. Daar we snel wilden starten is voor een constructie gekozen die meteen in meer landen als holding goed zou werken en dat is de LLC geworden. Daar is overigens een nette Nederlandse BV onder gehangen die de zaken in Nederland afhandelt. In andere landen komt daar altijd een lokale rechtsvorm onder te hangen omdat dat nou eenmaal beter werkt."

Het oogt zo verschrikkelijk simpel. Waarom heeft niemand dit eerder gedaan? Nas: "Ja, het is verschrikkelijk simpel. Soms moet je echter om iets simpels te krijgen heel lang nadenken en veel voorbereiden. En simpele dingen moet je ook heel goed en goedkoop kunnen doen. Dat lukt niet meteen vanaf dag één, dus het is wel degelijk een proces geweest om daar te komen. Het meest lastige is vervolgens om het simpel te houden met grote volumes. Voor je het weet heb je tientallen mensen rondlopen, grote systemen met 100 koppelingen, juristen die procedures opstellen, etc. Wij blijven daar ver vandaan en houden alles overzichtelijk en simpel, juist om grote resultaten te krijgen."

Fouten maken in de aanvangsfase is belangrijk: "Luisteren wat er nog beter kan staat centraal. We maken zeker fouten, maar pakken elke fout op om het proces te veranderen, zonder uitzondering. Met het team waar we nu mee werken hebben we iets unieks gemaakt: een zo snel lerende organisatie dat we echt passen bij wat na deze crisistijd komt, back to basics, zonder overbodige luxe, maar wel klantgericht en uitermate functioneel."

 

Deel dit bericht

9 Reacties

jeroen

nog niet eerder gedaan? Behalve dan al de al bezig zijnde sites zoals shopvip en dergelijke. Een heel goed concept, niets op aan te merken maar niet bepaald de eerste.

Maaike

Leuk nieuw initatief, ik heb me net aangemeld.Alleen zijn ze inderdaad niet de eerste denk bijvoorbeeld aan vente privee, buyvip,shopvip zoals jeroen zegt, maar ook dagsites zoals ibood dagknaller etc.

Sander

Inderdaad zijn er ook andere sites als iBood (voor overzicht kan je kijken op http://www.webkoop.nl ) maar dat is niet geheel vergelijkbaar (denk ik).Voor de gemak, lid worden kan via http://www.42hrsclub.com/index.php?p=join&invi_id=1555

Jeroen Nas

Dank voor jullie reacties. Ik ben het helemaal met jullie eens; we claimen niet de eerste te zijn. Misschien had ik dat duidelijker moeten stellen in mijn antwoord op Peter's vraag waar die suggestie in zat. Ik weet niet precies wie dat wel is, maar Vente Privee is als minimaal sinds 2001 bezig en er werken nu 900 man. Dat we onderscheidende elementen hebben, dat is natuurlijk wel zo..;-) @Sander: als ondernemer waardeer ik je initiatief en lef om hier jouw 'affiliate-link' hier zo in een reactie neer te zetten zodat je wat extra's kunt verdienen, maar helemaal clean en eerlijk vind ik deze methode niet. Iedereen die lid wil worden kan zich normaal gesproken rechtstreeks op de site aanmelden.

Marcel

Leuk en goed initiatief.. maar ik vraag me af of de traditionele verkoopkanalen van deze merken het zo leuk vinden als de voorraad op deze wijze wordt gedumpt. Het alom oude retailconflict kan merken doen besluiten hier niet meer aan mee te doen… Wij hebben een gelijkwaardig concept alleen dan is het volledig anoniem voor de buitenwereld, terwijl de consument wel een merk artikel koopt. De fabrikant blijft op onze manier buitenschot en heeft ook geen klanteigendoms discussie. Er kan contact worden opgenomen voor een joint effort 🙂

Bart

Ben benieuwd, zojuist aangemeld! Wat me opvalt is dat ze niet voldoen aan bepaalde keurmerken zoals thuiswinkel, daar er geen NAW gegevens op de site staan maar slechts een e-mail adres. Gezien op mijn werk geen Sample Sales meer zijn hoop ik hier toch leuke producten van Nike en Converse te kunnen scoren in de toekomst.

alexander

http://www.brands4friends.com 25 EMio funding. 1e jaar 125 Mio omzet. Happy hunting my friend; goed concept. Maak er een vipshop van en je zit voor de merken de ''retail'' niet dwars.

Jeroen Nas

@Bart: Welkom! Klopt van dat adres. Zoals je uit dit artikel op kunt maken is er echter niets geheims aan. Uiteraard ben je van harte welkom op de genoemde Panamalaan! De reden dat we uitstralen dat we via mail en de site communiceren is dat we er voor hebben gekozen om naar de consument uit te stralen dat we ook echt een online concept zijn. Nu al staan er mensen voor de deur die pakketjes af willen halen, etc, en dat levert alleen maar verwarring op. Het is een andere discussie, maar sommige van die thuiswinkel-achtige aanbevelingen vind ik niet goed genoeg, of in sommige gevallen ronduit verwarrend werken voor consumenten. Maar ook daarin, we staan open voor commentaar en wensen van onze klanten. @Alexander. Wow, die kende ik nog niet. Wat een resultaten van die jongens! Dat wordt nog een hele klus, om Duitsland 'even te veroveren', maar we hebben er wel vertrouwen in. Zodra we ook op de 125 miljoen omzet in Duitsland zitten meld ik het hier als eerste!

Jerry

Waardeloos deze website heb hier een bestelling gedaan van een Vest in een van de sales van Golf Junkie op 26-11-2009 tot op heden (15-12-2009) nog helemaal niks ontvangen. Probeer op de site iets van een contact te achterhalen maar nergens een nummer te vinden, heb ze gemaild maar krijg g??n reactie terug over hoe en wat. Voor wie hier van plan was zich aan te melden zeg ik niet doen …. ik vindt het echt waardeloos en onprofessioneel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond