Vpro en Simpact vertalen communitysite Ning.com

Een kleine 70.000 buitenlandse groepen gebruiken de dienst al. Nu is er ook een Nederlandse versie van communitysite Ning.com. Omroep Vpro en adviesbedrijf Simpact verzorgden afgelopen maanden de vertaling van de dienst, een soort communicatieportaal voor verenigingen, bedrijven en ad hoc organisaties.
"Je kunt zelf technologie voor communitysites als HappyVpro en Villa Live bouwen", zegt hoofd Digitaal Erwin Blom "maar dat kost geld. Niet alleen voor de initiële ontwikkeling, maar ook voor het onderhoud. Veel van de diensten die we als omroep nodig hebben, zijn gratis beschikbaar op het web. Ning.com is een dienst die voorziet in communicatie en samenwerking in groepsverbanden. Ze bieden wat we nodig hebben, en meer eigenlijk."
Op zijn blog schrijft hij: "De toegevoegde waarde van een bedrijf als de VPRO zit uiteindelijk niet in de techniek, maar in de manier waarop die wordt ingezet bij het vertellen van verhalen en interactie met het publiek."
Blom vond in Simpact uit Eindhoven een gelijkgestemd organisatie met dezelfde behoefte: een Nederlandse versie van het Amerikaanse Ning.com. Ze benaderden de Amerikanen met de vraag naar een Nederlandse versie. De ontwikkelaars van het bedrijf vonden het geen probleem dat de Nederlanders zelf voor de vertaling zouden zorgen. Begon deze maand zetten ze de puntjes op de vertalings-i. Eind vorige week ging de gelokaliseerde versie online.
Vergaderen en borrelen
Vpro's Erwin Blom: "We willen Ning bijvoorbeeld inzetten voor 3voor12 Lokaal. Dat wordt een besloten omgeving voor de lokale beheerders van de 3Voor12-pagina's waarop ze met elkaar kunnen discussiëren en informatie uitwisselen." Een tweede Vpro-gebruikersgroep is er een van de redactie van Holland Doc. Die werkt samen met een aantal extern betrokkenen aan een programma over privacy. In de webgroep informeren ze elkaar.
Stephan Roijers van Simpact: "We gebruiken de functie vooral voor klanten van ons. Het is vooral handig voor projecten waar meerdere bedrijven op meerdere locaties tegelijk aan moeten werken". De Eindhovenaren creëren als het ware een virtuele werkomgeving. "Ik vind het echt een verschrikkelijk open systeem. Als je vindt dat er elementen ontbreken, dan mail je gewoon met de ontwikkelaars. Ze luisteren goed en reageren snel. Iedere twee a drie weken verschijnt er een update van het systeem."
Een ander voorbeeld is de groep actieve Nederlandse Twitter-gebruikers. Deze gebruikers van het gelijknamige berichtensysteem, een soort openbaar instant messenging-platform, plannen hun bijeenkomsten via een eigen Ning-pagina.
Ning-groepen bevatten fora de mogelijkheid om foto's en video's te uploaden en profielpagina's aan te leggen. Technici mogen de broncode van de groepssite downloaden, aanpassen naar eigen smaak en weer uploaden. De basisfunctie is gratis, maar groepsbeheerders die bijvoorbeeld een eigen internetadres willen of zelf voor de reclame willen zorgen (zoals de Ster op een publieke omroepsite zou moeten doen), dienen tussen de 5 en de 20 dollar per maand te betalen.
Waardering: 215 miljoen dollar
De Amerikaanse dienst is op hoofdpunten te vergelijken met het door Google overgenomen bedrijf Jotspot.com, PeopleAggregator.com of Groove van Microsoft. Ook dringt zich de vergelijking met sommige Wiki-diensten op.
Ning.com is geen start-up meer te noemen. De eerste incarnatie van de dienst werd in oktober 2004 gelanceerd als geesteskind van internetondernemer Marc Andreesen. Andreesen stond ooit aan de wieg van de eerste commercieële internetbrowser: Mosaic, wat later Netscape werd.
Ning was in eerste instantie een systeem waarmee techneuten met programmeerkennis zelf, online mashups konden bouwen. Kennelijk voorzag dat niet in een behoefte. Achter de schermen werd de dienst omgevormd tot een site waar iedereen, ook mensen zonder programmeerkennis, online communities kunnen hosten en onderhouden.
Vorige maand ontving Ning.com een nieuwe kapitaalinjectie. Het bedrijf kan zijn diensten doorontwikkelen met die 44 miljoen dollar. Volgens verscheidene Amerikaanse bronnen wordt het bedrijf op ruim 210 miljoen dollar gewaardeerd. Bij een totaal van 70.000 groepen betekent dat een waardering van 3.000 dollar per groep. Volgens Simpacts Roijers zijn er reeds enkele honderden Nederlandse groepen.
Financieel gezien heeft Andreesen, en daarmee Ning.com, een lange adem. De internetondernemer verkocht onlangs een ander bedrijf waar hij eigenaar van was, Opsware. IT-bedrijf HP legde daarvoor 1,6 miljard dollar op tafel.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond