Deel dit artikel
-

‘Het is niet de vraag óf personeel op social gaat’

“Het is niet de vraag óf medewerkers op social over Maersk praten, maar hoe”, aldus de Digital Strategist van A.P. Møller – Maersk over zijn tachtigduizend collega’s.

Thomas was vanochtend de openingsspreker op het event B2B Digital Europe, onderdeel van de nu lopende Amsterdam Eweek.

Er zijn concerns die het als een risico beschouwen wanneer hun mensen online over de werkgever praten. De Deen deelt die vrees niet. “Je hebt juist liever dat medewerkers over het bedrijf praten dan dat het bedrijf dat zelf doet. Dat geeft meer vertrouwen en klinkt authentiek bij de ontvangers.”

Dat coördineert Thomas niet strak, maar beschouwt hij deels als een logisch onderdeel van de wijze waarop mensen de bedrijfscultuur ervaren en daarover praten.

“We hebben natuurlijk ook meerdere corporate social accounts voor de verschillende onderdelen van het concern. Facebook is veruit de grootste.”

A.P. Møller – Maersk produceert en verspreidt wekelijks circa vijftig items voor social media. “Je moet focus kiezen en zorgen dat de kwaliteit van de content hoog is.” Het doel daarvan is reputatiemanagement. Het concern levert actief bijdragen aan gespreksonderwerpen op het wereldtoneel. Bijvoorbeeld over CO2-uitstoot in de logsitieke branche. “Het resultaat daarvan meten we nu voornamelijk af aan mond-tot-mondreclame die we horen.”

Social media bleek tijdens een recente cyberaanval ook bij uitstek de middelen te leveren om het bedrijf nog enigszins draaiend te houden. Medewerkers wereldwijd verzamelden zich in WhatsApp-groepen om communicatiebeleid en -strategie te bespreken. Alle customer support werd van de traditionele (onbereikbaar geworden) kanalen gehaald om op socialmedia gezet om alle binnenkomende vragen te begeleiden.

Foto: Peter Boer (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond