Deel dit artikel
-

Wal-mart zet fors in op RFID

Wal-Mart, de grootste supermarktketen ter wereld, gaat alle leveranciers vragen vanaf 2006 hun pallets en dozen te voorzien van RFID-tags. Eerder al had Wal-Mart haar top 100 leveranciers hetzelfde gevraagd.

RFID Journal maakt melding van het nieuwe verzoek van Wal-Mart. Begin juni verklaarde CIO Linda Dillman dat de 100 grootste leveranciers van Wal-Mart vanaf 2005 al hun pallets en dozen moeten voorzien van RFID-tags met Electronic Product Codes. Wal-Mart ontvangt 1 miljard dozen van deze 100 grootste leveranciers per jaar. Dillman meent dat RFID een vereiste wordt, net als EDI nu is. De technologie zou ingezet worden om pakketten in de goederenstroom te kunnen volgen, wat tot kostenbesparingen zou moeten leiden.

Volgens RFID Journal veroorzaakte die aankondiging veel commotie onder leveranciers als Procter & Gamble en Unilever, die eraan zouden twijfelen of de technologie al robuust en volwassen genoeg is om zo grootschalig ingezet te worden.
Wal-Mart breidt haar vereiste nu uit naar de kleinere leveranciers, die een jaar langer de tijd krijgen om met de technologie te experimenteren.

Er onstaat steeds meer belangstelling voor RFID, maar de aandacht concentreert zich vooral op de gevaren. Producten met RFID-tags kunnen gekoppeld worden aan informatiesystemen. Sommige consumententoepassingen waar al mee geëxperimenteerd wordt, kunnen leiden tot inbreuk op de privacy. Reden voor activisten om te waarschuwen voor de mogelijke gevolgen.

Blijft de techniek beperkt tot de goederenstroom, dan is het privacy-bezwaar niet aan de orde. Het Auto ID centre , een samenwerkingsverband van honderd bedrijven en vijf universiteiten, predikt al geruime tijd dat er een 'internet of things' aankomt. Op een symposium in september zullen de eerste specificaties van een Electronic Product Codes Network bekend worden gemaakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond