Deel dit artikel
-

Walibi koppelt RFID aan Facebook

Pretpark Walibi Belgium is gestart met een RFID-toepassing. Bezoekers kunnen via een armbandje en Facebook laten weten welke attracties ze hebben bezocht.

De applicatie is ontwikkeld door de ‘new media’-afdeling van Walibi in samenwerking met het Belgische bedrijf Getyoo, dat gespecialiseerd is in NFC-technologie en in het verleden onder meer betrokken was bij de ontwikkeling zogenoemde Clickey-sleutels. Ook OpenGraphy, een Preferred Marketing Developer van Facebook, heeft geholpen met het project.

Voor Wilibi Connect moet een bezoeker  voor vertrek (of eventueel op het terrein zelf) zich eerst inschrijven op Walibiconnect.be om zijn of haar persoonlijke barcode te verkrijgen. In het park kan die barcode dan vervolgens ingeruild worden tegen een armbandje met RFID. Bij zogenoemde totempalen bij acht verschillende attracties kan de bezoeker de armband ‘swipen’. Het bericht wordt dan automatisch – zonder smartphone – op de Facebookpagina geplaatst.

De toepassing die 140.000 euro heeft gekost, is voorlopig alleen in de Belgische Walibi verkrijgbaar. “We hebben het voor de komende maanden niet op het programma staan”, zo laat een woordvoerder van Wilibi Nederland aan Emerce weten.

Deel dit bericht

13 Reacties

Bas van der Veeken

Waar gaat het heen, en waarom ook? De stream raakt voor de FB-ers alleen maar meer vervuild.

Groentje

@Bas Och heden, weer zo’n oude van dagen die niet met zn tijd mee gaat. Kerel dit is toch VET!

Reinder Koornstra

Tja, ik zeg het maar weer eens. Een leuke gimmick, maar wat heeft de bezoeker eraan, en, nog belangrijker, hoe gaat Walibi die 140.000 Euro terugverdienen? En vertellen ze dat vooraf aan die bezoekers?

Bas van der Veeken

@Groentje:
Ik loop gewoon te ver vooruit denk ik. (Google+)

Groentje

@Bas

Oh dus jíj bent die enige bezoeker van Google+? Wow. Voel je je niet alleen daar? Of is dat wel lekker, niemand die je tegenspreekt?

Bas van der Veeken

@Groentje:
Jij bent erg kinderachtig. Voel me totaal niet alleen en krijg het niet bijgebeend.

Jan Pruimboom

Zoals ik kan zien heeft het swipen geen enkele nut behalve laten zien dat je in de betreffende attractie bent geweest. Een soort geavanceerde “like” dus.

Verder lijkt de enige functie toegang te krijgen tot je tijdlijn en je facebook vol te spammen.

Wel een idee met mogelijkheden.

Groentje

@Bas

Wie is hier nou kinderachtig. Beetje stoer doen met je Google+ accountje. Kerel, ik heb 1241 vrienden op Hyves. Top dat, aardappel.

KoalaBear

@Groentje:
Dat doe ik niet. En gefeliciteerd.

Jan

Leuke gadget. Misschien zijn het broodje aap verhalen maar hoe vaak hoor je niet dat dat geprobeerd is een kind te ontvoeren in een attractiepark.

Stel je voor je hebt nu met de hele familie een bandje en je kan alleen als complete familie het park verlaten.

Geeft een stukje zekerheid.

Hoe zit het met “verloren” kinderen zijn die ook zo eenvoudig op te sporen ?

Europe85

Weer een manier om nog meer controle over de mensen te krijgen. Maar helaas zijn 99,9,9,9,9% van de mensen zo naïef dat ze het allemaal als een leuke gadget zien. Over 50-100 jaar heb je een chip in je lichaam en als je even iets zegt wat niet mag (ik vind die Rutte een slechte premier b.v.) schakelen ze je op afstand uit en zit je evens lang in de gevangenis en mag je hopen dat je snel dood zal zijn. Gelukkig ben ik over 60 jaar wel dood (ben dan 86) dus mijn tijd zal het wel duren. The world is sick, oh nee de hoge mensen die teveel te zeggen hebben!!!

Bas

Zoiets heeft Renault in april 2011 toch al eens gedaan? Zie http://thenextweb.com/eu/2011/04/23/renault-brings-facebook-likes-to-life-video/

Darla

Klopt, de activatie van Renault tijdens de AutoRAI 2011 is een project van Mediamatic geweest. Wij gebruiken al jaren RFID technologie om door middel van social media een verbinding tussen de fysieke en online wereld te maken. Zie http://www.mediamatic.nl/55925/nl/rfid-amp-facebook

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond