Deel dit artikel
-

Warenhuis Hot Orange ontslaat personeel

Online warenhuis Hot Orange zal binnenkort een nog onbekend aantal personeelsleden ontslaan. Volgens het bedrijf gaat het om een efficiëntie-slag. Hoeveel mensen er precies weg moeten is nog onbekend, omdat de directie de zaken nog op een rij moet zetten. Volgens COO Bob Kivits gaat het om "de vruchten van de efficiëntie."

"De site van de winkel is nu ruim een jaar in de lucht, en we doen de zaken nu wat slimmer", zegt Kivits. Om die reden zou er minder personeel nodig zijn. "We moeten natuurlijk ook bezuinigen wanneer we dat kunnen." Momenteel zijn er nog geen werknemers weg.
Intussen probeert het bedrijf overeenkomsten te sluiten met strategische partners om verdere voortgang van de winkel te garanderen. Volgens CEO Roel de Hoop hebben de venture capitalpartijen het allemaal af laten weten aangaande vervolginvesteringen. Aan het einde van dit kwartaal hoopt hij naar buiten te komen met namen van bedrijven waarmee samengewerkt gaat worden.

De komende ontslagen zullen vooral vallen bij fullfillment, zegt Kivits. "Nu gaan de meeste artikelen via ons magazijn naar de klant. Daar hebben we een efficiëntere oplossing voor gevonden". De Hoop gaf in januari al aan de fulfillment-kant – de afhandeling van de verkopen – van het bedrijf uit te willen besteden. Of dat inderdaad gaat gebeuren kon Kivits nu niet bevestigen.

Over de omzet van de winkel heeft de directie geen klachten; men toonde zich zeer tevreden over de verkoop voor de feestdagen in december. Huidige investeerders in Hot Orange zijn Versatel, NesBIC en GorillaPark.

Deel dit bericht

10 Reacties

Teun van Essem

humm, valt Jerome nu ook al z'n maatje Roel af? Goed, wat personeel weg; waren die gebleven als de VCs wel verder waren ingestapt? Of moeten we die mededeling van Roel beschouwen als een voorbereiding op het vervolg, een decomfiture? Zo'n mededeling roept meer vragen op dan 'ie beantwoordt. Ik zou het jammer vinden als HO zonk, maar van dit soort berichten word ik niets vrolijker. MVG Teun

Nick Wolsink

Ik denk dat Hot-orange een moeilijke tijd heeft nu, allianties mislukken, venture capital is er bijna niet meer voor de B2C markt. Ik denk dat ze met hun huidige B2C markt in Nederrland niet op het juiste spoor zitten. De markt is niet groot genoeg voor hun assortiment.

diederik

De komende ontslagen zullen vooral vallen bij fullfillment, zegt Kivits. "Nu gaan de meeste artikelen via ons magazijn naar de klant. Daar hebben we een efficiëntere oplossing voor gevonden". Als ik dit lees, dan denk ik dat het gaat om magazijn-medewerkers en inpakkers. De verzending verloopt dagelijks via Van Gend & Loos. Als we spreken in het gunstigste geval van > 200 bestellingen per dag, dan ben ik reuze benieuwd hoeveel personeel hiervoor wel niet nodig is/was en welke efficiency-slag er op dit vlak nog gemaakt kan worden? 1 magazijnbediende eruit en 1 part-time inpakker ?  

Olivier Bloemendaal

Beste Nick, Ik denk dat er juist sprake is van het omgekeerde: Het assortiment is veel te beperkt voor de markt/doelgroep. Er zijn een heleboel dingen die de doelgroep koopt maar niet bij HO te krijgen zijn. Het assortiment dus verder uitbreiden en dan niet alles zelf in huis houden,want daarvoor is het internet. Alles versturen vanaf de leverancier, dan maar een kleinere marge. Is altijd goedkoper dan "net-personeel". Waarom verkoopt Hot-Orange bijvoorbeeld geen reizen in het luxe-segment? Of gaat de doelgroep nooit OPVAKANTIE ? In de V&D en Bijenkorf kan ik namelijk wel mooie reizen boeken.

Mike

Ja, inderdaad…. Bij de bijenkorf ea. warenhuizen kun je ook een maatpak laten aanmeten, en m'n vriendin kan er lingerie kopen. Kortom, pas op voordat je jezelf een warenhuis noemt.Ps. Ook kun je er een lekkere zak drop kopen etc. etc. en natuurlijk meubels niet te vergeten! We wachten af…. 

Sebastiaan

Efficiency bij Hot Orange? Probeer per e-mail maar eens een vraag te stellen aan de servicedesk. Het antwoord duurde bij mij ruim vier werkdagen. Daarna annuleerde Hot Orange mijn order … het artikel was niet meer leverbaar. Wellicht kunnen de mensen die op bepaalde plaatsen "over zijn" aan de helpdesk plaatsnemen?

Bas

Hallo Mike. Een maatpak uit een warenhuis!? Akkoord, het kan allemaal veel beter, sneller, goedkoper en mooier voor dezelfde prijs, maar je wilt hopelijk toch wel naar de deskundige specialist voor een dergelijk persoonlijk produkt als een maatkostuum. En daar hebben we volgens mij best een interessant dilemma voor Hot Orange. Teveel, te snel en vooral in eigen beheer. Eerst maar eens een mooie groep tevreden en loyale klanten (herhaalaankopen). Daarna komt de groei. Fashion gerelateerde portals zouden moeten overwegen om bij dergelijke spelers aan te kloppen voor lucratieve partnerships. Anyway, good luck Hot Orange. For the sake of the future en vooruitgang hoop ik dat jullie nog vele winstgevende jaren voor de boeg hebben.

Sebastiaan

Wat is er eigenlijk gebeurt met het initiatief om de technologie en kennis van Hot Orange te gaan verkopen? Volgens mij zit hier meer brood in dan in de verkoop van Herman Brood zeefdrukken en Palm Pilot devices. Laat het retailen maar over aan de Wehkamp, die hebben de infrastructuur en de ervaring, en ga je (technologie-)kennis over online zakendoen verzilveren!

Michiel Smit

Ook Neckermann heeft problemen met dit soort zaken, zo heb ik laatst meegemaakt. Ben nu een maand bezig om iets te bestellen. Eerst heb ik door een database error twee keer hetzelfde besteld. Toen hebben ze niet 1, maar allebei de bestellingen geannuleerd… dat na een week. Vervolgens weer geprobeerd, duidelijk aangegeven dat ze het op mijn werk moeten afleveren. En ja hoor, op mijn priveadres waar ik niet zoveel ben en nu dus maar zorgen dat het van het postkantoor bij mij komt. Heel handig zo! Zou op zich heel handig zijn om op deze manier te bestellen, maar dan wel graag beetje aandacht voor mijn wensen als klant.

karel stokman

Zelf koop ik bijna alles via het internet. Gespecialiseerde bedrijven zoals delicatessenhuis.nl en droste.nl leveren zelfs al beperkt houdbare delicatessen bij mij thuis af.Eerstgenoemde doet dit zelfs door geheel nederland met eigen chauffeurs. Als hot-orange met dit soort bedrijven zou samenwerken en zo iedereen doet waar hij/zij goed in is dan gaat hot-orange een gouden toekomst tegemoet. Want laten we eerlijk zijn; als iniatiefnemers in deze markt gunnen we het hun toch veel meer dan die multinationals die eerst de kat uit de boom kijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond