Deel dit artikel
-

Wat is ‘hot’ in de Valley?

Kortgeleden hebben we met de eerste groep van 12 nieuwe managers van Newcademy de Internet World in Los Angeles en een tiental (jonge) internetbedrijven in Silicon Valley bezocht. Zeer inspirerend om te zien waar het 'hart van Internet' op dit moment mee bezig is. En je ziet dan ook dat ze daar grofweg anderhalf à 2 jaar verder zijn dan wij in Nederland.

Paul Thuis heeft met zijn ‘studenten’ in Silicon Valley gekeken wat de geheimen van ondernemen zijn. En wat blijkt: “Slechts enkele goudzoekers worden zelf rijk. Er wordt goud geld verdiend aan de verkoop van schoppen en houwelen om het goud te delven.” Een lesje succes van de andere kant van de oceaan.

Wat deze bedrijven gemeenschappelijk hebben is, dat ze zich richten op business die zich fundamenteel aan het veranderen is. Daar waar grote veranderingen plaatsvinden, zijn er grote kansen.
Deze jonge internetbedrijven richten zich steeds meer op infrastructurele mogelijkheden van het Internet en dit onder het motto: "Slechts enkele goudzoekers worden zelf rijk. Er wordt goud geld verdiend aan de verkoop van schoppen en houwelen om het goud te delven."

De volgende punten waren ook opvallend tijdens de bezoeken:
Klantenservice staat in het middelpunt bij al deze jonge internetbedrijven.
Een goed netwerk van partners opbouwen is cruciaal. Focussen op wat je goed kunt en de rest outsourcen of via partners doen.
Probeer als eerste in de markt te zijn (First Mover). Snelheid is belangrijker dan nauwkeurigheid.
Innovatie- en veranderingsvermogen moet heel groot zijn. Met een bedrijfshorizon van 3-4 maanden (dit geeft Cisco zelf ook aan) moet een bedrijf zich voortdurend opnieuw kunnen uitvinden in weinig tijd.
Het management is zeer gedreven en enthousiast over het eigen bedrijfsconcept.

Verder is het management van het bedrijf uiteraard van zeer groot belang. Zoals een VC uit de valley het zei, op de vraag waar het om gaat bij een jong Internetbedrijf: "Dat zijn drie dingen. Nummer 1 is management, nummer 2 is management en nummer 3 is management."

En tenslotte gaven de CEO's van deze jonge internetbedrijven aan dat kapitaal op het juiste moment belangrijk zijn om te kunnen investeren en te kunnen groeien. De juiste venture capitalist kan hierbij heel goed helpen om het bedrijf te ondersteunen en eventueel zelf van goed management te voorzien, als dat nodig is.

Wanneer krijg je dan geld in de Valley? Wat is 'hot' in de Valley op dit moment?
Voor bedrijfsconcepten voor de business-to-consumer markt wordt nauwelijks meer geld gegeven door venture capitalisten in de Valley. Op dit moment gaat het vooral om business-to-business producten en diensten, en dan vooral concepten waar nu al direct echt geld mee valt te verdienen.
Wat echt 'hot' is op dit moment is wireless. Iedereen praat erover in de wandelgangen, en vooral dat Europa verder is dan de Valley. Dan vinden ze toch een beetje vervelend.
Maar beter is nog zoals Guy Kawasaki (evangelist van Apple en nu CEO van www.garage.com) het kortgeleden op de Tornado-Insider in Parijs zei: "Je moet niet iets doen wat nu hot is, maar wat over een half jaar hot is."

Paul Thuis
PThuis@newconomy.nl

Links:
BizBots
Ipin
Marimba
Zing
Netcentives
LiquidAudio

Deel dit bericht

4 Reacties

Robert van Genhuizen

Tegenwoordig denkt men dat de business to consumer markt helemaal uitgeput is, men durft te beweren, zoals u dat ook zegt, dat er geen concepten meer mogelijk zijn. Dit is echter helemaal niet waar. Dit soort uitspraken bewijzen ook weer hoe weinig ECHT creatieve mensen er zijn die echte innovatie teweeg brengen. Men ziet zo weinig mogelijkheden omdat men zich te veel focust op internet. Men moet de digitale revolutie meer bekijken uit het perspectief van de netwerk economie. Hierbij bedoel ik dat men zich meer moet gaan focussen op netwerken algemeen en op intranet. Als je netwerken gaat combineren met multichannel store concepten zullen er veel nieuwe mogelijkheden ontstaan. Deze multichannel store concepten kunnen dan weer gecombineerd worden met internet. In deze stores wordt dus niet alleen verkocht maar ook terplekke geproduceerd en worden fysieke produkten gedistribueerd. Zo kan je dan in de winkel als consument persoonlijke produkten samenstellen die on demand geproduceerd worden. Door de on demand produktie wordt de produkt prijs aanzienelijk lager waardoor er meer verkocht wordt. Consumenten zouden dan ook op internet produkten kunnnen bestellen die in de dichtsbijzijnde winkel worden geproduceerd en naar de consument worden gedistribueerd. Zo legt het eigenlijke fysieke product maar een zeer korte afstand af en is het produkt snel en tegen lage kosten bij de betreffende consument. Ik weet zeker dat voor dit soort concepten er grote markten zullen bestaan. Ik heb zelf namelijk zo'n dergelijk concept geschreven dat een markt betreft van zo'n 120 miljard omzet, netto winst komt ongeveer op zo'n 10 tot 25 miljard. Voor geintereseerde mensen kunnen mij mailen. Op dit moment zijn er nog venture capatalists nodig, ook deze mensen kunnen mij mailen. 

Peter Desmet

Beste Robbert, Miljarden zijn net als "gelijk": je hebt het altijd, maar het heeft pas waarde als je het krijgt…

Bionic Vapour Boy

Ik reageer even op mijn voorganger, Robert van Genhuizen. Die stelt:"Door de on demand produktie wordt de produkt prijs aanzienlijk lager waardoor er meer verkocht wordt". Zullen de kosten van on demand produktie niet eerder hoger dan lager zijn? Stukproduktie is toch duurder dan massaproduktie

cursus_99

Beste Robert,Waar gaat het concept over? Ik ben geinteresseerd. groet,M. Visser

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond