Deel dit artikel
-

‘Webshop, zorg voor uitwijkproducten’

Met het oog op de aankomende feestdagen en winkelfestijnen doen webshops er verstandig aan zich te bezinnen op alternatieve producten en voorraden.

Dit jaar zal de consument niet mínder gaan kopen op internet, zo luidt de verwachting. De vraag is enkel hoeveel groter de piek wordt en of de gewenste producten wel op tijd in de magazijnen liggen.

Intercontinentaal vervoer per schip is aanzienlijk duurder geworden, fabrieken zijn achterstanden aan het wegwerken en webwinkelen is meer onderdeel van het gewone winkelgedrag geworden dan het al was.

Groothandels en webwinkels maken zich nu al zorgen over voorraadtekorten voor Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Een topman APM Terminals, een exploitant van havens en terminals, luidde vorige week de noodklok al. Channeladvisor wijst op alternatieve scenario’s.

Het techbedrijf raadt aan om te onderzoeken of de hardloper van vorig jaar voldoende op voorraad zijn voor dit jaar. Zo niet, probeer de klant vanuit het lege schap te verwijzen naar een vooraf geselecteerd uitwijkproduct. De marketingafdeling kan daar nu al op voorbereiden door producttekst en campagne daarop af te stemmen. Het is ook een optie om iemands mailadres te vragen als deze op een leeg schap stuit. Zodra het product voorradig is, kan daarover gemaild worden.

Een recente steekproef geeft het idee dat de interesse voor Black Friday bij webshops wat afneemt. Ze voeren liever een iets langere periode campagne voeren dan alle registers open voor een of twee dagen chaos.

Foto: Frans Berkelaar (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond