Deel dit artikel
-

Website als toeristenlokker

Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) wil van de nieuwe site Holland.com een interactief loket voor binnen- en buitenlandse toeristen maken. Hierbij krijgt het NBT steun van grote partners als Heineken , de Rabobank en Veronica. De geldschieters zijn het ministerie van Economische Zaken en de Europese Unie.

Holland.com maakt gebruik van de bestaande sites VisitHolland.nl en VisitAmsterdam.nl . Nederlandse bezoekers worden doorgelinkt naar de eveneens reeds aanwezige site LekkerWeg.nl . Voor buitenlandse toeristen is Holland.com een soort portaalsite naar versies in de eigen landstaal. Zij kunnen kiezen uit een Amerikaanse, Belgische, Canadese, Duitse, Engelse, Japanse, Scandinavische, Spaanse of Tsjechische site.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat elke soort toerist op maat wordt bediend. Een medewerker van het NBT verklaart hoe dat moet gebeuren: ‘Momenteel zijn alleen de intro’s in meer talen, maar we streven naar volledige tweetaligheid. Op alle sites kan de bezoeker zijn interesses aangeven, waarna hij een relevante selectie van het aanbod krijgt. Over een tijd starten we ook een e-mailservice aan de hand van persoonlijke profielen.’

Wat is het achterliggende doel van Holland.com? ‘Alles was met toerisme in Nederland te maken heeft transparant en inzichtelijk te maken. Uiteindelijk moet de site één loket worden waar alles – van bioscoopkaartjes bestellen tot boekingen doen – mogelijk is. Uiteindelijk is het doel om zoveel mogelijk mensen in Nederland vakantie te laten vieren en hier geld te laten uitgeven. Dat is in het nut van het algemeen.’

Met welke partners werken jullie samen ? ‘De boekingen en reserveringen ontwikkelen we in samenwerking met Hotelnet , het Nationaal Reserverings Centrum (NRC) en de ARC Reserveringscentrale. Het online reserveringssysteem van het NRC wordt nationaal en zal naast hotels ook bungalows, campings en opkamertjes bij de boer bevatten. De klant krijgt zo inzicht in de voorraden en prijzen. Met de Rabobank werken we aan een elektronisch betalingssysteem.’

Wat draagt Heineken bij aan jullie site? ‘Heineken/Amstel werkte al mee aan onze VisitAmsterdam site en die content wordt nu geïntegreerd in Holland.com.’

Naast de ‘founding partners’ Heineken, KLM, KPN Telecom, Rabobank en Veronica zijn er overeenkomsten gesloten met Amsterdam Tourist Board (voorheen VVV Amsterdam), Gassan Diamonds, de Gemeente Amsterdam, Golden Tulip International, Hotelnet, Holland International, Landal Greenparks, P&O North Sea Ferries en Stena Line. Het initiatief wordt gesubsidieerd door het ministerie van Economische Zaken en de Europese Unie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond