Deel dit artikel
-

Directe aansturing en ontslagen bij TMG (update)

De diverse onderdelen van TMG zoals Hyves zullen in de toekomst directer worden aangestuurd. Ook gaat TMG nog eens 350 arbeidsplaatsen schrappen. Daarmee hoopt de uitgever 50 miljoen uit te sparen. Strategische aanpassingen zijn blijvend noodzakelijk om de nieuwe mediarealiteit structureel het hoofd te kunnen bieden, zegt CEO Cees van Steijn.

De toekomstige organisatie zal gaan bestaan uit diverse businessunits die direct door de Raad van Bestuur, als operationele directie, worden aangestuurd: landelijke merken (onder meer De Telegraaf, Sp!ts, Metro, DFT.nl en Telegraaf Webshop), regionale en lokale merken (regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen en Dichtbij), niet aan printmerken gekoppelde online activiteiten zoals Hyves en Relatieplanet, Sky Radio Group (onder meer Sky Radio 101 FM, Radio Veronica en Classic FM) en Keesing Media Group, waarvoor momenteel de strategische opties worden onderzocht.

De Telegraaf Media Groep heeft zijn bedrijfsresultaat over het eerste halfjaar van 2013 in elk geval verdubbeld tot 25,3 miljoen euro. De omzet daalde in die maanden echter met 2,5 procent tot 274,8 miljoen, vooral door teruglopende advertentie-inkomsten.

De advertentieopbrengsten daalden in het eerste halfjaar met 6,8 miljoen, vooral als gevolg van minder advertenties van grotere ondernemingen (categorie Nationale Merken en Diensten) in de landelijke dagbladen. Daarentegen wist Metro meer advertenties te verkopen.

De oplage-inkomsten over het eerste halfjaar daalden met 3,8 miljoen naar 138,6 miljoen. Bij dagblad De Telegraaf was in de vergelijking met het jaar ervoor, vooral vanwege het EK voetbal in 2012, sprake van minder proefabonnementen en lagere losse verkoop.

De kwartaalcijfers bevatten dit keer geen bijzonderheden over Hyves, behalve dat voor 4,3 miljoen euro aan servers zijn aangekocht die eerst gehuurd werden.

Bij de regionale en lokale merken zal sprake zijn van consolidatie en optimalisatie van titels en zal de online ambitie worden ingevuld door integratie van Dichtbij. Ook zal een verdere uitbouw van de online nieuwsvoorziening worden gerealiseerd, aldus TMG.

In een toelichting op de jaarcijfers heeft interim-topman Cees van Steijn gezegd dat er mogelijk later dit jaar een besluit wordt genomen over Hyves. Hyves nog steeds dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën en heeft mogelijk potentieel op de gamesmarkt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond