Deel dit artikel
-

Wehkamp in zee met Wanadoo

Wanadoo is in samenwerking met Wehkamp een warenhuis gestart op zijn portal. Bezoekers kunnen daar winkelen in de "look and feel" van Wehkamp. Het postorderbedrijf bracht tot nu toe alleen links naar zijn homepage onder op de site van derden, nooit de volledige layout van de eigen winkel.

Wehkamp heeft volgens woordvoerder Joke Vrolijk links ondergebracht op sites als VrouwOnline, Freeler, Ilse en SoneraPlaza. Als daarop wordt geklikt belandt de bezoeker op de site van Wehkamp.nl. De samenwerking met Wanadoo gaat nog een stap verder, door de volledige Wehkamp winkel in een "Wanadoo-omgeving" te presenteren.

Wehkamp maakte onlangs bekend zijn online catalogus beschikbaar te zullen stellen aan de toekomstige gebruikers van i-mode, het nieuwe mobiele product van KPN Mobile. Wehkamp verwacht over 2001 ruim vijftien procent van de totale omzet via het internet binnen te halen.

Deel dit bericht

8 Reacties

eric

Het ziet er naar uit dat Wehkamp de grote winnaar wordt van de hele e-commerce groei. Ik las laatst een recensie van twee pagina's in de Volkskrant over oesters die Wehkamp i.s.m. met een bedrijf uit Volendam levert. Zeer lovende kritieken. Het oubollige imago is er duidelijk vanaf bij de Wehkamp. Maar waar blijft de rest of ziet iedereen te slapen. Vendex, Ahold het stelt helemaal niks voor. En Otto en Neckermann ook een winterslaap?

Andre

De nieuwe site van Wehkamp ziet er anders niet meer zo vooruitstrevend uit! Wat is nu precies de business waar Wehkamp zich in begeeft? Het lijkt er op dat dat alles is.

john

Des te breder het assortiment des te groter de verkopen. Als je meer omzet wilt halen moet je of meer omzetten bij je bestaande klanten (ook andere producten dus) of nieuwe doelgroepen aanspreken (ook met andere producten) zonder de producten te verwaarlozen waar je groot mee bent geworden. Ik denk dat Wehkamp dit heel goed in de gaten heeft.

Lucas

Lijkt me duidelijk: verkopen op afstand, dat is de business waar Wehkamp zich in begeeft. Iets dat Wehkamp volgens mij al erg lang doet en waar ze blijkbaar de vruchten van plukken. Vendex en Ahold hebben geen jarenlange ervaring met die manier van zakendoen, dus het verbaast me niet dat zij dit niet echt oppakken. Otto en Neckermann timmeren inmiddels volgens mij ook behoorlijk hard aan de weg.

igor verhoeven

Ik weet niet of jullie alleen koppen lezen en meteen maar alles geloven wat de dorpsgek roept; maar als je een beetje kritisch bent… Wehkamp roept natuurlijk vooral dat het zo ontzettend goed gaat, maar hoe goed gaat het echt ? Kijk eens naar hun vreselijk beperkt assortiment: het Wehkamp systeem concurreert totaal niet met gespecialiseerde aanbieders. Mijn merk en smaak zit er zeker niet bij. Voor mij dus al geen Wehkamp. Voor mij is Wehkamp nl. nog altijd niets beter dan de markt, de Zeeman of de Hema. Dus waarom zou ik… Is dit dan ons nationale e-succes ? Ik geloof er niets van. Ik geloof niet dat de starters, dinkies, yuppies en andere snelle breedband jongens die het internet in NL feitelijk in de lucht houden ooit iets bij Wehkamp bestelden: dat past immers niet bij een snelle levensstijl en een sterke brand-loyalty. Wie dan wel: nou dezelfde wat stoffige en geurige huisvrouw en of man die het al jaren deed waarschijnlijk: niet erg origineel noch additioneel. En in omvang evenmin belangrijk volgens mij. Deze groep modalen heeft immers wel wat beters te doen dan de hele dag te shoppen op internet: ze moeten nl. werken. Of ze werken niet – dat kan ook – maar die groep bestelde al bij Wehkamp: via mail order. Het klinkt allemaal aardig: maar logisch is het niet. Het lijkt me dat een potje kaviaar uit Volendam per maand die statistieken niet kan beinvloeden: of denkt iedereen nou echt dat de Schilderswijk sinds de vernieuwde Wehkamp site vrijdags en masse aan de delicatessen zit ? Wordt toch wakker…als je kaviaar kunt en wilt kopen, dan doe je dat toch Toet, de ISPC, Smit etc. Dat koop je toch niet bij een online onderbroekenwinkel ? Wat biedt de samenwerking voor Wehkamp met Wanadoo nou in godsnaam voor toegevoegde waarde ? Ik snap het in ieder geval echt niet meer: via Wanadoo kom je dan weer bij het Wanadoo warenhuis, dan weer bij BOL en kennelijk dus ook bij Wehkamp ? Of was dat soms het Wanadoo warenhuis ? Of is Wehkamp eigenlijk BOL ? Of Bertelsmann Wanadoo ? Of is Wanadoo van Wehkamp ? Leg het mij ajb nog eens uit: ik verdwaal nl. een beetje. Een simpele Wehkamp of Wanadoo surfer snapt dit toch allemaal nooit ? Stel je voor: je product komt niet op tijd binnen – kan zomaar gebeuren – bij wie moet je in hemelsnaam zijn ? BOL ? Wanadoo ? Wehkamp ? Zegt u het maar… —————————————————– Successen die ik eigenlijk liever zou lezen ? Hoe additioneel is de Wehkamp omzet m.a.w. hoeveel nieuwe (en terugkerende) klanten zijn er bij gekomen ? Zijn er nieuwe pm combinaties aangeboord of is er wellicht "slechts" wat omzet van mailorder concurrenten verplaatst ? Wordt er wel extra winst gemaakt in de nieuwe operatie ? Wordt er online meer winst gemaakt dan offline ? Of… Hoeveel mensen werken er aan de online kant: wat kosten ze en wat brengen ze op ? Is de bijdrage voor http://www.Wehkamp.nl gunstiger dan voor haar oude fysieke zusje met folders ? Hoe hoog is het retourenpercentage ? En hoe ontwikkelt zich dat % sinds Wehkamp nieuwe internet klanten heeft ? Wat kosten de wanbetalers jullie ? Kortom: voegt http://www.wehkamp.nl iets toe of niet ?

andre jousma

Zo Igor het zit je wel dwars allemaal, het succes van de Wehkamp wat maak je je druk er zal wel wat meer achter je rancune zitten. En wat die kaviaar betreft Toet zit in Scheveningen, de ISPC in Breda en Schmidt in Rotterdam moet ik er even heen rijden vanuit Groningen voor één potje? Dat is nou postorderen: Het wordt gebracht!

Rob Beltman

Beetje de plank mis, Igor. Wehkamp een beperkt assortiment? misschien in de diepte, maar zeker niet in de breedte. Dat specialisten een veel dieper assortiment hebben is logisch, maar een e-tailer met een bezorgdienst kan pas wat verdienen als meerdere artikelen naar 1 adres gaan. de breedte van het assortiment helpt daardoor de logistieke kosten per product te verlagen. En dan die doelgroep. Je geeft af op die stoffige modalen die de hele dag werken, terwijl die snelle e-jongens de juiste klanten zouden zijn. Dat lijkt me nou juist niet. Liever de trouwe gemaksshopper die weinig tijd heeft, dan de immer naar betere, goedkopere alternatieven shoppende e-yups. Wehkamp doet in ieder geval op Internet 'gewoon' wat ze offline ook al deed en doet dat goed! Het is niet spetterend, sexy of wereldschokkend, maar wel doordacht en degelijk en daardoor oer-hollands e-succes!

Eric

Ik denk dat de snelle e-commerce jongens nogal een probleem hebben met het succes van Wehkamp.Liever hadden zij Hot-orange.com de oude hierarchie omver zien lopen maar juist de oude garde (50 jaar oud)plukt de vruchten van de dit jaar weer verdubbelde e-commerce.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond