Deel dit artikel
-

Weinig enthousiasme voor winnend businessplan

Paul van Katwijk won op de Emerce Industry Day de Pitcher Price. Aan het eind van een forumsessie rond de vraag 'Wat werkt op het internet?' mocht Van Katwijk een elevator pitch houden voor zijn bedrijf Brighton Exam Centers. De zaal bleek echter getuige het stemmen via handopsteken niet erg overtuigd.

Het product van Brighton Exam Centers is het afnemen van examens in een gecontroleerde omgeving. Door heel Nederland moeten speciaal ingerichte examencentra komen. Brighton Exam Centers verzorgt zelf geen opleidingen, alleen het examentraject, dat dan zoveel mogelijk wordt geautomatiseerd. "LOI zou een klant van ons kunnen zijn," verduidelijkt Van Katwijk in zijn pitch.

Op 1 oktober moet Brighton Exam Centers van start gaan, maar Van Katwijk heeft nog twee tot drie miljoen euro nodig. "Het maakt niet zoveel uit of je honderduizend gulden of vijf miljoen vraagt," zegt Van Katwijk. "Je moet aan dezelfde voorwaarden voldoen. Iemand die investeert wil een goed businessplan zien."

Bij handen opsteken blijkt de zaal niet overtuigd. Iemand in het publiek zegt te weten dat LOI liever alles zelf doet. "Dat zou betekenen dat LOI geen klant van ons wordt," stelt Van Katwijk vast. Brighton Exam Centers heeft volgens hem al wel enkele launching customers.

Ook het panel dat de winnaar koos is niet erg enthousiast. "Ik vond het nog teveel een consultancyverhaal," zegt Martijn Hoogeveen, directeur van TakeItNow.com. "Het kan misschien werken als hele traditionele business waar je internet een beetje bij gebruikt." Het gebrek aan enthousiasme voor de winnaar zegt weinig goeds over de overige negen inzendingen.

De paneldiscussie ging verder onder andere in op het belang van een businessplan. Volgens Durk Jan de Bruin schiet je weinig op met een businessplan. "Vooral sites die vanuit een hobbysfeer zijn ontstaan werken op het internet," zegt De Bruin. Als voorbeelden noemt hij Ilse, Hotmail, ICQ, Napster en natuurlijk zijn eigen Startpagina.nl.

Paul van Katwijk is het niet met hem eens. "Zonder businessplan moet je niet starten," zegt hij. "Maar met een businessplan alleen redt je het niet."

Deel dit bericht

9 Reacties

kees peters

Van iedereen zou ik kritiek kunnen verdragen als ik Paul was.Kritiek kun je namelijk meenemen in je zoektochtnaar 'funding' als je de argumenten goed weerlegd.Alleen niet van Durk Jan de Bruin (Startpagina)en Merien ten Houten (Ilse) welke worden gezien alsinternetgoeroes omdat ze op het toppunt van deinternethype hun bedrijf voor een schandalige prijshebben verkocht aan de V.N.U.Als ik zoveel geld had gekregen voor bedrijven die nog nooit een gulden winst hebben gemaakt en dit ook nooit gaan doen,had ik mezelf schuil gehouden i.p.v. in forums te zitten en covers op te sieren.Veel succes Paul!

Rene Scholte

Ons bedrijf is vanuit een hobby geboren en dat is het nog steeds, toch zullen we dit jaar een paar ton in de plus eindigen. Nooit een business plan gemaakt. Altijd gedacht: niet meer uitgeven dan je hebt. Vanaf dag een winst met 15.000 gulden investering. Ons plan werkt dus op Internet, alleen, ik heb nooit anderen ervan weten te overtuigen (behalve een rits klanten uiteraard.) Nu dat we zichtbaar succes hebben en aantoonbaar winst maken en er meer potentie is komt er hier en daar ook uit andere hoek flauwtjes wat interesse. Gelukkig hebben we nu meer te bieden voor een eventuele samenwerking, een VC hebben we niet echt meer nodig. Verbaasd me nog wel steeds dat webdesigners dure websites verkopen maar er gemakshalve even bij vergeten te zeggen dat het succes van een website valt en staat met het feit of deze wel gevonden wordt door de doelgroep. Waar het ons bedrijf aan ontbreekt is iemand die ons verhaal over kan brengen aan de grotere webdesigners in Nederland. Rest ons dus om rechtstreeks bedrijven te gaan benaderen. Op Emerce Industry Day hadden we dus niet misstaan met ons product. Gemiste kans en niet alleen voor ons.

Toine

Paul won deze concept-contest (slechts een tiental inzendingen) omdat het idee kansrijk geacht werd. Examencentra voorzien in een bestaande behoefte, die markt is groot en groeiend, en dankzij internet kan de bestaande dienstverlening verbeterd worden. Bovendien kan het idee snel uitgevoerd worden, zonder enorme investeringen. Eenvoudige uitvoerbaarheid was zo'n beetje de belangrijkste tip die juryleden Hans, Martijn en Durk Jan voorafgaand aan Paul's presentatie gegeven hadden. Nedstart, Startpagina en Takeitnow zijn opgericht voordat het venture capital in beweging kwam, en het drietal heeft een heel nuchtere mentaliteit behouden. Maak niet al te grote plannen, maar begin klein en groei dan geleidelijk door. Bouw voort op succes of pas je idee aan als de belangstelling tegenvalt. Zet zoveel mogelijk resources in je eigen omgeving in, en haal pas echte investeerders op wanneer je op gang bent. Enz. Gewoon dezelfde adviezen die iedere starter ter harte kan nemen, ook als het geen internetidee betreft. De adviezen zijn vooral ook daarom van belang, omdat de tijd dat je met een poeha-verhaal tonnen kon ophalen definitief voorbij is. Dat komt ook nooit meer terug. En al die lijstjes vol adviezen hoe venture capital te activeren, kunnen zo de prullebak in. De gold rush is voorbij. Capital collectors moeten weer klein leren denken. En precies daarom was Martijn's podiumpresentatie onder de maat. Hij beargumenteerde een paar miljoen nodig te hebben alvorens te kunnen beginnen, terwijl hetzelfde idee ook met de juiste opdrachtgevers en enkele partners op veel kleinere schaal op gang te brengen is. Hij zei nota bene dat 'zijn hypotheek' betaald moest worden. Een grapje, maar wel de verkeerde aanpak om drie business angels te overtuigen die zelf eenvoudig begonnen zijn. Die verdomme nog steeds bereid zijn om geld te steken in een goed idee, als het van realiteitszin en de juiste startersmentaliteit getuigt. En dat was ook de belangrijkste boodschap van dit seminar op de Industry Day. De investeringsbereidheid is misschien veranderd nu de VC's zuinig geworden zijn, maar er zijn nog steeds business angels die de ideeënstroom op gang willen houden. Er is geld en steun beschikbaar voor mensen die een internetidee willen uitvoeren. Hans, Martijn en Durk Jan blijven bereid om nieuwe plannen te bekijken en starters te steunen (email-adressen staan in de Industry Day-gids) mits die blijk geven van realiteitszin. Budget burners mogen elders hun heil zoeken. Althans, dat is wat ik meegenomen heb van dit seminar.

Martijn Hoogeveen

Merien ten Houten had ik toch nergens in het panel gezien.;-) We leven in een vrij land, dus ieder mag zijn mening geven, of hij nu winst maakt of niet. ;-) Belangrijk is dat er veel ideeen leven. En dat hetnu op ondernemerskwaliteiten aankomt, en nietop business plannen schrijven, om van je idee eensucces te maken. Wat dat betreft beschouw ik dehuidige dip als een zegen voor een oververhitteinternetmarkt. Zelf ben ik geinteresseerd in ideeen met eenhoog ecommerce-gehalte. (Schoenmaker blijf bij je leest: dat doen we wel winstgevend).

Edwin Korver [Enternet]

Het laatste wat we nu moeten doen is vervallen in een massale mineur-stemming, waarbij elk idee onder een megakritisch vergrootglas wordt gelegd. Ik neem mijn petje af iedereen die het lef heeeft om in deze tijd zijn/haar businessplan voor de leeuwen te gooien. Want laten we wel wezen: aan de ideëen is niets veranderd, alleen de publieke opinie is gewijzigd! Natuurlijk moeten we zuinig zijn met geld, en is cashflow te motor van elke onderneming, maar wie ooit heeft gedacht dat dat anders was, hoort zich geen ondernemer te noemen.

Geert-Jan Smits

Tip aan alle starters:Stop met je ronde langs de VC's!Begin gewoon, laat zien dat je idee waarde toevoegt. Haal de eerste klanten binnen en zorg dat je de kosten extreem laag houdt. Kortom: start vanuit de garage. Heb je na een jaar bewezen de juiste kwaliteiten te bezitten om een onderneming te starten, en maak je zowaar een bescheiden winst, loop dan pas bij de VC's naar binnen. Pas dan kun je een realistisch business plan maken en kun je praten over bewezen ondernemingsgeest.

Mark

Wat ik niet begrijp is dat het panel dat de winnaar koos niet enthousiast was??? Waarom is het dan de winnaar?? Dat kan alleen maar betekenen dat de andere business plannen echt complete bagger zijn. Als er niets goeds tussen zit, laat de competitie dan niet doorgaan ipv achteraf allemaal zeggen dat het toch niet zo'n goed idee is….. In ieder geval Paul succes met je concept. Gr.

Wil Bremers

Zowel Microsoft als Lotus (en vele anderen) kennen examens die worden afgenomen door wereldwijd opererende bedrijven: "independent testing vendors" zoals Sylvan Prometric and CATGlobal. Die doen dit dus al lang en met winst. Gewoon starten met een makkelijk te onthouden naam als http://www.examens.nl waar je dus meteen je eerste Nederlandse concurrent tegenkomt :-)(Misschien kun je examens.nu nog kopen en dan heb je dezelfde situatie als de leerlingen met eindexamen.nu hebben!) Dit geeft meteen aan waarom (zeker in B2B) dit soort beste businessplan-wedstrijden meestal tot niets leiden: zelden zijn de juryleden ingevoerd in de specifieke business en dan zie je dat de meeste winnaar van dit soort snelle beslissingen zelden iets bereiken. Zo gaat het ook ieder jaar met de Breaking Out BP-wedstrijden.Daarnaast laat iemand die echt een goed idee heeft geen concurrent in zijn kaarten kijken.

Bozzio

Precies, "Keep it simple is the message". Waarom nou gelijk proberen om miljoenen binnen te halen, start eerst eens en kijk goed naar de markt. Want dat van de LOI is gewoon een blijk van geen marktkennis, en daar gaan nou al die miljoenen heen, een leuk idee maar geen benul van wat er speelt en wat de kansen zijn van de markt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond