Deel dit artikel
-

Welkom op een nieuwe markt

Het idee werd geboren uit frustratie. Gajju Sareen kocht in Maleisië autobanden in, maar had het gevoel dat hij bedonderd werd en bovendien was hij van één leverancier afhankelijk Vanuit die gedachte startte hij MindTrac, een online handelsplein waar hij meerdere kopers en verkopers van autobanden bij elkaar bracht.

Ineens was het modewoord daar; nadat de consumentensites enkele jaren mochten ploeteren om de gunst van de klant en de investeerder, vond een kleine groep ondernemers dat er meer geld verdiend kon worden in de handel tussen bedrijven onderling. Moest een winkel immers niet bevoorraad worden? Had een vliegtuigbouwer geen schroefjes nodig? Natuurlijk, niks nieuws onder de zon. Maar als dat via kortere lijnen loopt, bespaart zowel leverancier als koper vele guldens. En inderdaad, dat is zo.

Al twee jaar smijten de verschillende onderzoeksbureaus met cijfers waarbij de nullen bijna niet meer te tellen zijn. Alleen al dit jaar zal de business-to-businessmarkt een waarde vertegenwoordigen van 403 miljard dollar, voorspelt Gartner. Uiteraard met de toevoeging dat dit per jaar met factor x zal groeien. Concurrerende bureaus IDC en Forrester zijn het er over eens dat we in 2005 over een triljoenenmarkt zullen spreken.

Voor dit jaar komt Jupiter uit op een omzet van 336 miljard dollar, over vijf jaar is dat gegroeid tot 6,3 triljoen. Maar belangrijker is de gedachte dat de online b-to-b handel nu slechts één-veertigste deel vormt van de handel tussen bedrijven onderling; in 2005 is dat meer dan eenderde deel. Voor markten als chemicalien, electronica en auto-onderdelen zal dat meer dan de helft zijn.

Pioniersrol

Sareen had geluk met zijn MindTrac: Op de markt speelden al enkele softwarepartijen een pioniersrol op het vlak van b-to-b marktplaatsen. Uiteindelijk kwam hij bij Ariba terecht, momenteel de marktleider. In juli ging de site live, en zette tot nu toe acht miljoen dollar om in vijf landen. Het aantal aangesloten bedrijven is inmiddels de zeshonderd overstegen. Een kwart daarvan is leverancier, de rest koper, zegt Gajju Sareen.

De groei zit er inmiddels in, maar de wereld telt 50.000 potentiele klanten voor MindTrac, met een jaarlijkse omzet van 1,8 miljard dollar. Sareen heeft daarom nog een lange weg te gaan, maar zijn marktplaats is synoniem voor andere branches: marktaandeel veroveren.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ivo Murris

B2B, in 2005 een triljoenenmarkt? Dit artikel is dus waarschijnlijk direct overgenomen van een Amerikaans artikel… de auteurs moeten wellicht bij het klakkeloos overnemen van kreten nadenken over wat er gezegd wordt. Een triljoen is een miljoen keer miljard, wellicht dat de auteurs biljoen bedoelen? Als we namelijk even uitgaan van 30.2 biljoen totaal bruto wereld product (getal 1999), willen jullie zeggen dat in 2005 b2b tientallen keren meer zal zijn dan de volledig gerealiseerde omzet in de wereld?

Ben de Dood

Over het verschil tussen een triljoen en een biljoen: in het artikel is inderdaad sprake van een verkeerde grootheid. De oorzaak daarvan is nadrukkelijk niet dat het artikel overgeschreven zou zijn van een Amerikaans artikel. Er is eenvoudig sprake van een verwisseling van twee grootheden.Een miljard in het Nederlands is een billion in het Engels.Een biljoen (1000 miljard) in het Nederlands is een trillion in het Engels.Een triljoen (een miljoen maal een miljard) in het Nederlands is een trillion in het Britse Engels maar een quintillion in het Amerikaanse Engels.De fout is ontstaan doordat het Engelse trillon ook wel wordt aangeduid als het "T-word". Met deze aanduiding onbewust in gedachten werd trillion onterecht vertaald als 'triljoen', terwijl het biljoen had moeten zijn. Ben de Dood – eindredactie Emerce 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond