Deel dit artikel
-

Wesley ter Haar (MediaMonks): ‘Iedereen beseft dat dit nog even kan duren’

Het van oorsprong Hilversumse MediaMonks beleefde vanaf maart een aantal lastige maanden, zo vertelde medeoprichter Wesley ter Haar vanavond bij Dutch Media Week Live, een serie gesprekken in het kader van de Dutch Media Week. “Video-opnamen kwamen stil te liggen en evenementen waaraan we werken gingen niet door.”

Maar al vrij snel begon de industrie zich te realiseren dat ze onder deze omstandigheden niet konden stilzitten en zich moesten aanpassen aan het nieuwe normaal. “Nu is er vooral het besef dat dit nog wel even gaat duren,” zegt Ter Haar.

Zijn bedrijf, met ruim 30 kantoren wereldwijd, was nauw betrokken bij het ontwikkelaarsevenement Oculus Connect van Facebook, dat in augustus deels virtueel en deels in VR werd gehouden. “Daar hebben we met 150 man heel hard aan gewerkt”.

Ook de deze zomer aangekondigde samenwerking met mediatechnologiebedrijf NEP is daaruit voorgekomen. Samen ontwikkelen ze virtuele en interactieve oplossingen voor grote wereldwijde evenementen in coronatijd.

En het zijn niet de enige grote verschuivingen in de markt. Jongere doelgroepen dicteren de toekomstige ontwikkelingen. In de industrie zie je nog altijd een sterke nadruk op 30 seconden spotjes bij bureaus die gewend zijn om voor televisie te produceren, vertelde Ter Haar. Maar de vertaalslag van dat spotje naar de digitale wereld werkt volgens hem niet meer. “Jongeren houden niet van reclameblokken, daarom kijken ze Netflix en Disney Plus. Je moet nieuwe creatieve oplossingen ontwikkelen die ook voor conversie kunnen zorgen. Bereik zoals televisie die voorheen bood wordt minder relevant.”

Ter Haar denkt dat machine learning een steeds grotere rol gaat spelen in de interactie met consumenten, bijvoorbeeld in de vorm van slimme hulpjes die voor jou beslissingen gaan nemen. “Wij willen het komende decennium echt het onderscheid maken, en de vernieuwingen opzoeken,” aldus Ter Haar.

Tijdens Dutch Media Week (tot en met 11 oktober) worden alle facetten van media belicht en onderzocht. Er is dagelijkse talkshow over Business in Media waarin de kracht en kunde van de creatieve media industrie wordt belicht. Er is een congres ‘van live poppodium tot multimediabedrijf’, een lezing over hoe kunstmatige intelligentie de toekomst van media kan beïnvloeden en tal van activiteiten om een brug te slaan tussen studenten, jong talent en het werkveld.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond