Deel dit artikel
-

‘Winstgevendheid is onderscheidend’

De honger van Lost Boys is na de overname van MetaDesign gestild. Ceo Michiel Mol zegt dat het voorlopig de laatste acquisitie is. Maar voorlopig kon weleens van korte duur zijn. De markt waarin Lost Boys zich begeeft consolideert zich momenteel in snel tempo.

Een theoretische kwestie: MetaDesign is overgenomen of gefuseerd?

"De accountant zou het een overname noemen, want Lost Boys NV is de holding en onze aandeelhouders blijven de meerderheid in het geheel vormen. We noemen het een fusie omdat de bedrijven elkaar aanvullen en om te benadrukken dat er geen noodzaak was om samen te gaan."

Zijn jullie nog op overnamepad?

"Er zijn geen plannen op korte termijn. We willen ons nu richten op het integreren van de verschillende onderdelen en zorgen voor meer synergie binnen het bedrijf."

Jullie waren in gesprek met Pulse Interactive, maar dat verliep niet zoals gewenst.

"We spraken over een overname, hebben vervolgens een intentieverklaring ondertekend en daarna een due diligence (boekenonderzoek-JH) gedaan. Daarna besloten we er niet mee door te gaan. Aangezien we een geheimhoudingsverklaring hebben ondertekend kan ik over de reden nu niets vertellen."

Wat zien jullie als reden voor de malaise onder webbouwers?

"Veel bureaus zijn pas recent opgezet en groeiden vervolgens snel. Er was weinig oog voor integratie. Bovendien konden ze vorig jaar nog financiering krijgen met een businessplan waarin stond dat ze over drie jaar winstgevend zouden worden. Dat ligt nu anders; investeerders stellen eisen rond winstgevendheid. Door een dergelijke aanpassing van het businessplan kunnen er rare dingen gebeuren met een bedrijf."

Heeft het ook te maken met het teruglopen van opdrachten?

"Met name degenen die van dotcoms en start-ups afhankelijk waren zien een grote terugloop in opdrachten. Ook kleine webbouwers merken een teruggang, omdat grote opdrachtgevers bij voorkeur werken met grote bureaus, die schaalgrootte en continuïteit kunnen bieden."

Hoe kun je als webbureau het beste het tij keren?

"Het belangrijkste is dat je grote klanten langdurig aan je kunt binden. Bij bedrijven waar het slecht gaat is de kans groot dat hun belangrijke klanten opstappen. Dat levert een neerwaartse spiraal op die lastig is te doorbreken. Vandaar dat er dan een oplossing gezocht wordt in fusies en overnames. Bij beursgenoteerde ondernemingen heeft de financiële kant van de bedrijfsvoering ook de overhand op de strategische, visionaire kant. Dat kan wel voor een korte tijd, maar op lange termijn is dat niet gezond."

Hoe gaat de Europese markt er uitzien?

"Ik denk dat binnen een jaar of twee er nog maar vier grote Europese spelers over zijn. Daarnaast heb je dan concurrenten onder it-bedrijven, consultants en communicatiebureaus. In competenties maakt het niet veel verschil wat de webbureaus doen. Onderscheidend is het criterium winstgevendheid. Als je kunt laten zien dat je op eigen benen staat en een bepaalde schaalgrootte hebt ben je onderscheidend."

Hoe staat het met jullie winstgevendheid?

"Vorig jaar waren we als geheel Lost Boys Holding niet winstgevend, wel in onze belangrijkste markten Nederland en Duitsland. We hadden een gezamenlijke omzet van 35 miljoen euro, Lost Boys zelf draaide vorig jaar een omzet van twintig miljoen euro. We hebben nog genoeg geld in kas om organisch te groeien, pas als we grote overnames willen doen die in cash betaald moeten worden hebben we behoefte aan nieuw kapitaal. Verliesgevend waren de Spaanse vestigingen, de start-ups die we in Londen financieren, en de activiteiten in Polen."

Hoe verhoudt de groei van Lost Boys zich tot de groei in de markt?

"We proberen organisch minimaal zo snel te groeien als de markt, vorig jaar is dat met 35 procent groei goed gelukt. Mocht dat straks niet meer kunnen dan gaan we kijken of het opportuun is om die groei te bereiken via overnames."

Deel dit bericht

8 Reacties

K. van Kesteren

Ahum!?: "Onderscheidend is het criterium winstgevendheid. Als je kunt laten zien dat je op eigen benen staat en een bepaalde schaalgrootte hebt ben je onderscheidend." "Vorig jaar waren we als geheel Lost Boys Holding niet winstgevend." met vriendelijke groet, Van Kesteren.

Joris Verwater

organische groei? excuse me…kan iemand mij dat uitleggen?

Mark-Jan Harte

'organisch' groeien = groeien van de organisatie zonder overnames, dus zelf meer omzet draaien en daarmee meer mensen aan kunnen nemen. (Volgens mij heet het overigens eigenlijk 'autonoom' groeien).

Patrick P

Ja.ja.. Leuke PR Man. Vast van zijn vader geleerd. Heel slim dat geflirt met Pulse om op slinkse wijze een goede concurrent de kop in te drukken. Pff… get lost boyz…

janneke

Tut tut tut Patrick, wat een insinuatie. het is toch niet gek dat LB na een boekenonderzoek van nota bene een internetbedrijf besluit om niet verder te gaan. Het is toch geen verplichting om een bedrijf over te nemen als je een due dilligence onderzoek uitvoert? Juist daarom hou je nou net een onderzoek, om te kijken of alles wel pluis is. En juist bij internet bedrijven kun je dan verrassende resultaten verwachten. Juist omdat ze bij LB kritisch na uitbreidingsmogelijkheden zoals overnamekandidaten kijken, bestaan ze nog. En dat is, na visionairs als CTS, alleen maar prettig. Het lijkt wel alsof LB een meer dan gemiddeld aantal negatieve reacties losmaakt. Ik ben juist blij dat er nog 1 nederlands internetbedrijf is die het goed lijkt te doen. Waar ik Michiel Mol zijnde helemaal spuugzat van zou zijn, zijn de insinuaties dat LB alleen bestaat bij gratie van donaties van zijn vader. Is daar enig bewijs voor dan? Overigens werk ik niet bij LB, om de reakties alvast maar voor te zijn.

Don Leo

Ik ben blij verrast eindelijk een goed stuk te lezen over Lost Boys. Hetr is duidelijk dat deze jongens het goed begrepen hebben. Nederland is te klein (en te kneuterig) en dus moet je ook Europa in. Dat dat met wat verkliezen gaat is normaal, maar als je het niet doet haal je het niet en wordt je als dood vogeltje opgeslikt door de grote internationale jongens. En voor dat soort uren fabrieken wil je niet werken.LB heeft zich wel bewezen dat het ondanks alle negatieve kritiek een positie heeft verworven. Dat dat met jaloezie gepaard gaat is normaal. Ik ben ook jaloers dat ik niet de eigenaar ben van zo'n tent en dat ik niet bij elke formule 1 race champagne zit te drinken op het VIP terras! Maar daarom ga ik nog niet met modder gooien. Goed gedaan jongens, misschien is het beter het hoofdkantoor te verhuizen naar een andere stad, Amsterdam staat internationaal alleen bekend om hoeren en drugs, daar krijg je nog problemen mee.

Anneke Poelstra

Wat Pulse betreft, ik weet uit zeer goed geinformeerde bronnen – een financiele partij die hierbij betrokken was – dat er niks mis was met de boeken, maar dat LB slechts een kijkje in de keuken wilden nemen en proberen, door de situatie te manipuleren, een concurent uit te schakelen. Niet de eerste keer dat Lost Boys op onbehoorlijke wijze probeert markt positie te pakken.Goed dat Pulse binnen zo'n korte tijd andere investeerders heeft kunnen aantrekken voor een doorstart na hun Xceed avontuur en niet slachtoffer zijn geworden van Mol en companen.

MaXX

Toch krijg ik na al deze reacties het idee dat er enig gevoel voor jaloezie ter sprake is. Tja het gaat niet echt lekker in de markt van e-solutions. Lostboys kan volgens Mol enigszins zijn hoofd boven water houden. De manier waarop wordt uiteraard bekritiseert, tja waarom hij wel? Hierbij wil ik me dus aansluiten bij de heer Beenhakker hierboven. En er op wijzen dat negatieve kritiek niet de enige kritiek is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond