Deel dit artikel
-

Yahoo: dalende omzet, reclame-inkomsten stabiliseren

Yahoo zag voor de derde maal op rij de kwartaalomzet dalen. In het vierde kwartaal viel de omzet terug met 39 procent. Positief was dat het bedrijf het nettoverlies sterk wist terug te dringen en dat het de verwachting voor 2002 naar boven bijstelde. Wederom stapt een leidinggevende op, ditmaal de chief operating officer.

Online advertisingbureau DoubleClick presenteerde ook zijn kwartaalcijfers . Hoewel het nettoverlies van DoubleClick het afgelopen jaar sterk steeg, putten beleggers hoop uit de goede prestaties van de mediadivisie van het bedrijf, die verantwoordelijk is voor de verkoop van online advertising. Het zou een signaal zijn voor een zich verbeterende markt voor online reclame.

Yahoo geldt eveneens als een graadmeter voor de positie van online advertising, het is voor een belangrijk deel afhankelijk van banners, buttons en sponsorships. Het afgelopen jaar probeerde Yahoo op allerlei manieren meer inkomstenbronnen aan te boren. Hoewel het aantal initiatieven in die richting hoopgevend lijkt, is het bedrijf volgens de Wall Street Journal nog steeds voor bijna tachtig procent afhankelijk van reclame-inkomsten. Deze inkomsten stabiliseren zich (in verhouding met de voorgaande kwartalen), aldus de krant. Ceo Terry Semel meldt dat Yahoo "grote vooruitgang" heeft geboekt bij het binnenhalen van nieuwe adverteerders.

In het vierde kwartaal bedroeg de omzet van Yahoo 188,9 miljoen dollar, tegenover 310,8 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2000 (een daling van 39 procent). In de voorgaande twee kwartalen liep de omzet eveneens terug ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Netto leed het bedrijf in het vierde kwartaal een verlies van 8,6 miljoen dollar (2 dollarcent per aandeel), tegenover 97,8 miljoen dollar (17 dollarcent per aandeel) het jaar ervoor.

Over geheel 2001 bedroeg de omzet 717,4 miljoen dollar, ietwat hoger dan de eerder geuite verwachting dat het tussen de 688 en 708 miljoen dollar zou bedragen. In 2000 bedroeg de omzet 1,1 miljard dollar. Netto leed het bedrijf in 2001 een verlies van 92,8 miljoen dollar (16 dollarcent per aandeel), tegenover een nettowinst van 70,8 miljoen dollar (12 dollarcent) in 2000.

Voor het huidige jaar verwacht Yahoo een omzet van 750 tot 800 miljoen dollar, hoger dan de volgens de Wall Street Journal eerder geuite verwachting dat het tussen de 725 en 785 miljoen dollar zou gaan bedragen.

Nadat enkele weken geleden David Graves, hoofd media, opstapte bij Yahoo voegde zich wederom een medewerker bij de groeiende lijst van leidinggevenden die Yahoo verlaten. Chief operating officer Jeff Mallett verlaat het bedrijf, ondermeer "vanwege familie-omstandigheden". Het vertrek van Mallett werd verwacht, aangezien hij vorig jaar gepasseerd werd voor de post van CEO bij het bedrijf, een functie die naar Terry Semel ging (voorheen Warner Brothers).

Deel dit bericht

2 Reacties

Ward Bekker

Yahoo krijgt het in huidige vorm nog moeilijker dan het al was. De advertentiemarkt op internet ligt op zijn kont, ook al doet men verwoede pogingen om iedereen te laten geloven dat het een tijdelijk dipje was. Begrijpenlijk, potentiele adverteerders moeten het idee hebben dat het heel normaal is om te adverteren op internet. Zonder dat vertrouwen durft geen marketing afdeling een kostenpost voor internet banners neer te zetten. Vroeger stond dat ontzettend cool, momenteel krijg je van de directie een psychologisch onderzoek cadeau bij de bedrijfsarts. Maar dat terzijde. De websites van Yahoo die voorheen uitblonken in gebruiksgemak worden geterroriseerd door iets te vrijpostige banners. Ik vraag me af hoeveel stamgasten daardoor zijn afgehaakt. De "zoekmachine" Yahoo is ook al zwaar afgetakeld. Het gratis gedeelte van de catalogus wordt slecht onderhouden ivm. bezuinigingen. Daarnaast loopt, zoals beschreven in het artikel, de top weg. Zal het binnenkort Houdoe worden voor Yahoo?

hans post

'vrijpostige banners', mijn god, dat iemand dat durft te zeggen van een site die tot voor kort nooit popups had draaien en nu de laatste tijd nooit meer dan 2 popunders en reken maar dat die adverteerders daar zo flink voor hebben betaald dat Yahoo wel JAhoo MOEST zeggen… Wat ik nou mis in dit artikel is welke mensen die ex-Warner Brother bobo er nu allemaal bijgehaald heeft… kan nooit een slechte keuze zijn met zijn ervaring 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond