Deel dit artikel
-

Yahoo probeert het nog eens met een AdSensekloon

Geld verdienen met reclame-exploitatie op sites van derden. Yahoo stopte er vorig jaar mee, maar probeert het nog een keer. Google boekt er immers een derde van zijn reclameomzet mee.

De nieuwe directievoorzitter Marissa Mayer trekt alles uit de kast om Yahoo weer op de rails te krijgen. Kortere besliscycli, moderne telefoons voor iedereen, gratis voedsel, langere openingstijden van kantoren en nieuwe bestuurders. Haar bedrijf maakt nu ook bekend een afgedankt verdienmodel uit de kast te halen.

Onder de naam Yahoo Bing Network Contextual Ads recyclet Yahoo het concept dat bij Google AdSense heet. Derde partijen met kleine of grote sites kunnen hun sites commercieel laten exploiteren door Yahoo met kleine tekstadvertenties. Wanneer iemand op die reclames klikt, krijgen Yahoo en de site-eigenaar een vergoeding.

Yahoo c.q. Bing zorgt voor het advertentiesysteem en werving van adverteerders en Media.net zorgt voor de techniek en contacten met uitgevers.

Het is opvallend, dat Yahoo of Microsoft deze dienst niet (meer) in huis heeft noch doorontwikkelt. Het moet deze capaciteit inkopen bij een derde partij, met wie sinds twee jaar wordt samengewerkt. Het is niet uit te sluiten dat Yahoo op enig moment Media.net koopt, temeer daar Mayer heeft aangegeven dat ze in acquisitiemodus gaat.

Google realiseert 27 procent van zijn kwartaalomzet met AdSense.

Foto: Yahoo (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Christian

Aanmelden kan alleen met een engelstalige website waarbij het meeste verkeer afkomstig is uit de USA, Canada of de UK. Geen Adsense alternatief dus als je een Nederlandstalige website hebt.

Paul Haarman

Op zich doet Yahoo dat nu ook al. Yahoo plaatst op bepaalde “partner sites” zoekfunctionaliteiten waarbij deze uitgevers verdienen aan clicks die daarop gegenereerd worden. Bij Google kun je met adverteren een keuze maken tussen Search en Display. Op zich denken de meeste adverteerders dat ze via Yahoo alleen in Search staan. Maar dat is dus niet zo. Daar heb je dus nu ook al een soort van Display (wat dus te vergelijken is met AdSense van Google als je het van de uitgeverskant bekijkt). De kwaliteit van deze Yahoo partner sites is overigens zeer laag. Hopen dus dat Yahoo zijn nieuwe “AdSense” op een hoger peil kan krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond