Deel dit artikel
-

Yahoo sluit deal met Twitter

Yahoo heeft een deal met Twitter gesloten, waarbij het makkelijker is om content te delen tussen beide sites. Hiermee is het mogelijk content van beide sites te ontvangen en versturen zonder een van de twee sites te verlaten.

Met de deal hebben gebruikers toegang tot hun Twitter-feed vanuit de sites van Yahoo. Het updaten van een Twitter-status kan ook gebeuren vanuit een Yahoo-site. Content van Yahoo kan makkelijk in een Twitter-feed worden gedeeld. Twitter-resultaten worden geïntegreerd in de zoekresultaten van Yahoo.

Eerder kregen Google en Microsoft toegang tot de feed van Twitter. Bij deze spelers werd de datastroom van Twitter geïntegreerd in de zoekresultaten van beide zoekmachines.

Relevantie

Real time informatie is waardevol voor de zoekmachines om de relevantie van zoekresultaten te verhogen. De datastroom van Twitter, miljarden tweets van de tientallen miljoenen maandelijkse gebruikers, levert een berg aan informatie op.

Naast losse tweets in de zoekresultaten kan ook andere relevante informatie en trends uit de data worden gehaald. Het is mogelijk informatie te filteren uit de tweets, zoals veel gedeelde links of patonen in veelgebruikte onderwerpen. Wordt een onderwerp plotseling vaak gebruikt in meerdere tweets, dan kan het een signaal zijn dat een link over het betreffende onderwerp eventueel tijdelijk hoger in de zoekresultaten naar voren moet komen.

De bedrijven geven geen informatie over de financiële details van de deal. Voor afname van de feed zou miljoenen dollar rechtstreeks aan Twitter betaald kunnen worden, maar het is ook mogelijk dat de microbloggingsdienst meedeelt in de omzet die uit de zoekresultaten komt.

Facebook

Yahoo sloot eerder een soortgelijke deal met Facebook. Het bedrijf kondigde toen aan Facebook Connect te gaan gebruiken. Het plan was dat gebruikers dit jaar nog bij de sites van Yahoo in kunnen loggen met hun Facebook-gegevens. De samenwerking is een belangrijke stap in de ontwikkeling van Facebook Connect.

Gebruikers kunnen hun Facebook-feed zien op de sites van Yahoo en daar ook hun status-berichten updaten. Tegelijkertijd kunnen Facebook-leden hun foto’s op het sociale netwerk delen op sites als bijvoorbeeld Flickr en reacties achterlaten bij artikelen van Yahoo’s nieuwssites vanaf hun Facebook-pagina. Yahoo hoopt extra bezoek te krijgen wanneer content op de profielen van Facebook-gebruikers wordt gedeeld.

Charlene Li, destijds analist bij Forrester Research, liet eerder aan Emerce weten dat het niet gaat om controle van data: "Hoe opener je bent, hoe meer waarde je kunt leveren. Je wint door het anderen makkelijker te maken zich met jou te verbinden en dan de beste dienst voor je gebruikers te leveren."

Foto: moomoo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond