Deel dit artikel
-

Yahoo start online zender voor beeld en geluid

Yahoo gaat een online zender oprichten, voor audio, video en andere multimedia producten. Het bedrijf wil hiermee meer bezoekers krijgen en nieuwe adverteerders aan zich binden. Voor het aanbod op de site gaat Yahoo samenwerken met ondermeer ABCNews.com en ClassicMovies.com .

"Het is ons doel om de belangrijkste site voor entertainment te worden", zei senior vice president Ellen Siminoff tegen Reuters. Daarmee mag ondermeer Microsoft met zijn MSN portal de handschoen opnemen.

Behalve entertainment wil Yahoo ook iets serieuzere informatie aanbieden. Nieuws zal afkomstig zijn van ABCNews.com. AdventureTV.com gaat documentaires aanbieden, met name over natuur en cultuur. Een andere partij, AccuWeather , verzorgt weerberichten.

Volgens Siminoff zal de site gewild raken onder adverteerders, omdat ze niet alleen banners kunnen plaatsen, maar ook hun televisiecommercials op de site kunnen uitzenden. "Ik denk dat het een ideale manier is om nieuwe adverteerders aan ons te binden. Deze site biedt ze de mogelijkheid om creativiteit in reclame te laten zien die voorheen via internet nog niet mogelijk was."

Yahoo is echter niet de eerste die adverteerders de mogelijkheid biedt om commercials via de site te laten zien. Unilever heeft ondermeer in Engeland hiermee al testen gedaan. In Nederland plaatste recent Campina Melkunie commercials (in 'stills') op de eigen website.

Opvallend is dat Siminoff hoog opgeeft over de verwachtingen rond adverteerders. De resultaten van Yahoo in het eerste kwartaal vielen danig tegen – een winst van 67,6 miljoen dollar liep terug naar een verlies van 11,4 miljoen dollar – en het bedrijf kondigde aan ruim 400 medewerkers te ontslaan. Volgens analisten is de belangrijkste oorzaak hiervan dat Yahoo zich te sterk afhankelijk heeft gemaakt van advertentieinkomsten, een markt die de laatste tijd terugloopt. Yahoo kondigde aan nieuwe inkomstenbronnen te willen aanboren, ondermeer met de handel in porno via de site. Op dat plan kwam het bedrijf al snel terug, na protesten van consumenten.

Deel dit bericht

5 Reacties

J. van Zanthen

Al in 1999 boodt Yahoo! audio/video banners aan na de start van Yahoo Broadcast, dus de 'testfase' zullen ze nu wel uit zijn. Wat ik me afvraag is hoe je dit moet verkopen aan de bureau's, want daar praat je toch mee. Op zich een aantrekkelijk idee om 1op1 je TV commercial door te plaatsen op het Internet maar dan moet men bij de bureau's hier wel op in kunnen springen. De RTV planner zit hemelsbreed aan de andere kant van de New Media planner en beide hebben geen kaas gegeten van elkaars brood. J. van Zanthen

Han

Eerst open je een Napster-achtige dienst waarvoor betaald moet worden en daarna zend je het hele spul (waarvoor de rechten reeds geregeld zijn door je deal met Sony en Vivendi) ook nog eens uit op je eigen Multimedia TV zender. Dubbel inkomen dus…! Nog niet zolang geleden werd er kritiek geuit door de beleggers dat Yahoo zich teveel op 1 inkomstenstroom had gericht (banners&buttons) en binnen no-time komen ze met dit soort oplossingen. Chapeau!

Niels

Onder welke naam gaan ze uitzenden? http://www.broadcast.com zal het wel zijn, die hebben ze in 1999 toch voor 11 miljard gulden gekocht?

Han

11 miljard? Ik zou je huiswerk nog even doen. :>Maar broadcast.com is nou ook weer zo'n aankoop die een tijd geleden nog vraagtekens opriep maar uiteindelijk een goede aankoop blijkt te zijn als ze dit weten te combineren met de andere nieuwe diensten.

X2001

Leuk. Astrid Joosten gaat reclame's reviewen op content sites. Extra inkomsten en fun. Of is reclame kijken minder hip dan in de jaren tachtig? Who knows…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond