Deel dit artikel
-

Yahoo! trekt meeste jongeren

De portal Yahoo! trekt wereldwijd de meeste bezoekers onder de achttien jaar. Maar de websites van Fox Kids trekken verhoudingsgewijs de meeste kinderen en tieners. Dat blijkt uit de Nielsen//Netratings Global Internet Index.

De Global Internet Index is een wereldwijd overzicht van internetgebruik met data afkomstig uit dertien landen.Volgens Nielsen//Netratings beslaat het onderzoek bijna zeventig procent van de totale internetpopulatie.

Volgens de Global Internet Index trekken de sites van Fox Kids in Nederland verhoudingsgewijs de meeste tieners en kinderen. In september werden daar in Nederland 78.000 unieke bezoekers jonger dan achttien geteld, (ruim 53 procent van het totale aantal bezoekers). Andere populaire online bestemmingen voor de Nederlandse jeugd zijn datingsite Cu2 (185.000 jeugdige bezoekers in september, wat neerkomt op 39,2 procent van het totaal), online games van IMS Marketing Services via de sites Funplace.nl en Nuspelen.nl (83.000 jeugdige bezoekers oftewel 52,9 procent van het totaal), en de sites van MTV en TMF (147.000 jeugdige bezoekers, 31 procent van het totaal).

Op domeinniveau scoort filesharingnetwerk Kazaa.com nog steeds hoog, Nielsen telde in Nederland 197.000 jeugdige bezoekers voor Kazaa, dat is iets minder dan 26 procent van het totaal. Wereldwijd trok Kazaa 13,2 miljoen bezoekers, daarvan zijn er 763.000 uit Nederland.

Het surfgedrag van de jeugd verschilt wat betreft bezoekersaantallen niet wezenlijk van de totale internetpopulatie, aldus Nielsen. De grote portals en sites van Microsoft zijn hier de grote publiekstrekkers. Nielsen telde in september 475.000 bezoekers onder de achttien voor MSN.com, gevolgd door Passport.com (441.000) en MSN.nl (329.000). Startpagina kon rekenen op 275.000 jeugdige bezoekers en zoekmachine Google kreeg 236.000 bezoekers onder de achttien.

Yahoo! trekt volgens Nielsen wereldwijd de meeste jonge bezoekers. In september kreeg de portal 14,76 miljoen bezoekers onder de achttien. Dat is 13,2 procent van het totale aantal bezoekers voor Yahoo, aldus Nielsen. MSN staat wat jongerenbezoek betreft op de tweede plek met 12,7 miljoen bezoekers, een derde plek is voor AOL Time Warner met 12 miljoen jeugdige bezoekers. Zoekmachine Google trok wereldwijd onder de jongeren 7,6 miljoen bezoekers, online winkel Amazon 4,3 miljoen en veiling eBay trok 3,3 miljoen unieke jeugdige bezoekers.

Nielsen telt als jongeren overigen iedereen van twee tot zeventien jaar oud. Volgens data-analyst André Rewijk is dat omdat ouders bij het inschrijven voor het panel gevraagd wordt naar de gegevens van al hun kinderen vanaf twee jaar. Rewijk zegt dat kinderen doorgaans vanaf een jaar of vijf, zes zelf sites gaan bezoeken. Dat ze toch al vanaf hun tweede jaar officieel worden meegeteld heeft volgens de analist "een te verwaarlozen effect" op de cijfers.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jon Geerars

Dit is een momentopname. Zou je naar de cijfers over een jaar kijken zouden sites als Scholieren.com of Collegenet hoger eindigen. Deze zogenaamde huiswerksites zijn immens populair onder jongeren, alleen juist niet in de vakantieperiode. Daarnaast worden dit soort sites voornamelijk vanuit de mediatheek op school bezocht. Een panel van voornamelijk thuisgebruikers geeft mijns inziens geen juist beeld van de werkelijkheid.

Robert van Mourik

Ernstige twijfel heb ik na het lezen van dit artikel. Twijfel over de objectiviteit. Er zijn namelijk internetsite's die meer bezoekers trekken dan het artikel doet voorkomen. Er zijn nog steeds bedrijven die stelselmatig uit onderzoeken gehouden worden. Ben daarom ook benieuwd hoeveel ondernemers dit kunnen bevestigen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond