Yahoo ziet omzet met 33 procent dalen

Yahoo zag in het tweede kwartaal de omzet teruglopen met 33 procent. Het bedrijf leed een nettoverlies van 48,5 miljoen dollar, 9 dollarcent per aandeel. Voor het derde kwartaal verwacht Yahoo geen verbetering. Eerder sprak Yahoo de wens uit minder afhankelijk te willen worden van reclame-inkomsten, of het daarin geslaagd is werd niet duidelijk.
Met name de teruggang in omzet is aanzienlijk. Yahoo behaalde in het tweede kwartaal van vorig jaar nog een omzet van 273 miljoen dollar, nu bleek dat gedaald tot 182,1 miljoen dollar. Voor het huidige kwartaal zijn de verwachtingen niet veel hoger. Yahoo voorspelde een omzet van tussen de 160 en 180 miljoen dollar. De 53,3 miljoen dollar nettowinst van het tweede kwartaal vorig jaar liep terug tot een nettoverlies van 48,5 miljoen dollar in het tweede kwartaal van dit jaar.
Voor bijzondere uitgaven, zoals kosten voor afschrijvingen, herstructureringskosten en overnamekosten, komt Yahoo in het tweede kwartaal op een pro forma netto winst van 8,7 miljoen dollar, een dollarcent per aandeel. Vorig jaar was dat nog een winst van 69,1 miljoen dollar.
De voorspelling van het bedrijf voor het derde kwartaal biedt weinig ruimte voor optimisme over een terugkerende groei. Yahoo verwacht dat het pro forma (voor bijzondere uitgaven) een resultaat zal behalen van tussen de 5 miljoen dollar verlies en een winst van 10 miljoen dollar. Voor het gehele jaar verwacht het bedrijf op zijn best 50 miljoen dollar winst, of volgens het minst gunstige scenario breakeven te spelen.
Veel nieuwe klanten wist Yahoo niet te werven. Het aantal adverteerders en klanten die hun producten via Yahoo aanbieden groeide van 3145 naar 3170. Yahoo is voor zijn inkomsten met name aangewezen op reclame-inkomsten, en voor een deel ook uit 'commerce', de handel via de portal. Met name het sterk leunen op inkomsten uit reclame zorgde voor veel kritiek op Yahoo onder analisten. Hoe de verdeling tussen reclame en commerce nu is viel uit de kwartaalcijfers niet op te maken.
Het aantal unieke gebruikers steeg wel sterk, aldus cijfers van Nielsen//NetRatings. Vorig jaar had Yahoo in juni 156 miljoen unieke gebruikers, in juni van dit jaar waren dat er 200 miljoen. Yahoo maakte gelijktijdig met de kwartaalcijfers bekend dat het vier nieuwe leden heeft benoemd in het management team.
Analisten waren verdeeld over de cijfers van Yahoo. Yahoo wist te voldoen aan eerder gedane voorspellingen, wat leidde tot tevredenheid. Maar tegenover de Wall Street Journal zei Arthur Newman van ABN Amro dat het geen wonder is dat Yahoo dit doel wist te bereiken. "Het verbeteren van voorspellingen die tot twee keer toe naar beneden zijn bijgesteld zorgt er niet voor dat je een staande ovatie krijgt."
Ook constateerden analisten tegenover Reuters dat het niet een aantrekkende advertentiemarkt was, maar kostenbesparing die Yahoo hielpen om te voldoen aan eerdere voorspellingen. In handel nabeurs steeg het aandeel Yahoo van 17.03 dollar naar 19,73 dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond