Deel dit artikel
-

YouTube en Netflix experimenteren met eigen content

YouTube en Netflix willen kijkers eigen content voorzetten. YouTube trekt hiervoor het komende jaar zelfs 100 miljoen dollar uit. Een van de eerste kanalen ging deze week van start.

Digitaal mediabedrijf Deca is deze week gestart met het You Tube tv kanaal KinCommunity, dat zich richt op vrouwen vanaf 25 jaar. Het kanaal bevat 17 korte video’s die regelmatig worden ververst. De meest recente video begint meteen te spelen als men het kanaal kiest; onder ‘feed’ zijn oudere bijdragen te vinden.

Eerder werden al enkele Spaanstalige kanalen toegevoegd. YouTube heeft 100 miljoen dollar uitgetrokken voor kanalen met originele content. De aanbieders krijgen een voorschot, dat terugverdiend moet worden uit reclame. Producenten en YouTube delen de inkomsten.

Ook Netflix wil de komende jaren gaan inzetten eigen content. Het bedrijf is ooit groot geworden met de online verhuur van DVD’s, die in een envelop aan huis werden bezorgd, maar die markt staat onder druk. Dit najaar wilde men de DVD bezorgdienst zelfs splitsen van het streaming video aanbod. De DVD dienst kreeg een nieuwe naam Qwikster, maar dat werd geen succes. Zo’n 800.000 klanten liepen weg.

NetFlix wil nu een concurrent worden van HBO Go, een online versie van het bekende premium kabelkanaal. “HBO begint meer op Netflix te lijken, wij willen meer de richting op van HBO,” verklaarde directeur Reed Hastings deze week. HBO spendeert tussen de 1 en 2 miljard dollar aan eigen gemaakte content en dat wil Netflix nu ook gaan doen. Zo blaast het bedrijf Arrested Development nieuw leven in, een cultserie die bij Fox is gesneuveld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond