Deel dit artikel
-

Zakelijke apps brengen b2b-revolutie

Apps voor smartphones zijn een hit, maar de echte mobiele revolutie moet nog beginnen. Niet op telefoons, maar tablets met single function apps voor het bedrijfsleven.

Op een olieveld, ergens ver weg op de Siberische toendra, raakt een oliepomp verstoord. Een technisch euvel dat niet met het blote oog zichtbaar is. Als de operationeel manager de volgende ochtend op zijn iPad de real time statistieken en diagrammen bekijkt, ziet hij dat er iets niet in orde is. Met een paar vingerbewegingen zoomt hij in: van olieveld naar sector naar pomp naar het overzicht van bijbehorende onderdelen. De boosdoener is al snel gevonden. De manager markeert het technisch defect met een tikje. Direct wordt het vlieg- en onderhoudsschema van zijn onderhoudsteam aangepast. Hun iPads sturen het team een andere kant op dan ze gisteren hadden bedacht. Een spoedje. Dit klinkt als sciencefiction, maar is sinds de introductie van Apples tablet twee jaar geleden werkelijkheid.

Het Nederlandse bedrijf Imbu, dat in Zwitserland zetelt, is een van de marktpartijen die applicaties exploiteert waarmee mijnbouw- en olieproductiebedrijven – maar ook grote wagenparkbeheerders – hun materiaal kunnen monitoren en managen. Hun app verzamelt achter de schermen immense hoeveelheden data uit zoveel mogelijk bronnen en presenteert die op een overzichtelijke wijze op het iPad-scherm. Hierdoor hoeven de verantwoordelijke managers zich niet meer in te graven in stapels Excelbestanden of lange vergaderingen te plannen.

Het team van het Utrechtse Touchwonders, dat de bewuste applicatie bouwde, focust zich enkel op software voor de iPad. Directeur Thijs van Schadewijk: “IPads worden op grote schaal uitgedeeld, in de commerciële sector, maar ook in de toch vrij conservatieve onderwijsmarkt. De penetratie ervan in de enterprisemarkt is nu al vrij hoog, terwijl veel instanties nog in de fase zitten waarin ze testen wat een iPad voor ze kan betekenen.”

De real time informatie uit apps stelt ook CFO’s en private bankers in staat om met feiten en actuele informatie overtuigende gesprekken of onderhandelingen te voeren. “Men ziet in één oogopslag de status van de portfolio. En de mate van visualisatie kan onmogelijk met papier. Desondanks zal een app nooit leidend zijn, maar altijd ter ondersteuning”, aldus Van Schadewijk.

Ook in het MKB zal de tablet volgens hem weldra zijn opmars maken. Lange werkprocessen kunnen er tot in hoge mate mee worden geautomatiseerd. Van Schadewijk: “Neem een tandarts die alle processen in en rondom zijn praktijk wil centraliseren rondom iPads. Van inschrijving van nieuwe patiënten, de leesmap in de wachtkamer, tot de dossiers met tekst en foto’s. Vanzelfsprekend kan direct na een behandeling een vervolgafspraak worden ingepland. Allemaal met dat ene apparaat.”

Michael Greene, onderzoeker van Forrester Research, verwacht dat de uitgaven aan b2b mobiele marketing zal toenemen van 26 miljoen dollar in 2009 naar 106 miljoen in 2014. Op zich geen enorme stijging. Immers, online marketing in het b2b-segment groeit in 2014 tot 4,8 miljard dollar. Niettemin is er sprake van een aanzienlijke groei.

Controle
Bij de introductie van de iPad in januari 2010 omschreef toenmalig Apple-topman Steve Jobs het als een nieuw soort computer. Geen smartphone of laptop, maar een tot dan toe onbekende categorie daartussenin. Concurrent Microsoft experimenteerde al jaren met iets dat op een tabletcomputer leek, maar kreeg de hardware en software niet optimaal in termen van gebruiksvriendelijkheid.

Jobs’ verhaal kon destijds als een riskant verkooppraatje worden opgevat, maar de cijfers bewezen al snel het tegendeel. Inmiddels circuleren er wereldwijd 55 miljoen iPads. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er alleen al twaalf miljoen verkocht. In Nederland staat de teller inmiddels op ruim 1,2 miljoen.

Apple is wereldwijd marktleider met ongeveer zeventig procent marktaandeel. Android maakt echter een sterke groei door met vijftig procent van de tabletverkopen. In een op de zeven Nederlandse huiskamers ligt hierdoor ’s avonds een tablet te wachten op de eigenaar of, minstens zo vaak, een van zijn huisgenoten. Sanoma verwacht dat een op de drie Nederlandse gezinnen eind 2012 een tablet heeft, dat zijn dan 2,2 miljoen ofwel 4,4 miljoen gebruikers.

Apples dominantie is logisch, aangezien deze tablet het langst op de markt is. Googles eerste goede tabletversie van Android dateert van oktober 2011. Maar dat is niet het enige. Er zijn nog een paar elementen die de populariteit van de iPad verklaren.
Apparaten die op iOS draaien, zijn namelijk begrijpelijk voor ontwikkelaars. De hardwarespecificaties wisselen niet steeds, zoals bij concurrenten; er is immers maar één fabrikant. Daar komt bij dat de software niet forkt, doordat op nieuwe en oude apparaten altijd hetzelfde besturingssysteem draait, en er tijdig testreleases beschikbaar zijn van updates aan het besturingssysteem. Het aanbod van iPad-specifieke apps kan daarom snel groeien. En los van alle techniek wordt deze tablet nu eenmaal als een sexy computer gezien. Concurrent Android ontbeert die technische kenmerken en heeft geen sex appeal.

Ook belangrijk is de go-to-marketstrategie van Apple; het bedrijf verkoopt zijn tablets óf via de eigen winkels óf via geautoriseerde resellers. Apple controleert hierdoor de hele keten van fabriek, het verkoopmoment tot de kassa.

Bij Google is dat een ander verhaal. Smartphones met Android vinden hun weg naar de markt via mobiele operators. En hun tablets bungelen tussen de kanalen in. Reden? Mobiele operators hebben er weinig behoefte aan en resellers zien evenmin het voordeel van deze dure apparaten waar weinig vraag naar is. Daarnaast heeft Google zijn keten niet zo diep verticaal geïntegreerd dat het eigen verkooppunten op de consumentenmarkt heeft. Nog niet althans. In de loop van het jaar wil het bedrijf eigen webshops openen in Amerika, Azië en Europa. De eerste keer dat de zoekgigant dat probeerde, was een sof.

Efficiëntie

Ontwikkelaars hebben de iPad snel omarmd. Volgens Gert Jan Spriensma, data-analist bij analyticsbedrijf Distimo, komt dat doordat velen van hen ook al voor de iPhone apps ontwikkelden. “Met een relatief kleine aanpassing zijn die apps zo geschikt te maken voor de iPad.” Steeds vaker richt men zich echter specifiek op de iPad. “Ontwikkelaars hebben daar meer schermruimte en kunnen dus meer doen. Dat is niet vreemd. De snelheid waarmee dat gebeurt, is wel opmerkelijk.”

Apples App Store bevat inmiddels meer dan een half miljoen applicaties. Iets minder dan de helft daarvan, zo’n tweehonderdduizend apps, zijn ook geschikt voor de iPad. Het verrassende is dat eenderde van de pure iPad-applicaties helemaal niet op de iPhone werken. Ontwikkelaars kiezen dus bewust voor het grote scherm.
Apps in de rubrieken Games, Entertainment, Nieuws en Productiviteit zijn veruit het populairst op de iPad. Spriensma: “Categorieën die snel opkomen zijn applicaties voor in het onderwijs, educatief materiaal voor ouders van jonge kinderen en de apps van kranten en tijdschriften.”

Op de iPad-markt is zelfs meer geld te verdienen dan met smartphones. “Het aantal downloads voor de iPad is weliswaar lager dan die voor de iPhone, maar de totaalomzet op beide is gelijk. Er is weinig concurrentie voor tabletsoftware, dus de verkoopprijzen liggen hoger”, aldus de data-analist.

Op scholen vervangen iPad-apps al lesboeken, aantekenblokken (zoals Penultimate en Paper) en knipselmappen (Evernote) en scholieren maken met het grootste gemak eenvoudige AV-producties of muziekcomposities. De medische sector staat ook op het punt een nieuwe fase in te gaan. Driekwart van de kleine en middelgrote praktijken wil, volgens een onderzoek van NPD Group, een iPad aanschaffen ter ondersteuning van de operationele processen.

Ondanks de invloed van de iPad op de mediaconsumptie en -productie worden de grootste veranderingen verwacht in het bedrijfsleven. Een illustratief voorbeeld is de applicatie Mainflow. Deze web- en tabletapplicatie won afgelopen mei een Dutch Interactive Award in de rubriek Online Services en is bedoeld voor aannemers die werken voor vastgoedbeheerders en woningcorporaties. Een bewoner of pandbeheerder die defecten signaleert of onderhoud wenst, geeft via de iPad – in tekst en/of in beeld – zijn opdracht door. De aannemer ziet hierdoor exact welke handelingen nodig zijn. Onderweg en op locatie kunnen de medewerkers hierdoor direct zien wat waar moet gebeuren. En na afronding van het werk worden de administratieve handelingen real time op de tablet verricht. Er komt geen papier meer aan te pas. Het werkt kostenverlagend en maakt de planning van werkprocessen aanzienlijk efficiënter.

Op industrieel gebied is het bedrijf Schlumberger, leverancier voor de olie- en gasindustrie, een voorbeeld van hoe je als bedrijf met digitale middelen kosten kunt besparen. Het bedrijf liet door Mutual Mobile een iPad-app bouwen waarmee klanten de beste boorkop voor hun ondergrondse werk kunnen selecteren. Dat scheelt dagen aan proefboringen met gehuurde boorkoppen die per dag en per stuk een halve ton kosten.

Eigen appstore
We staan eigenlijk pas aan het begin van grote ontwikkelingen die komen. En juist de vraag uit de zakelijke markt naar specialistische oplossingen zal leiden tot een nieuw elan in de applicatiewereld, aldus Dirk-Jan Huizingh, CEO van mobielspecialist Peperzaken. “Op de consumentenmarkt werkt men vaak met krappe budgetten, omdat het succes van een app niet is gegarandeerd. In de b2b-markt ligt dat anders. Bedrijven willen gewoon een heel goed product geleverd krijgen. Daar zijn goede budgetten voor beschikbaar.” En dat heeft een aanzuigende werking.

Een speciaal onderdeel van de b2b-markt is b2e, oftewel business to employee; communicatie tussen bedrijf en werknemer. In dat kader leverde Peperzaken aan de NAM, onderdeel van Shell, honderdtachtig iPads en speciale software over veiligheid op de werkvloer. Alle werknemers hebben daar sinds kort een eigen iPad, waarmee ze onder meer veiligheidsrisico’s op de werkvloer kunnen melden. Huizingh: “Dit verkort de communicatietijd naar de juiste afdeling van dagen of weken tot enkele milliseconden.”

Bedrijven zetten iPads om meerdere redenen intern in. Het is een eerste stap in het wegwerken van legacy-systemen en ze kunnen communicatietijden terugdringen. Dat kan inderdaad ook met laptops, maar de totale kosten en vooral de algehele IT-veiligheid is wat Huizingh betreft veel beter beheersbaar met iOS. “Software is enkel te installeren via de App Store of via downloadlinks van het bedrijf zelf. En onderschat niet dat het hip is om een tablet van de zaak te krijgen. In die termen is het ook een middel om werknemers aan het bedrijf te binden.”

Het Amerikaanse General Electric (GE) laat het voorland zien voor bedrijven wiens werknemers steeds ambulanter gaan werken. De multinational ontwikkelde namelijk een eigen private app store. Het personeel heeft met een smartphone of tablet van de zaak – van iOS, BlackBerry tot Android – direct toegang tot de eigen downloadwinkel vol met software, die wezenlijk afwijkt van het algemene aanbod in de iTunes App Store of Google Play. Het bevat enkel apps waardoor medewerkers beter hun werk kunnen doen. Waar anders vind je de transformer monitoring-app om een voorraad gasturbines en elektrische tranformators te beheren? Of WattWise, waarmee Taco Bell-restaurants hun verlichtingskosten kunnen beheren.

Volgens onderzoek van Sanoma moet de echte opmars van de iPad nog beginnen. Vandaag de dag neemt twintig procent van de respondenten nog zijn eigen tablet mee naar het werk om hem tijdens vergaderingen en andere werkzaamheden te gebruiken. Dat wordt meer naarmate werkgevers meer tablets kopen en er meer zakelijke toepassingen komen en worden ingezet. Het merendeel van de Fortune 500-bedrijven experimenteert momenteel met de inzet van tablets voor zakelijke doeleinden.

Tabletcomputers, en de iPad in het bijzonder, zijn populair geworden op de consumentenmarkt. Maar nu de zakelijke markt haar wensen en eisen bij ontwikkelaars neerlegt, komt de mobiele revolutie pas echt op gang. De appconomie voor smartphones was dus niets meer dan een zachtprikkelende, inleidende beschieting. Het grote werk moet nog komen.

Tabletklanten zijn meer geld waard
Twee jaar na lancering zijn iPads goed voor vijf procent van het webverkeer. Over drie jaar mogelijk de helft. Ondernemers die niet spoedig over een mobiele strategie gaan nadenken, lopen het risico marktaandeel te verliezen. Misschien kortstondig, maar toch. Nielsen Research stuurde onlangs al een waarschuwing de wereld in: “Er bestaat niet zoiets als dé mobiele interface”, die voor de telefoon en tablet verschillen wezenlijk. Een mobiele strategie heeft daarom functionaliteit als vertrekpunt.

Gedurende heel 2011 werd door softwarefabrikant Adobe het tabletgebruik van de sites en apps van 150 retailers geanalyseerd. Conclusie: tabletklanten, en iPad-eigenaren in het bijzonder, zijn een aantrekkelijke doelgroep. Ze hebben meer geld, geven meer uit en de conversieratio’s zijn veel hoger dan op mobiel: 0,6 procent versus 2,3 procent. Gemiddeld op het web is dat 2,5 procent.

Een tabletklant blijkt net zo gemakkelijk tot aankoop over te gaan als iemand op het vaste web. Doordat ze minder afhankelijk zijn van het moment en de locatie dat er kan worden ge-iPad, geven tabletsufers echter wel twintig procent meer uit dan desktopbezoekers. Oftewel vijftig procent meer dan mensen die surfen met een smartphone.

*) Dit artikel verscheen eerder deze maand in Emerce magazine (#114)

Illustratie: Leendert Masselink

Deel dit bericht

6 Reacties

Jeroen Nas

Duidelijk geschreven door de marketing afdeling van Apple. Niet doorheen te komen en weinig relatie met de titel. Marktaandeel iPad is relevant, maar daarna mag het weer over het onderwerp gaan.

Willem

Bovenstaand artikel schetst veel overeenkomsten met de Dutch Interactive Award winnaar MainFlow applicatie: http://dutchinteractiveawards.nl/nomination?name=MainFlow

Pieter Hamans

Er is nog wel een verschil tussen de keuze voor een tablet device en de keuze om mobiel (overal, altijd) zaken te kunnen doen. Er zijn nu een aantal tablet devices die verschillende applicaties vergen en dan moeten we vooral niet vergeten dat er ook gebruikers zijn die toegang willen via good old Windows. Voor de ontwikkelaar is de keuze voor een oplossing ook een business case: bijvoorbeeld het ontwikkelen van een browser applicatie kan (vrijwel) device onafhankelijk gedaan worden en is dus goedkoper. Eigenlijk is het wachten op een app technologie die ook bij een keer ontwikkelen een app oplevert die device onafhankelijk is – inclusief PC.

Alexander Ket

Inderdaad veel apple, maar de strekking blijft dat single function apps steeds belangrijker gaan worden en sterk helpen bij het creeeren van efficiëntere bedrijfsprocessen. Idee is om in een vervolg hierop wat mooie cases te laten zien.

Martijn den Otter

Met het inzetten van een app komt ook de marketingstrategie om de hoek kijken. Hoe houden jullie een app top of mind? De investering in tijd en geld moet er immers wel uitgehaald worden.

Marelle van Beerschoten

In reactie op Martijn, dat ligt aan het doel van de App. In het geval van een (marketing) app voor consumenten is dit inderdaad een uitdaging. Helaas is het zo dat de meeste Apps op den duur weggegooid worden, en dat men ook gemiddeld niet meer dan 5-10 apps gebruikt. Een marketingcampagne is dan wenselijk bij de App. Bovendien kun je allerlei triggers in de App stoppen waardoor mensen terug komen. Interactie of bijvoorbeeld win elementen zijn mogelijkheden. Uitdaging is om met een App in een specifieke behoefte te voorzien; ik geloof dat dit klip en klaar moet zijn want anders zou de App eigenlijk helemaal niet gebouwd moeten worden (bouw dus geen app om het hebben van een app).
Dit artikel beschrijft juist dat Apps steeds meer toegepast gaan worden op de werkvloer, door werknemers zelf. De Apps zullen dan verspreid worden door het bedrijf zelf en een belangrijk onderdeel worden in het uitvoeren van een specifieke taak. Het zal dus vanzelf gaan, en – als de app doeltreffend en gebruiksvriendelijk is – zal die zelfs heel graag gebruikt worden.
En dan zijn er natuurlijk ook nog apps die voor bepaalde momenten gebouwd worden (bijvoorbeeld een Olympische Spelen app). Die moet z’n doel bereiken tijdens de OS en mag daarna gerust weggegooid worden.
Boel informatie in dit stuk – en inderdaad af en toe beetje off-topic. Maar de titel klopt; ik merk dat hier in de markt steeds meer mee geëxperimenteerd wordt en er ook budgetten voor vrijgemaakt worden. Het is misschien in eerste instantie een investering met met een mobiele strategie en een duidelijke business case is het de investering dubbel & dwars waard!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond