Deel dit artikel
-

Zalando: IT is onze cruciale differentiator

Zalando denkt dat IT op lange termijn het grootste onderscheidend vermogen biedt op concurrentie en is daarom bezig nog eens achthonderd extra’s IT’ers aan te nemen. Een verdubbeling.

Komend jaar wil Zalando het aantal IT’ers in dienst verdubbelen. Ze kunnen aan de slag in een van de tech hubs die verspreid over Noord-Europa liggen.

Het e-commercebedrijf denkt op lange termijn zich van de concurrentie te kunnen onderscheiden met zijn IT-systemen. De kern van die gedachte kwam afgelopen maart goed tot uitdrukking toen het bedrijf zijn nieuwe strategie presenteerde. Mobiel speelt daarin een belangrijke rol, maar de ontwikkeling van dat kanaal is – in breder perspectief – ook niet meer dan een IT-exercitie.

Zalando wil zijn IT-systemen zodanig uitontwikkelen dat ze zo veel als mogelijk worden opgesteld voor derden. Niet Zalando maar merken zelf voeren bijvoorbeeld hun producten in en maken gebruik van Zalando’s marketing- maar ook payment- en eventueel logistieke systemen. De gelijkenis met Amazon AWS is sterk.

De app Amaze is een ander voorbeeld. Die toont op Tinderachtige wijze kleding. De gebruiker kan door een collectie heen swipen en uiteindelijk de leukste likes kopen. Bij Zalando.

De aanstelling van bijna duizend nieuwe medewerkers drukt naar verwachting op de winst op korte termijn, zegt topman Rubin Ritter tegen de Financial Times.

Foto: Heisenberg Media (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond