Deel dit artikel
-

Zoeken naar informatie kost miljarden

Werknemers besteden bijna een kwart van hun dag aan het speuren naar informatie op het bedrijfsnetwerk, maar vinden zelden wat ze zoeken. De verloren uren kosten het bedrijfsleven miljarden, zo blijkt uit rapporten van IDC en de Delphi Research Group.

Het rapport van IDC is hier te downloaden. Volgens het Israelische bedrijf Babylon maakt haar nieuwste product Babylon Enterprise een einde aan de hierboven beschreven zoekmisère op kantoor. Met één muisklik is alle informatie die op het netwerk staat op te vragen, mits de gebruiker daartoe gerechtigd is. In een pop-up venster toont de software na het klikken op een e-mailadres bijvoorbeeld de informatie die over die persoon bekend is. Klikken op een artikelcode levert de specificaties van het desbetreffende product op.

Babylon is met name bekend van Babylon Pro, software waarmee op dezelfde manier woorden vertaald kunnen worden in alle Windows-toepassingen. Reed Elsevier heeft een strategisch belang in het bedrijf.

Babylon Enterprise moet gezien worden als een lege boekenplank, waar het bedrijf zelf de boeken in plaatst. Naast de informatie die op het netwerk staat, kunnen dat ook (vertaal)woordenboeken zijn, of een van de 1800 lijsten die door andere gebruikers zijn samengesteld. Ook de informatie uit Wikipedia kan in de software worden opgenomen. Op beheerniveau wordt bepaald tot welke delen van het netwerk iedere gebruiker toegang heeft.

Babylon Enterprise lijkt op het eerste gezicht vergelijkbaar met Google Desktop, maar is dat uiteindelijk niet. Waar Google Desktop alleen de informatie op de harde schijf van de gebruiker indexeert, maakt Babylon Enterprise een ‘snapshot’ van alle gegevens op het bedrijfsnetwerk. Ook ERP-, CRM- en HR-systemen kunnen door de software toegankelijk gemaakt worden. Zo ver gaat Google niet.

Volgens Sebastiaan van Rooijen van Babylon is het uiteraard de verantwoordelijkheid van het bedrijf zelf om er voor te zorgen dat de informatie op het netwerk up-to-date is. “Babylon Enterprise is net zo betrouwbaar als de informatie zelf. Bedrijven kunnen besparen door er voor te zorgen dat de informatie die ze in huis hebben ook snel en eenvoudig terug te vinden is. In het gemiddelde bedrijf weet het grootste deel van het personeel niet eens dat bepaalde informatie bestaat, laat staan waar ze het kunnen vinden.”

Babylon Enterprise draait op een aparte server, die vervolgens de clients aanstuurt. Een licentie voor de server-software en 200 clients kost ongeveer 23.000 euro, omgerekend 115 euro per werknemer.

Deel dit bericht

3 Reacties

Peter van Teeseling

Inhoudelijk leuk stuk; het blijft nog steeds hetzelfde: zoeken is voor niemand een probleem, maar krijg nu maar eens echt relevante resultaten. En documentbeheer is nog steeds een ondergeschoven kindje bij veel organisaties. Er wordt veel geld gestoken in het 'maken' van documenten (in alle soorten en maten), teurgvinden wordt misschien wel net zo kostbaar, zo niet duurder.

Mark Jansen

Interessant, maar ik vraag me of wanneer dit probleem is opgelost, het algehele "probleem" dat mensen niet 100% van hun werktijd ook voor werk besteden wordt "opgelost". Aan dit onderzoek lijkt een beetje de assumptie te liggen dat dit een ideaalbeeld is en dat wanneer je alle obstakels maar weghaalt, je werknemers vanzelf werkrobots worden die automatisch enthousiast aan de slag gaan. Dat lijkt me totaal naief. Niet alleen houd je iedereen standaard gemotiveerd, ook is het heel onmenselijk om continu productief te zijn…

Hans de Man

Charles Citroen (bekend informatiespecialist) zei in de tachtiger jaren al over eindgebruikers en hun zoekproblematiek: Onderzoekers willen niet zoeken, maar onderzoeken. Het wegsaneren van de informatiespecialisten (zoekspecialisten en coaches van de onderzoekers, hoe zij zelf goed kunnen zoeken), verschuift het zoekprobleem van de zoekdeskundige (de informatiespecialist) naar de amateur (de onderzoeker en specialist op zijn eigen vakgebied). Zolang de onderzoeker/amateurzoeker niet protesteert bij de onwetende sanerende manager (en beide vaak ook de onzin verkondigen, dat zoek je toch op op Internet) zal dit probleem alleen maar toenemen. Het probleem zit echter dieper en de organisatie waarin niet de korte termijn winst als ultiem bedrijfsdoel wordt nagestreefd, maar winst als beloning voor de juiste strategie en handelwijze zal hier geen last van hebben. Daarom niet saneren en reorganiseren, maar meteen goed organiseren en wie moet reorganiseren heeft vaak nagelaten te organiseren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond