Deel dit artikel
-

Zoeken.nl wil toppositie

Met het clusteren van advertenties van Marktplaats.nl en een videozoekdienst gaat Zoeken.nl de strijd aan met de grotere zoekmachines in Nederland, met name Ilse en Google. Ook is budget vrijgemaakt voor een reclamecampagne die Zoeken.nl meer naamsbekendheid moet geven. “We willen de grootste in Nederland worden,” zegt directeur Jan-Willem Tusveld.

Met 820.000 bezoekers per maand eindigt Zoeken.nl momenteel op de vijfde plaats van de ranglijst van zoekmachines in Nederland, onder Google, Ilse, MSN en Vinden.nl. Die laatste zoekmachine is ook van Tusveld.

Tusveld begon in 1998 op 18-jarige leeftijd de (meta)zoekmachine Vinden.nl. In 2000 werd de helft van de aandelen van het bedrijf verkocht aan investeringsmaatschappij Reggeborgh, die de zoekmotor weer verkocht aan Quote Media. Na de retooling op 1 april 2005 nam Tusveld samen met de investeringsmaatschappij Orbys Ventures de zoekmachines Vinden.nl en Zoeken.nl van Quote over.
Tusveld: “Orbys heeft voldoende kapitaal om de verdere uitbreiding te financieren.” Die uitbreiding is noodzakelijk om met name met Google te kunnen concurreren. “Je moet je kunnen onderscheiden.”

Bij de clustertechnologie van Zoeken.nl worden de zoekresultaten van Marktplaats in clusters gerangschikt. Voor deze integratie is een exclusieve overeenkomst met Marktplaats gesloten. "Dus doen we Speurders.nl niet," verduidelijkt Tusveld.

Met de videozoekdienst kan de gebruiker zoeken naar websites met videobestanden in AVI, MPEG, Quicktime, Windows Media, Real of Flash formaat. Hiervoor worden meerdere bronnen zoals Yahoo Video, Singingfish en Truveo geraadpleegd. Ook hier wordt een clustertechnologie toegepast.

Het zijn de eerste van een reeks van uitbreidingen voor het zoekbedrijf. Ook komt er een nieuwszoeksite die enigszins herinnert aan Google News, ontwikkelingen op het gebied van local search en personalisatiediensten. Tusveld wil daarover echter nog niet uitweiden. “De Nederlandse component is het belangrijkste. Daarom ben ik ook niet bang voor bijvoorbeeld Ask.com of andere buitenlandse partijen die zich op de Nederlandse markt bewegen. Al was het maar omdat je hier fysiek aanwezig moet zijn.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Willem

Laat ze juist de resultaten van de marktplaatsen maar weglaten. Alles is te koop tegenwoordig en die marktplaatsen staan erg hoog in de ranking. Wat je ook zoekt in een zoekmachine, eerst moet je door een aantal pagina´s koopjes heen voor je inhoudelijke info vindt. Mocht je toch een advertentie aan willen klikken via een zoekmachine dan blijkt deze 9 van de 10 keer niet meer te bestaan. Hopelijk biedt het clusteren van de resultaten mij de mogelijkheid deze en block over te slaan.

Sjoerd

"we willen de grootste in Nederland worden" .. hahahahahaha

Jeanette

Ik vind de clustering van Marktplaatsresultaten een waardevolle toevoeging. Op deze manier kun je veel gerichter het aanbod op Marktplaats afstruinen.

Jan

Is zoeken.nl niet eerder een kopieermachine ipv een zoekmachine? Er worden resultaten getoond van Alltheweb, Yahoo, Hotbot, Altavista, Wisenut en, jawel, Google. Wat is de toegevoegde waarde van zoeken.nl? Kom dan met een unieke manier van zoeken, wat a) technisch goed werkt en b) aanslaat. Naamsbekendheid vergroten voor het product zoeken.nl lijkt zonde van het geld ..

Marc de Wit

Sjoerd, Prettig constructieve reactie, ook nog tijdens werktijd 😉 Niks te doen jochie? Ja, misschien is Tusvelds' ambitie wel een illusie, maar hij probeert het tenminste. Ik zeg, veel succes.

Sem

Het is toch juist een toegevoegde waarde wanneer de machine dingen kopieert van verschillende zoekmachines? De kracht van alle machines met de kracht van clustering. Een goed idee als je het mij vraagt dus laten we het testen in de praktijk.

Martijn

Er zijn wel meer van dit soort initiatieven. Kijk eens naar mkbok.nl daar wordt ook een en ander geclusterd, maar die jongens zijn pas een half jaar bezig. Daar vind je resultaten van hun eigen keurmerk aangevuld met steeds meer lokale content, zonder dikke investeringen en met een doel, ik ben erg onder de indruk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond