Deel dit artikel
-

Zware boete ACM voor ‘bewust misleidende webwinkels T.O.M.’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een boete opgelegd van 500.000 euro aan webwinkel-eigenaar T.O.M. en haar twee directeuren voor het overtreden van de annuleringsregels.

T.O.M. verkoopt onder meer fietsen, sportkleding en sportaccessoires aan consumenten via zijn webwinkels, zoals Internetbikes, Internet-toys, Internet-sportclubs en Internet-sportcasuals.

Via ConsuWijzer en onderzoek van de Consumentenbond kreeg ACM naar eigen zeggen ‘ernstige signalen’ over dit bedrijf binnen. Consumenten die hun bestelling annuleerden kregen hun geld niet terug, tenzij zij daar zelf op aandrongen.  Dat gebeurde dan niet binnen de gestelde termijn (pdf).

T.O.M. bv, de eigenaar van de webwinkels, overtrad deze regels bewust, zegt ACM. T.O.M. probeerde klagen klanten in eerste instantie af te wimpelen met waardebonnen.

T.O.M. sloeg 22 september al terug met een persbericht. Het bedrijf zegt dat ACM 400 gevallen heeft beoordeeld van ‘niet traceerbare retouren’, oftewel retouren waarbij de consument geen retourformulier heeft ingevuld.

‘T.O.M. verwijt ACM onzorgvuldig en onvolledig onderzoek. Onzorgvuldig omdat ACM alleen met bepaalde zoekwoorden uit het interne systeem van T.O.M. haar conclusies heeft getrokken. Daardoor zijn de verbanden van het totale retourproces niet met elkaar verbonden en volstrekt onjuiste uitkomsten geproduceerd. T.O.M. acht het onderzoek onvolledig, omdat ACM verzuimd heeft in haar onderzoek de praktijk van de retourprocedure van T.O.M. te toetsen.’

T.O.M. vecht het boetebesluit van ACM dan ook ‘ten gronde aan’.

ACM heeft eerder aangekondigd te gaan optreden tegen webwinkels die consumenten niet, onvolledig of niet op tijd terugbetalen. Er zijn meer webwinkels die ACM in dit kader in het vizier heeft, waarschuwt de waakhond.

Deel dit bericht

18 Reacties

Arnold Overhaart

Het lijkt op een duidelijk geval van angst politiek – indien T.O.M. op een later tijdstip gelijk krijgt en de boete niet hoeft te betalen zal niet zo groots in de media gebracht worden als de “opgelegde” boete.
De simpele reden is, die kun je ook terug lezen, om andere webshop bang te maken – om die reden staat er in de tekst – Er zijn meer webwinkels die ACM in dit kader in het vizier heeft, waarschuwt de waakhond. –
Voor mij is hierbij de geloofwaardigheid van de ACM behoorlijk aangetast – gevalletje van Eerst Slaan en dan pas kijken wat er werkelijk aan de hands is! – Hebben ze bij de ACM oud werknemers van de Belasting in dienst genomen of hebben ze van de belasting dienst een cursus gekregen?

Roy Lenders

Wow, wat een enorm bedrag. Waar de meeste webwinkels al moeite hebben met winstgevendheid, is zo’n bedrag al helemaal een killer. Ik kan me daardoor inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat dit signaalpolitiek is van de ACM. Jammer, want het gaat wel over de rug van deze webwinkel…

Jouw Moeder

De bovenste 2 reacties zijn hoogstwaarschijnlijk door bekenden van TOM gepost?

Laten we wel wezen, de ACM legt dit soort boetes niet zomaar op.

Ik heb zelf de retour perikelen van een van de webwinkels van TOM meegemaakt, stelselmatig werden de termijnen en regels overtreden.

Goed dat er wat aan gedaan wordt,

Chapeau

Chris

Terechte boete!
Zelf heb ik in 2014 ook al ruzie gehad met ze omdat ze de verzendkosten + administratiekosten niet wilden vergoeden.

Ik ben ook zeer blij dat er eindelijk wat gedaan word tegen dit soort praktijken!
Al heb ik daar mijn 14 euro nog niet mee terug.

Marcel

Ik zie op de website van Internet-Bikes wel de juiste teksten staan over terugbetaling. Ook zijn ze aangesloten bij een keurmerk en lijken ze dus de regels wel te kennen, of ze hebben dit recent aangepast…

@Chris
Ging het hier om kosten van heenzending of terugzending? Kosten voor retour naar de webwinkel mogen namelijk wel voor jouw rekening zijn. Kosten voor heenzending niet (mits je de gehele bestelling retour stuurt). Administratiekosten mogen natuurlijk niet.

Sjaak

Ik ken het bedrijf verder niet, maar de trend is wel dat de toezichthouders kleine bedrijfjes keihard straffen, omdat deze een makkelijke prooi zijn en moeilijk juridische procedures kunnen voeren. Ze kunnen zo over de rug van een onbekend bedrijfje een signaal afgeven. In de praktijk zijn er waarschijnlijk wel 100-en webwinkels die deze regels niet of nauwelijks naleven, maar deze zullen hier nooit op aangesproken worden en deze weten nu dat ze dit beter wel kunnen doen.

Daarnaast worden grote bedrijven niet of nauwelijks beboet bij overtredingen. Hier gaat de toezichthouder dan mee in overleg om de misstanden op te lossen.

Een waarschuwing of dwangsom zijn veel betere en meer terechte middelen om het doel van de toezichthouder te bereiken. Helaas gebruikt de toezichthouder het andere middel omdat ze geen capaciteit en zin hebben om iedereen op fouten aan te spreken. Zo nu en dan pikken ze iemand eruit en maken deze met de grond gelijk. Ze laten even hun spierballen zien. Je moet het zien alsof een ouder zijn kind meteen straft bij een eerste overtreding, in plaats van eerst een waarschuwing te geven. Het is onmenselijk en die juridische molen van de overheid is helemaal schandalig, traag en ze liegen alles bij elkaar.

Het beroerde is ook nog eens dat de toezichthouder zelf een burootje kiest om hen te laten beoordelen. De uitkomst van deze beoordeling is natuurlijk altijd positief.

@Chris
Omdat jij e14,- niet terug krijgt vind jij het terecht? Gelukkig ben jij geen rechter!

WebwinkelKeur

@Sjaak
Wij hebben dit natuurlijk ook wat beter bekeken. Toch blijkt het ACM niet zomaar gehandeld te hebben, het onderzoek is ook gewoon publiek.

Op https://www.webwinkelkeur.nl/blog/acm-deelt-megaboete-aan-webwinkels-overtreden-regels/ hebben wij dit ook samengevat. Het blijkt dus wel te gaan om een overtreding uit 2015 en de webwinkel is daarvoor ook eerst gewaarschuwd. De boete kwam dus niet zomaar uit de lucht vallen.

Sjaak

Die waarschuwing had ik niet mee gekregen, maar dan nog vind ik die boete aan de erg hoge kant, een dwangsom is dan veel effectiever om druk uit te oefenen dat het menens is.

Banken hebben in het verleden ook enorm veel mensen gedupeerd. Heel veel mensen zitten daardoor waarschijnlijk nog steeds in de problemen. De vraag was toen of de overheid deze bank moest steunen of niet. De vraag was niet of deze bank een boete zou krijgen.

Zo zijn er nog wel enorm veel cases op te noemen waarbij consumenten zijn gedupeerd en de overheid niets doet in het geval van een groot bedrijf. De mensen moeten zelf maar naar de rechter stappen.

Sjaak

Daarnaast als een restaurant de boel niet op orde heeft krijgen ze ook geen boete van 500.000. Terwijl daar mensen misschien wel heel ernstig ziek van kunnen worden.

Tamar

Zo eindelijk krijgen ze wat ze verdienen!! Pure oplichters!

Sjaak

Hoort oplichterij niet in het strafrecht thuis? Dus aangifte bij de politie doen?

Victor

Met de verschillende ervaringen die ik heb met deze webwinkel van mijzelf en van vrienden is deze boete meer dan terecht.

Victor

Aanvullend iemand als een gekeken naar de keurmerken en referenties die ze voeren?
Klant tevredenheid een 9 en dan dit systeem erachter? https://www.internet-bikes.com/referenties/ volgens mij preken voor eigen parochie.
Verder is het keurmerk niet door te klikken dus waar hebben we het over? Webshop keurmerk?
Als je zo al bezig bent, geloof ik het verhaal van de boete.

Peter

En ze strooien bovendien ongevraagd met spam!

cel

Ervaring van een oud werknemer: List, leugens en bedrog!! Zelfs met personeel overtreden ze normale omgangsvormen.

Martien

Terecht!
Enorme oplichtersorganisatie, dat internetbikes. Voor mijzelf: 2 x de verkeerde maat opgestuurd gekregen en pas na zeer lange intensieve communicatie mijn recht gekregen. Dat had zeker niet iedereen zo lang vol gehouden. Ik begrijp ook niet dat andere bedrijven hun naam daaraan willen verbinden als afhaalpunt.

Wim - Prive

Ik bestel er maandelijks, en ik moet zeggen
tot nu toe nog nooit problemen behad met
retourzendingen, geld terug gave.
Ik vul wel altijd de benodigde formulieren in, of ik
bel ..
Gr, Wim

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond