-

Crossborder-shoppen wordt mainstream

Online shoppen over de grens groeit hard. Van de zogeheten crossborder-shoppers doet 63 procent dit minstens eens per maand en 11 procent zelfs wekelijks. En de tevredenheid is hoog. Maar liefst 84 procent had een goede of zeer goede bezorgervaring.

Dit blijkt de Online shopper survey van International Post Corporation.

De gemiddelde, wereldwijde crossborder-shopper is 34 jaar oud (74 procent), leeft in een stedelijke omgeving (77 procent), betaalt met PayPal-achtige betaalmethodes (49 procent) en doet het gros van de bestellingen vanaf de desktop (77 procent). Behalve in China, daar geeft maar liefst 53 procent de voorkeur aan de smartphone of tablet.

Plaatje IPC1

Bekende e-commercecategorieën domineren

Het type producten dat consumenten graag over de grens kopen is niet verrassend. Vooral kleding en schoeisel zijn in trek en goed voor een kwart van alle crossborder-aankopen. Consumentenelektronica (14 procent), boeken, muziek en media (11 procent), gezondheid en beauty (9 procent) en sieraden en horloges (6 procent) maken de top vijf compleet.

Gemiddeld lage bedragen

Dat crossborder shoppen echt mainstream wordt, blijkt ook uit de gemiddelde waarde van de aangeschafte producten. 59 procent van de bestellingen bedraagt tussen de 10 en 100 euro. Slechts 1 procent van de artikelen is meer dan 500 euro waard. Men besteedt over de grens dus niet per se meer dan in eigen land.

Plaatje IPC2

Shoppers willen ook hier gratis verzending

Een belangrijk gegeven voor veel crossborder-shoppers is bovendien de gratis verzending. Gemiddeld 59 procent hoeft geen bezorgkosten te betalen. 84 procent van de pakketjes weegt dan ook minder dan 4 kilo en 69 procent zelfs minder dan 2 kilo. 39 procent van de bestellingen past daarnaast door de brievenbus.

Maar of een pakketje gratis verzonden wordt of niet, de shoppers hebben wel hoge verwachtingen van de bezorging. Zo accepteert slechts 45 procent van de consumenten dat een pakketje binnen Europa meer dan vijf dagen later arriveert. 18 procent wil het zelfs al binnen drie dagen ontvangen.

Plaatje IPC

Meer highlights:

  • 80 procent van de frequente crossborder-shoppers kocht producten uit China (29 procent), Engeland (19 procent), Duitsland (14 procent) en Amerika (13 procent).
  • Slechts 4 procent stuurde een crossborder-pakketje retour, in 38 procent van de gevallen omdat de pasvorm niet klopte.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het maartnummer van Emerce magazine (#147)

De volledige Online shopper survey van International Post Corporation is hier te downloaden.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Gratis versturen bestaat niet. En cross border buiten EU is het zelfs ronduit irritant. Belastingvrij is tot 22€. Is iets 25 € incl gratis verzenden moet je gaan melen wat de ex verzendkostprijs is en of ze dat ook netjes op douaneformulier zetten… Hoop gedoe.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond