-

Mobiel belangrijker voor high-tech online shopper

De ene online shopper is de andere niet. Wensen en voorkeuren variëren. Maar hoe meer tech-savvy een online consument, hoe meer de mobiel gebruikt wordt voor shoppen, het doen van aankopen én het volgen van pakketjes.

Dit blijkt uit de recente UPS-survey Pulse of the High-Tech Online Shopper, uitgevoerd door comScore. Online shoppers van high-techproducten, zoals computers of smartphones, vragen dan ook een rijke mobiele experience van retailers.

Plaatje UPS

Wel of niet mobiel?

Het verschil tussen online high-techkopers en niet-high-techkopers is groot. Zo kocht 69 procent van de eerste groep producten via mobiele devices. Terwijl ‘slechts’ 53 procent van de niet-high-techkopers dit deed. Ook gebruiken high-techshoppers vaker een mobiele app van retailers (70 procent versus 55 procent).

High-techshoppers (37 procent versus 30 procent niet-high-techshoppers) kiezen vaker voor een alternatieve afleveroptie, anders dan het eigen huis. En de high-techers hechten meer waarde aan soepele returnmogelijkheden. Welke? Makkelijk printbare returnlabels, snelle terugbetaling bij terugzending en handig geplaatste winkels voor in-store returns.

Plaatje UPS1

Hoge verwachtingen niet altijd waargemaakt

High-techconsumenten – en vooral de millennials in deze groep – blijken zich volledig op het gemak te voelen bij het kopen op welk device dan ook, aldus UPS. Maar ze hebben hoge verwachtingen, die nog niet altijd waargemaakt worden.

Zo zegt 84 procent van de ondervraagde high-techshoppers over het algemeen tevreden te zijn met hun online shopping experience. Ongeacht het device. Maar slechts 66 procent gaf aan tevreden te zijn over hun shopervaring bij het doen van een aankoop via de smartphone.

De reden? Het blijkt vaak gemakkelijker om een pc-toetsenbord en muis te gebruiken dan een telefoon. En sommigen gaven bovendien aan dat afbeeldingen op de smartphone niet altijd duidelijk waren.

Desktop minder populair

Toch raakt de desktop steeds meer achter als device om online aankopen mee te doen. Ook onder niet-high-techshoppers. Zo bleek uit eerder comScore-onderzoek dat in 2015 nog maar 10 procent van de online consumenten exclusief op desktops winkelde, in vergelijking met 26 procent in 2013.

Exclusief mobiel shoppen was daarentegen toegenomen van 8 procent in 2013 naar 11 procent in 2015. De meeste online shoppers maakten gebruik van een combinatie: 80 procent (versus 66 procent in 2013).

Meer highlights:

  • 69 procent van de high-techshoppers deed op zijn mobiel onderzoek naar producten tijdens het bezoeken van een winkel (versus 54 procent van de niet-high-techshoppers).
  • 76 procent van de high-techshoppers hield de track en trace van een pakketje in de gaten op een mobiele device (versus 65 procent van de niet-high-techshoppers).

Een infographic van UPS Pulse of the High-Tech Online Shopper is hier te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond