Startup Potje: de spaarapp die samen groeien mogelijk maakt
Fundsup sprak met Bastiaan Reurink, oprichter van de innovatieve spaarapp Potje.
Vanuit zijn eigen ervaringen en frustraties rondom groepsuitgaven, ontwikkelde Bastiaan een platform dat vrienden en familie helpt samen te sparen voor allerlei doelen. In dit interview deelt hij de visie achter Potje, hun unieke verdienmodellen, en de ambitieuze plannen voor de toekomst.
Kun je vertellen hoe je op het idee van Potje bent gekomen?
“Het idee voor Potje is eigenlijk ontstaan uit een persoonlijke frustratie. Ik ging altijd met een groep vrienden op vakantie, en we spraken vaak maanden van tevoren af om te sparen. Toch waren er altijd een paar vrienden die het geld niet hadden zodra we wilden boeken, omdat ze het ergens anders aan hadden uitgegeven. Dat maakte het moeilijk om samen plannen te maken en die ook daadwerkelijk uit te voeren. Ik merkte dat er een gat was tussen individuele bankrekeningen en crowdfunding voor groepsuitgaven. Met Potje vul ik dat gat op, door mensen eenvoudig met een groep te laten sparen en beheren.”
Een herkenbare frustratie. Wat zijn andere situaties waarin mensen Potje gebruiken?
“Ja, we zien dat het vooral veel gebruikt wordt voor vakanties. Denk aan zomervakanties, wintersport of weekendjes weg met vrienden of familie. Maar er zijn ook andere toepassingen, zoals geld inzamelen voor cadeaus, bijvoorbeeld voor een collega, of samen sparen voor een bruiloft. Zo brengt een familie samen geld bij elkaar om dit te financieren. Daarnaast worden er boetepotjes gebruikt binnen sportteams, waarbij bijvoorbeeld een kleine boete betaald moet worden als iemand te laat is.”
Interessant hoe divers het gebruik is. Het klinkt ook leuker dan gewoon ‘een Tikkie sturen’. Is dat sociale aspect belangrijk in jullie app?
“Het maakt het ook leuk. Potje maakt het sparen visueel en sociaal. Je kunt bijvoorbeeld een foto uploaden van waar je voor spaart, en zien wie al heeft bijgedragen. Voor sommige spaardoelen kun je het bedrag dat je zelf hebt bijgedragen verbergen als je dat prettiger vindt. Ook neemt Potje de rol van de penningmeester over en gaat achter de wanbetalers aan. Dat sociale element maakt het aantrekkelijker om een potje te organiseren en voor de deelnemers om bij te dragen, en mensen vinden het leuker om zo te sparen.”
Dat klinkt slim. Met hoeveel mensen werken jullie nu aan Potje?
“Naast mezelf en mijn co-founder Ilya, die ik via het Y Combinator matching-platform heb ontmoet, hebben we nog twee andere developers en een marketeer, en we hebben ook een marketingstagiair. We zijn dus met een klein team, maar werken ontzettend hard om het platform verder te laten groeien.”
Hoe verdienen jullie momenteel geld met Potje?
“We hebben twee verdienmodellen. Het eerste is direct B2C: elk potje kost een klein bedrag, afhankelijk van het spaarbedrag. Dus voor een potje tot 100 euro betaal je 2,50 euro, tot 500 euro vijf euro, en daarboven tien euro. Daarnaast hebben we een inspiratiemarkt binnen de app waar commerciële aanbieders relevante aanbiedingen plaatsen. Denk aan kortingen voor een vakantieaanbieder of voor een product zoals Minibrew, waarmee je samen thuis bier kunt brouwen. Potje-gebruikers krijgen daar dan specifieke korting op, en dat biedt dus echt een meerwaarde.”
Is er nog iets op de roadmap dat je binnenkort wilt uitrollen?
“Zeker, we willen naast een spaarfunctie ook een betaaloplossing aanbieden. Ons doel is dat gebruikers in de toekomst met een Potje-pas in hun Apple of Google Wallet kunnen betalen. Zo wordt het nóg eenvoudiger om uitgaven te doen vanuit een gezamenlijke pot.”
Dat klinkt veelbelovend. Zijn er mijlpalen waar jullie nu naartoe werken?
“Onze grootste focus ligt op gebruikersgroei. We groeien de afgelopen maanden gemiddeld vijftien per maand en willen dat tempo aanhouden om uiteindelijk honderdduizenden gebruikers te bereiken. Daarnaast werken we aan het aansluiten van meer partners. Tegen Q1 2025 willen we minimaal twintig partners hebben.”
Wat zou je als ondernemer willen meegeven aan andere ondernemers?
“Ik denk dat het belangrijkste is om altijd door te gaan en stap voor stap te blijven werken aan je doel, zelfs als het soms even tegenzit. Uiteindelijk merk ik dat volharding altijd zijn vruchten afwerpt. Het is een lange adem, maar dat geeft ook voldoening.”
Over de auteur: Pieter Bas is Startup relations associate bij Fundsup.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond