Geplaatst door Check Poiint

1 op de 3 bedrijven geïnfecteerd door cryptominers

Bunnik Check Point Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), wereldwijd leverancier van cybersecurity-oplossingen, heeft een nieuwe versie gepubliceerd van zijn Global Threat Index. In de meest recente editie valt met name de opkomst van het Emotet-botnet op. Dat botnet groeide sterk na verschillende nieuwe aanvalscampagnes, waaronder een succesvolle campagne in Thanksgiving-thema. Onderzoekers van Check Point stelden vast dat Emotet inmiddels de top 10 van populairste malware heeft betreden.
De Thanksgiving-campagne was opgebouwd rond ‘malspam’-emails, vermomd als Thanksgiving-kaartjes met onderwerpregels als ‘Thanksgiving day wishes’, ‘Thanksgiving wishes’ en ‘the Thanksgiving day congratulation!’. De mails bevatten kwaadaardige bijlagen, meestal voorzien van Thanksgiving-gerelateerde bestandsnamen om het botnet verder te verspreiden en computers te infecteren met andere malware. Door deze strategie steeg de wereldwijde impact van het Emotet-botnet met 25 procent ten opzichte van een maand eerder.
In november vierde Coinhive zijn eerste ‘verjaardag’. Deze cryptominingmalware staat sinds november 2017 bovenaan de lijst met populairste bedreigingen – en kan zich inmiddels al weer een jaar de nummer één noemen. In het afgelopen jaar werd 24 procent van alle organisaties wereldwijd geconfronteerd met Coinhive. Cryptominingmalware in het algemeen trof maar liefst 38 procent van de ondernemingen wereldwijd.
Hoewel Coinhive de kroon blijft dragen, ziet Check Point een toename van andere soorten malware die in staat zijn pc’s te infecteren met verschillende types malafide software. Dat is efficiënt voor aanvallers die proberen de financiële opbrengst uit een geïnfecteerde computer te maximaliseren.
Ontdek de volledige top 3 van 2018, samen met achtergrond over andere belangrijke (mobiele) malware, in het Engelstalige persbericht.
######
Over Check Point
Check Point Software Technologies Ltd. biedt cybersecurity-oplossingen voor overheden en enterprises wereldwijd. Het beschermt klanten tegen cyberaanvallen met een ongeëvenaarde vangstratio van malware, ransomware en andere soorten aanvallen. Check Point biedt een multi-level security-architectuur die de netwerken tot en met de mobiele toestellen van bedrijven beschermt, plus het meest uitgebreide en intuïtieve beheersysteem. Check Point beschermt meer dan 100.000 organisaties van elke omvang.