Geplaatst door Worldfavor

Worldfavor maakt databeheer StartGreen Capital toekomstbestendig

Amsterdam, 30 januari 2023 – StartGreen Capital, één van de grootste impactfondsmanagers in Nederland, heeft gekozen voor het platform van Worldfavor voor het beheren van duurzaamheidsdata. Mede omdat de EU Taxonomy en de SFDR financiële marktdeelnemers verplichten duurzaamheidsdata te rapporteren, besloot ze een nieuwe oplossing voor haar duurzaamheidsdatabeheer te zoeken. Die vond ze in de voor investeerders op maat gemaakte oplossing van Worldfavor.

Voorheen werkte StartGreen Capital met Excelrapporten, maar met de toenemende schaal van de activiteiten en de bijkomende datapunten sinds de oprichting in 2006, was dit niet langer houdbaar. Dylan Perales, Investment Manager en Sustainability Lead: “Wij waren ervan overtuigd dat het steeds lastiger zou worden om in het veranderende duurzaamheidsrapportage-landschap op de oude manier door te gaan.” Ook de sterke toename van de vraag naar duurzaamheidsdata vanuit investeerders en nieuwe duurzaamsheidswet- en regelgeving speelde hierin een rol. Perales: “Met de SFDR en de EU Taxonomy erbij werd het gewoon te veel. Het kostte ons te veel tijd om data te vergaren en te organiseren in Excel, waardoor wij weinig tijd overhadden om te focussen op de andere aspecten van het fondsmanagement.”

Een volgroeide oplossing op fondsformaat

Toen StartGreen op zoek ging naar een partij die haar kon helpen bij het verzamelen, ordenen en inzetten van haar duurzaamheidsdata had zij duidelijk voor ogen wat zij wilde. In gesprek met acht kandidaten keek zij naar de volgende KPI’s: het gemak waarmee data kon worden geïmporteerd en geëxporteerd, de mogelijkheid om zelf KPI’s in te voeren, hoe goed de integratie was met andere software, de focus op investeerders versus bedrijven en op multinationals versus mkb, de IT- en duurzaamheidskennis van de partij en de prijs.

Worldfavors investment-oplossing kwam als beste uit de bus. Volgens Perales was het voor StartGreen belangrijk dat de oplossing op maat gemaakt is voor investeerders: “Andere partijen focussen op grote bedrijven en bieden oplossingen waarbij je als fondsbeheerder niet de data van al je portfoliobedrijven op een overzichtelijke manier kunt verzamelen.” Perales benoemde ook dat andere investeerdersoplossingen zich nog in de pilotfase bevinden: “Worldfavor bood deze features zonder dat wij gelijk aan een ontwikkelingstraject moesten beginnen.”

Jaarlijks impactrapport met Worldfavor

StartGreen heeft inmiddels haar jaarlijkse impactrapport samengesteld met behulp van het Worldfavor-platform. Het platform maakt het mogelijk om de portfoliobedrijven van StartGreen bij de dataverzameling te betrekken. Daarbij biedt Worldfavor features om makkelijk te zien welk aandeel van het portfolio gegevens volledig heeft ingevuld, of er vragen met de verkeerde maatstaf zijn ingevuld en hoe bedrijven hun bijdrage onderbouwen. Met dit overzicht kan StartGreen veel makkelijker analyseren of de cijfers kloppen. Het resultaat is dat de kwaliteit van de data duidelijk is toegenomen.

StartGreen Capital verwacht dat de vraag naar niet-financiële data alleen maar toe zal nemen en is blij dat zij de overstap naar Worldfavor heeft gemaakt. Laura Rooseboom, Co-founder en Managing Partner: “Ons portfolio blijft – net als het aantal datavraagstukken – hoogstwaarschijnlijk groeien. Er komen steeds meer thema’s bij en de versnelling in investeringen in duurzaamheid is overduidelijk. Zeker vanuit grote institutionele investeerders die zich ook moeten verantwoorden met robuuste duurzaamheidsdata.”

Over Worldfavor

Worldfavor is de aanbieder van een wereldwijd platform dat organisaties helpt om duurzame zakelijke beslissingen te nemen. Het werd in 2016 opgericht vanuit het idee dat elke persoon en elk bedrijf een verschil kan maken.

Vier vrienden, die allemaal nog steeds betrokken zijn bij de dagelijkse bedrijfsvoering, gingen van start met Worldfavor in een bescheiden flat in Stockholm. Hun doel was om bedrijven in alle delen van de wereld te voorzien van de tools die ze nodig hadden om over te stappen op een duurzamere manier van werken. Worldfavor laat zien dat zakendoen hand in hand kan gaan met de zorg voor mensen, de planeet, de economie en het verminderen van de CO2-voetafdruk van het bedrijfsleven wereldwijd.

Worldfavor heeft sinds zijn oprichting een ongekende groei doorgemaakt. Het aantal gebruikers groeit met het jaar. Het bedrijf heeft van meet af aan toonaangevende organisaties aangetrokken. Het is er trots op om bedrijven in diverse markten tot zijn klanten te rekenen, van producenten van voedingsmiddelen tot financiële dienstverleners. Worldfavor bedient middelgrote bedrijven en Fortune 500-ondernemingen.

Prominente klanten zijn onder meer Nudie Jeans (een voorloper in de duurzame productie van denim), IK Partners (een Europese adviesgroep voor private equity investeringen met Scandinavische roots die in heel Noord-Europa actief is), Systembolaget (het Zweedse staatsbedrijf met de monopolie op de verkoop van alcohol in Zweden), Oatly (een Zweedse producent van op haver gebaseerde alternatieven voor zuivelproducten), Oakley Capital (een private equity-investeerder) en Grant Thornton (een van ’s werelds grootste accountants- en adviesorganisaties). Ga voor meer informatie naar www.worldfavor.com.

Over StartGreen Capital

StartGreen is één van de grootste impactfondsmanagers in Nederland. Sinds 2006 bouwt de organisatie samen met impactondernemers aan een duurzame economie: een economie die zichzelf niet uitput en waaraan iedereen naar volle potentie kan meedoen.

StartGreen gelooft dat de transitie naar deze duurzame economie in gang wordt gezet door impactondernemers: mensen met visie, gedrevenheid en lef. Omdat zij, net als StartGreen, willen bouwen aan duurzame vooruitgang en weten dat dit niet kan zonder voortdurende innovatie en een gedegen businessmodel. Daar investeert StartGreen in. Deze investeringen laten zien dat financieel en maatschappelijk rendement heel goed samengaan.

Op dit moment financiert StartGreen ruim 450 miljoen euro in projecten en ondernemingen van deze changemakers. De maatstaf is dat zij bijdragen aan minimaal één van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, waarbij de focus ligt op drie thema’s: de energietransitie, de lokale en circulaire economie en diversiteit & inclusie.