Geplaatst door Mobilitybooker.com

5 online platformen die parkeerproblemen tegen gaan

Parkeren in Nederland wordt steeds lastiger. Zo gaat de gemeente Amsterdam ruim tienduizend parkeerplaatsen in de stad verdwijnen in 2025. Dit staat niet op zichzelf. Ook Utrecht gaat mee in deze trend. Recent werd bekend gemaakt dat tientallen parkeerplaatsen rond de Oudegracht en Janskerkhof zullen verdwijnen. Als je in het stadscentrum wilt parkeren kom je steeds meer voor een uitdaging te staan. Gelukkig komen er ook steeds meer kleine bedrijven van de grond die de parkeerproblemen tegen gaan. Welke dat zijn lees je in dit artikel!

1.) Mobilitybooker

Een aantal maanden geleden is Mobilitybooker op de markt gekomen. Dit is een vergelijkingsplatform, waarbij je verschillende transportmogelijkheden kunt vergelijken om de beste deal voor jou te vinden. Met een aantal klikjes ontvang je snel een aantal transportaanbieders voor jouw mobiliteitsvraagstuk. Als je bijvoorbeeld wilt parkeren in parkeren in Den Haag ontdek je diverse parkeeroplossingen voor deze regio. Zo ben je verzekerd van een parkeerplek en hoef je niet bij de betaalautomaat te staan.
2.) Mr. Parker

Met Mr. Parker hoef je niet meer je auto in het centrum van de stad parkeren. Je staat je auto af aan de parkeeraanbieder van Mr. Parker, die de auto naar een beveiligde parkeergarage aan de rand van de stad rijdt. Op dit moment is Mr. Parker alleen toegankelijk voor Amsterdam. Zodra je een account hebt aangemaakt vraag je een parkeeraanbieder aan. De aanbieder geeft de klant een sleutel met bijbehorende code, die na afloop wordt terug wordt gegeven. De ondernemers verwachten op termijn uit te breiden naar Rotterdam en Den Haag.

3.) Lekkerparkeren.nl

Een start-up dat voor roering op de markt zorgt is Lekkerparkeren.nl. Met behulp van deze parkeerapp kunnen bewoners geld verdienen door hun parkeerplek aan anderen af te staan. Op dit moment kunnen bezoekers een parkeervergunning krijgen, waarbij je het recht hebt op een maximaal aantal bezoekersuren. Met behulp van deze app is het dus mogelijk om deze uren door te laten verkopen voor 60 procent van het totale parkeerbedrag. Dit bedrag ontvangt de bewoner. Lekkerparkeren.nl heeft berekend dat je op jaarbasis hiermee tot 900 euro kan verdienen. Als je dus op zoek bent naar een parkeerplek in het centrum bespaar je met deze app dus tot veertig procent!

4.) Mobypark

Een veelvoorkomende probleem is dat in het ene gebied geen enkele parkeerplek te vinden is, terwijl even verderop parkeerplekken niet toegankelijk zijn en onbenut worden geladen. Mobypark springt in deze gat. Dankzij Mobypark worden leegstaande parkeerplekken weer benut om de parkeerproblemen tegen te gaan. Zowel bedrijven als particulieren kunnen deze plekken tegen een vergoeding aanbieden. De parkeertarieven liggen gemiddeld zestig procent lager dan de reguliere parkeergarages. Mobypark gebruikt Nederland als testcase om bij succes andere markten aan te boren.

5.) WeParc

Tot slot wordt WeParc besproken. Met behulp van de app van WeParc vraag je, net zoals bij Mr. Parker, een parkeeraanbieder aan die je auto op een afgelegen terrein parkeert. Zodra je je auto nodig hebt maak je een melding aan via de app. WeParc is ondertussen al een groot bedrijf met meer dan honderd chauffeurs en zijn voornamelijk actief in de regio Amsterdam en Schiphol.
Kortom, parkeren in grote steden als Den Haag en Amsterdam hoeft niet meer een probleem te vormen dankzij deze start-ups. Waar parkeer jij binnenkort je auto?