54% Nederlanders wil huishoudapparatuur via app bedienen

Een leven zonder smartphone of tablet is niet meer voor te stellen. Smartphones zijn ongekend populair en steeds meer Nederlanders bedienen bijvoorbeeld hun geluidsinstallatie via een app. Maar keukenapparaten bedienen via wifi vanuit de luie stoel? Met de introductie van de nieuwe wifi-ovenlijn iQ700 van Siemens wordt dit realiteit. Deze wordt bediend via de Home Connect-app en etaleert Siemens’ visie op het veranderende dagelijkse leven van nu én de toekomst. Het huishoudelijke online netwerk wordt daarmee werkelijkheid. Maar staan Nederlanders hier voor open?

Ter gelegenheid van de introductie van haar nieuwe ovenlijn en Home Connect-app deed Siemens onderzoek naar de meningen van Nederlanders over wifi-bedienbare huishoudapparaten. De ovenlijn met wifi is vanaf 2015 beschikbaar.

Nederlander is nieuwsgierig naar ‘connectivity’

Siemens bevordert connectivity. De vraag is of Nederland ook toe is aan wifi-bedienbare huishoudapparaten? En dat is zo: maar liefst 54% van de Nederlanders staat open voor connected huishoudapparatuur. De ‘bedieningstools’ hebben ze al in huis: meer dan driekwart van de Nederlanders (76%) heeft een smartphone. Vooral binnen huishoudens met kinderen is het smartphonebezit hoog (> 90%). Daar staat tegenover dat maar liefst 71% van de Nederlandse huishoudens nog geen apparaten in huis heeft die met de smartphone of tablet bedienbaar zijn. Maar dat percentage zal langzaam maar zeker dalen.

Vooral mannen willen huishoudapparaten met wifi

Gemak (54%) wordt gezien als grootste voordeel, maar ook flexibiliteit (29%) en het besparen van tijd (24%) worden genoemd als pre’s. Opvallend is dat vooral mannen de innovatieve apparaten wel zien zitten (61%). En zelfs 2 op de 10 denkt dat ze door een oven met dergelijke foefjes vaker zouden koken! Een interessant verschil is ook te zien wanneer je 50-plussers vergelijkt met mensen onder 50 jaar; mensen jonger dan 50 jaar zeggen vaker hier (zeker) wel voor open te staan dan 50-plussers (59% vs. 47%).

Home Connect App

Hoewel voor 40% van de Nederlanders de ontwikkeling van wifi-bedienbare apparaten als een ‘ver van mijn bed show’ voelt, denkt wel bijna de helft van de Nederlanders (46%) dat in de toekomst nagenoeg alle elektronische apparatuur in huis vanaf een smartphone of tablet bedienbaar wordt. Siemens heeft alvast een begin gemaakt. Met een standaard wifi-verbinding kunnen alle iQ700-apparaten via de Home Connect-app vanaf een tablet of smartphone worden bediend.

De functies van de Home Connect-app worden precies aan het desbetreffende Siemens apparaat aangepast: van controle en bediening op afstand tot en met aanvullende diensten. De consument kan bijvoorbeeld push-berichten krijgen, waar men zich ook bevindt, en lezen dat ‘het deeg is gerezen’, ‘het vlees gaar is’ of dat de vaatwasser ‘klaar is om te legen’. De connectiviteitsoplossingen van Siemens maken het ook mogelijk om accessoires te bestellen, een digitaal kookboek in te zien en energie- en watersparende programma’s te raadplegen.

De iQ700: de slimme ovenlijn van Siemens

Ons levenstempo ligt hoog en de behoefte om tijd te besparen en stress te verminderen neemt toe. Met dit in het achterhoofd is de ovenlijn ontwikkeld. Zo levert de iQ700-oven het gewenste resultaat in de helft van de tijd. Voor deze feature heeft Siemens geluisterd naar de wensen van de consument: meer dan de helft (57%) zou het fijn vinden als de oven twee keer sneller is en bijvoorbeeld niet 40, maar 20 minuten doet over de bereiding van een lasagne. Gelukkig is dit ook mogelijk met de nieuwe ovenlijn van Siemens! Taarten, ovenschotels en zelfs kant-en-klaar maaltijden uit de diepvries staan in de helft van de tijd op tafel. De digitale stoomoven is ook gelinkt aan een persoonlijk digitaal kookboek; recepten, boodschappenlijstjes voor de smartphone en automatische programma’s voor de oven zorgen voor een nieuwe bedieningservaring.

De snelheid in combinatie met de connectivity mogelijkheden maken deze oven een echte oven van nu én de toekomst. De nieuwe IQ700 zonder wifi is vanaf heden beschikbaar.

Over Siemens

Siemens is het toonaangevende Duitse merk op het gebied van huishoudelijke apparaten en bepaalt de nieuwe wereldwijde normen met betrekking tot technologie, innovatie en design.  Het productaanbod omvat zowel stand-alone als inbouwapparatuur op het gebied van koken en bakken, wassen en drogen, koelen en vriezen en afwassen. Het assortiment wordt gecompleteerd door consumentenproducten, met een focus op koffie maken en stofzuigen. Al meer dan 165 jaar staat de naam Siemens voor prestaties, innovatie, kwaliteit, betrouwbaarheid en internationaliteit. Siemens is ook een wereldleider op het gebied van de ontwikkeling en productie van resource-efficiënte huishoudelijke apparaten. Sinds 1967 maakt het merk deel uit van het bedrijf BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH, gevestigd in München.