Industry Wire

Geplaatst door Huboo

6 tips voor het MKB om succesvol breekbare producten online te verkopen

6 tips voor het MKB om succesvol breekbare producten online te verkopen
• Bijna een derde deel van alle zoekopdrachten naar parfum wordt in de laatste twee maanden van het jaar gedaan
• Inzicht in de vraag, logistieke planning en vertrouwen op gespecialiseerde bedrijven zijn drie van de belangrijkste sleutels tot succesvolle online verkoop van kwetsbare producten

Veldhoven, 1 december 2022 – Ieder jaar rond de feestdagen, Black Friday deals en eindejaarsdeals wordt er veel parfum verkocht. Bijna een derde deel van alle zoekopdrachten in een jaar naar parfum wordt in de laatste twee maanden van het jaar gedaan. Dankzij de pandemie is de online verkoop van deze producten (en nog veel meer) vergroot. De pandemie heeft er namelijk voor gezorgd dat de meer traditionele sectoren gedwongen werden hun online verkoop te optimaliseren. Niet enkel het verkoopproces, maar ook het verzendproces. Dit heeft allerlei soorten verzendingen vergemakkelijkt, vooral van delicate producten zoals parfum en cosmetica, en breekbare materialen, die door deze groei steeds gemakkelijker te verzenden zijn.

Omdat het nog niet altijd vanzelfsprekend goed gaat met het verzenden van delicate producten belicht Huboo, een van de snelst groeiende fulfilment providers in Nederland, in dit verband 6 tips voor het MKB om delicate producten te verzenden.

1. De vraag begrijpen
De eerste stap voor elk bedrijf dat breekbare producten online wil verkopen, is het begrijpen van hun klanten. Dat betekent de consumptiegewoonten en trends in eigen markt en buitenland in kaart brengen. Hierdoor kunnen ze bepalen waar de verkoop vandaan komt en hun inkoop- en uitbreidingsplannen daarop afstemmen. Voor sommige bedrijven zijn de gegevens die zij tot hun beschikking hebben echter beperkt om de eerste stappen te zetten, dus het gebruik van online marktgegevens kan ook helpen.

2. Logistiek plannen
Zodra de doelgroep is bepaald en de vraag is begrepen, is de volgende stap te bepalen hoe het product via de snelste en meest kosteneffectieve transportroutes bij de klanten komt. Een externe logistieke dienstverlener biedt e-commercebedrijven de expertise die ze nodig hebben om de beste transportroutes in kaart te brengen en hun producten sneller bij de consument te krijgen. Hierdoor kunnen ze voldoen aan de belangrijke criteria voor levering binnen 2-3 dagen. Echter, niet alle leveranciers zijn hetzelfde en daarom is het noodzakelijk om een leverancier te kiezen die toegang heeft tot centraal gelegen distributiecentra, of zelfs meerdere, in heel Europa, omdat dit hen in staat stelt om voorraden op te slaan op locaties met gemakkelijke toegang tot de meest haalbare transportroutes.

3. Vertrouwen in gespecialiseerde bedrijven
Een betrouwbare logistieke partner zorgt voor een distributienetwerk van betrouwbare lokale koeriers, zodat zij voor elke bestelling de juiste balans kunnen vinden tussen snelheid, service en betaalbaarheid. Dit is essentieel omdat veel gevestigde koeriers op de markt de meeste breekbare goederen niet vervoeren, omdat ze niet zijn uitgerust om met deze delicate producten om te gaan of bereid zijn om de nodige identificatiecontroles uit te voeren op het punt van levering.

4. Voldoen aan regelgeving
Bedrijfsvergunningen, borg- en uitoefenrechten en btw-registratie zijn slechts enkele van de wettelijke vereisten voor MKB’s die in Europa willen verkopen. Zelfs binnen de EU verschillen de landen sterk in hun regels en voorschriften. De complexere regelgeving hoeft een zakelijke kans echter niet in de weg te staan. Daarom biedt outsourcing van fulfilmentdiensten MKB’s toegang tot externe adviseurs die hen kunnen helpen om de specifieke vereisten per land te begrijpen en ervoor te zorgen dat hun bedrijf volledig aan de voorschriften voldoet.

5. Focus op fulfilment
De indruk die een klant van een bedrijf heeft, is niet alleen gebaseerd op de kwaliteit van het product, maar ook op de snelheid en betrouwbaarheid van de levering. Elke interactie met een klant, nieuw of terugkerend, is cruciaal, en MKB’s kunnen vaste en potentiële klanten verliezen als hun product te laat of in slechte staat wordt bezorgd. Fulfilment is een integraal onderdeel van elke succesvolle merklancering en moet vanaf het begin in de expansieplanning worden geïntegreerd om bedrijven de beste kans op nationaal en Europees succes te geven.

6. Zet in op een goede verpakking
Een van de belangrijkste uitdagingen bij het verzenden van delicate materialen is dat men niet over de juiste verpakking beschikt of dat deze niet geoptimaliseerd is voor de te verzenden producten. Daarom is de beste optie om de verschillende soorten verpakkingen te testen op duurzaamheid, en ze met de hand te verpakken zodat elk product goed beschermd is voordat het wordt verzonden. Ten slotte moeten verpakkingen naar behoren worden geëtiketteerd om te voorkomen dat de producten breken.

“De laatste jaren zien we dat steeds meer sectoren kiezen voor verkoop via online kanalen. Leveranciers van delicate producten behoorden tot de meest terughoudende verkopers om dit te doen, vanwege de kenmerken van hun producten, maar de implementatie van nieuwe maatregelen die het optimale transport van hun producten garanderen, heeft hen ertoe aangezet hun inzet voor deze verkoopkanalen te verdubbelen”, zegt Roeland van Duifhuizen, Country Manager Nederland bij Huboo.

###

Over Huboo
Huboo werd in 2017 opgericht door Martin Bysh en Paul Dodd in Bath, met een hoofdkantoor en opslag in Bristol, VK.

Oorspronkelijk gelanceerd om start-ups en MKB-bedrijven te helpen hun producten snel en kosteneffectief bij de klant te krijgen, maakt Huboo vandaag een uitgebreide, software gedreven fulfilment service toegankelijk voor eCommerce bedrijven van elke omvang, met magazijnen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en in heel Europa, en toekomstige schaalvergroting in andere landen gepland. Op maat gemaakte technologische innovatie achter het Huboo service aanbod omvat een volledig WMS, en een one-stop dashboard voor klanten om orders en voorraad te configureren, te monitoren en live product leveringen te volgen.

Huboo’s operationele kerntechnologie integreert met populaire verkoopkanalen en marktplaatsen, zoals Bol.com, Amazon en Shopify, om orders direct en in realtime te ontvangen en te verwerken. Huboo’s warehousing en fulfilment service omvat geautomatiseerd voorraadbeheer, opslag, picking, verpakking en verzending van artikelen terwijl ze worden verkocht, waardoor snel groeiende bedrijven van elke omvang concurrerend kunnen zijn in de snelle retail omgeving van vandaag.

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht